آینده را بر اساس تجربیات گذشته بسازیم/ اصفهان مرکز هنر است

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: با گذشته نمی‌توان آینده را اداره کرد، اما از تجربه گذشته می‌توان برای ساخت آینده استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر نبی سهرابی شامگاه امروز _ چهارشنبه بیست‌وپنجم آبان‌ماه_ در اختتامیه جشنواره ملی فانوس با تقدیر از میزبانی شایسته اصفهان از این جشنواره در روز مقدس ۲۵ آبان، اظهار کرد: شهدا و رزمندگان در دوران دفاع مقدس دشمن متجاوز به خاک این مرز و بوم را که قصد تجزیه و ساقط کردن نظام داشت، از کشور بیرون کردند.

وی با بیان اینکه شهدا با جانفشانی و با ارادتی که به امام خمینی (ره) داشتند، دشمن سرسخت نظام را شکست دادند، گفت: در این راستا این سوال مطرح می‌شود که آیا این رشادت‌ها عزت و افتخار ندارد و احساس غرور برای نسل آینده محسوب نمی‌شود؛ ۴۰ سال است که دشمنان جرئت تجاوز به کشور را ندارند، آیا این کم قدرتی است؟ این قدرت ناشی از ایثارگری رزمندگان ما است.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: آیا تاکنون توانسته‌ایم گوشه‌ای از ایثارگری را به جامعه ارائه کنیم، در این راستا اکنون برای بیان این رسالت نوبت هنرمندان است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره هنری ملی فانوس، گفت: تعداد آثار ارسالی به این جشنواره با معنویت در ششمین سال خود ۱۲ برابر افزایش یافته است، به طوری که در جشنواره اول ۶۰۰ اثر داشتیم و در این دوره بیش از هفت هزار اثر هنری به جشنواره ارسال شده است؛ البته باید مشخص شود که از این هفت هزار اثر هنری چه تعداد در فضای مجازی قرار می‌گیرد و چقدر بیننده دارد و آیا بینندگان تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

امیر سهرابی با بیان اینکه چقدر توانستیم از ایثارگری مادران و همسران شهدا و ایثارگران در دفاع مقدس به دختران و مادران امروز ارائه کنیم، اظهار کرد: این اشتباه است که فقط از تعداد شهیده‌های دفاع مقدس بگوییم، بلکه باید از میلیون‌ها رزمنده‌ای بگوییم که این مادران آنها را تربیت و به جبهه اعزام کردند.

وی با بیان اینکه وظیفه ما انتقال پیام برای نسل آینده است، افزود: جامعه هدف جوانان و نوجوانان هستند، در واقع آنها باید بدانند پدران و پدربزرگ‌هایشان چگونه در برابر دشمن متجاوز مقابله و مقاومت کردند تا احساس غرور کنند.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تصریح کرد: محتوای موزه‌های دفاع مقدس سراسر کشور که در ۲۴ استان ایجاد شده است و تا پایان سال نیز در شش استان دیگر ساخته می‌شود به خوبی طراحی نشده است که باید از هنرمندان در این رابطه کمک بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان مرکز هنر است، گفت: همه هنرمندان برای تحلیل محتوا و پیام دفاع مقدس برای نسل آینده باید پای کار بیایند تا بتوانیم در دوره هفتم جشنواره که سال آینده در تبریز برگزار می‌شود، آثار فاخری داشته باشیم.

رزمندگان و شهدا مردان تاریخ ساز کشور بودند

امیر سهرابی با بیان اینکه آثار هