نوزادان نارس؛ نماد تلاش‌های امیدوارانه برای زندگی

روز جهانی نوزادان نارس فرصتی است برای حمایت از خانواده‌هایی که اضطراب زایمان پیش از موعد را تجربه کرده و در حال پرورش کودکانی هستند که با وجود انبوهی از مشکلات به‌سختی برای زنده ماندن تلاش می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بارداری کامل بین ۳۷ تا ۴۲ هفته طول می‌کشد و واژه نارس یا زودرس زمانی را توصیف می‌کند که یک نوزاد زودتر از هفته سی‌وهفتم بارداری متولد شده باشد. تخمین زده می‌شود که سالانه ۱۵ میلیون نوزاد نارس به‌دنیا می‌آید، به عبارت دیگر از هر ۱۰ نوزاد یکی از آن‌ها نارس است که یک میلیون از این نوزادان به‌دلیل عوارض ناشی از زایمان پیش از موعد جان خود را از دست می‌دهند.

زایمان پیش از موعد، نوزاد نارس

نوزادان نارس با مشکلات ویژه بسیاری از جمله مشکلات تنفسی، مشکلات تغذیه و وزن بسیار کم هنگام تولد روبه‌رو هستند و در سال‌های آینده زندگی با ناتوانی‌هایی از جمله ناتوانی‌های یادگیری و مشکلات بینایی یا شنوایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این نوزادان نسبت به نوزادانی که به‌موقع به‌دنیا می‌آیند مدت زمان بیشتری را در بیمارستان می‌گذرانند و بسیاری از آن‌ها این مدت زمان بیشتر را در بخش‌های NICU (مراقبت‌های ویژه نوزادان) یا مهدکودک‌های مراقبت ویژه می‌گذرانند تا زمانی که ثابت شود به‌اندازه کافی پایدار و سالم هستند که بتوانند به‌خانه منتقل شوند. این مدت زمان برای بسیاری از خانواده‌ها دوران بسیار سختی است.

نوزادان نارس؛ نماد تلاش‌های امیدوارانه برای زندگی

سلامت عمومی مادر، انتخاب یک نوع سبک زندگی ویژه، چندقلوزایی و مواردی از این قبیل بعضی از عوامل خطرآفرین برای زایمان‌های پیش از موعد به‌شمار می‌رود اما برای اکثر مادرانی که یک نوزاد نارس را به‌دنیا می‌آورند، شرایط غیرمنتظره و بدون هیچ دلیل مشخص یا قابل تشخیص است تا جایی که حتی برای مادرانی با دوران بارداری عالی و تحت‌مراقبت‌های صحیح نیز ممکن است زایمان پیش از موعد پیش بیاید.

زایمان زودرس دارای علائمی ازجمله گرفتگی عضلات، دفع انقباضات منظم و کمردرد است که باید توسط زنان باردار در نظر گرفته و درباره آن‌ها با پزشک دوران بارداری مشورت شود. درصورتی‌که مادری در دوران بارداری علائمی هم‌چون علائم زایمان زودرس را تجربه کرد لازم است سریع به‌دنبال مراقبت‌های پزشکی باشد که به مدیریت و به تأخیر یا جلو انداختن تولد یک نوزاد نارس کمک می‌کند. امروزه به لطف پیشرفت‌های مراقبت‌های بهداشتی مدرن، پیش‌آگاهی برای اکثر نوزادان نارس به‌طور چشمگیری بهبود یافته است و ازآنجاکه به‌لحاظ آماری هر چه نوزاد زودتر به دنیا بیاید احتمال وقوع مشکلات سلامتی برای او جدی‌تر خواهد بود، لازم است زنان باردار استفاده از این مراقبت‌ها را جدی بگیرند.

روز جهانی نوزادان نارس

روز جهانی نوزادان نارس زمان مناسبی است تا زنان و دختران به‌عنوان مادران آینده با آگاهی از پیشرفت‌های مراقبت‌های قبل از زایمان و نوزادان، از روند تحقیقات جدید و نتایج احتمالی آن بر نوزادان بسیاری که هر ساله زودتر از موعد به‌دنیا می‌آیند، مطلع شوند و آن را برای زندگی آینده خود مدنظر قرار دهند. این روز برای نخستین بار در هفدهم نوامبر ۲۰۱۱ و با هدف افزایش آگاهی درباره میلیون‌ها کودکی ایجاد شد که هر ساله پیش از موعد به‌دنیا می‌آیند و برای زنده ماندن به‌سختی تلاش می‌کنند.

نوزادان نارس به‌رغم پیشرفت‌های چشمگیر فناوری‌ها و روش‌های پزشکی طی دهه‌های اخیر همچنان آسیب‌پذیری زیادی در برابر ابتلاء به فلج مغزی، تأخیر در رشد، مشکلات شنوایی و مشکلات بینایی دارند. هرچند بسیاری از نوزادان نارس به افراد کاملاً سالم و حتی برخی از آن‌ها به چهره‌های عمومی برجسته مانند وینستون چرچیل و آلبرت انیشتین تبدیل می‌شوند، برای روشن کردن خطرات و سختی‌های ناشی از زایمان زودرس، راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه و اثبات‌شده و گسترش هم‌دلی با خانواده‌هایی که زایمان زودرس و مشکلات آن را تجربه کرده‌اند، روزی به‌عنوان روز جهانی نوزادان نارس در نظر گرفته شده است تا افزایش آگاهی در مورد نیازها و حقوق این نوزادان و خانواده‌های آن‌ها، افزایش آگاهی از اهمیت تجربه و مراقبت با کیفیت از سوی سیستم بهداشتی و در نهایت پیشبرد سیاست‌های تضمین‌کننده حقوق کامل نوزادان نارس و خانواده‌های آن‌ها را به‌ارمغان بیاورد.

نوزادان نارس؛ نماد تلاش‌های امیدوارانه برای زندگی

روز جهانی نوزادان نارس ۲۰۲۲

در روز جهانی نوزادان نارس ۲۰۲۲، «اداره بهداشت و سالمندی مادر، نوزاد، کودک و نوجوان سازمان جهانی بهداشت» به ارائه اطلاعیه‌های جدیدی اقدام می‌کند که در آن‌ها توصیه‌هایی برای بهبود بخشیدن به روند مراقبت از نوزادان نارس یا کم‌وزن آورده شده است. در این اطلاعیه که طی وبینار این دپارتمان در ژنو ارائه خواهد شد، ۲۵ توصیه وجود دارد که شامل نکاتی برای بهبود بقا، سلامت و رفاه نوزادان نارس و کم‌وزن هنگام تولد می‌شود. در مراسم رونمایی از توصیه‌ها نیز سخن‌ران ضمن ارائه توضیحات لازم به سوالات حاضرین پاسخ خواهد داد و به تأثیر بالقوه توصیه‌های ذکرشده، چالش‌های موجود برای خانواده‌ها و معنای هر یک از توصیه‌ها برای خانواده و نوزاد اشاره خواهد کرد.

توصیه‌های این دستورالعمل برای اطلاع‌رسانی به توسعه سیاست‌های سلامت ملی، پروتکل‌های بالینی و راهنماهای برنامه‌ای در نظر گرفته شده است و مخاطبان هدف آن شامل سیاست‌گذاران بهداشت عمومی ملی و محلی، مجریان و مدیران برنامه‌های سلامت مادر، نوزاد و کودک، مدیران مراکز مراقبت‌های بهداشتی، مدرسان آموزش‌های ضمن خدمت، کارکنان اداره‌های بهداشت در بخش‌های مربوطه ازجمله ماماها، پرستاران کمکی و متخصصان اطفال، پزشکان عمومی، سازمان‌های غیردولتی، انجمن‌های حرفه‌ای درگیر در برنامه‌ریزی و مدیریت خدمات بهداشتی مادر، نوزاد و کودک، کارکنان دانشگاهی درگیر در تحقیق و آموزش‌های پیش از خدمت کارکنان بهداشتی و همه کسانی می‌شود که در آموزش والدین نقش دارند.

روز جهانی نوزادان نارس ۲۰۲۲ همچنین بر اهمیت تماس‌های پوست‌به‌پوست پس از تولد نوزاد تأکید دارد که عملی بسیار مفید و مؤثر برای نوزاد نارس است و بلافاصله پس از تولد شروع می‌شود و به شروع و تداوم شیردهی، تثبیت پارامترهای حیاتی مانند ضربان قلب و سطح گلوکز خون، ایجاد یک میکروبیوتای سالم و درنهایت جنبه‌های مهم در فرآیند سازگاری با زندگی خارج رحمی پس از تولد در میان‌مدت و بلندمدت کمک می‌کند. این اقدام تأثیر بسیاری نیز بر خواب عمیق و راحت کودک دارد و برای تجربه سلامت و حساسیت نوزاد نارس ضروری است.

نوزادان نارس؛ نماد تلاش‌های امیدوارانه برای زندگی

کد خبر 619903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.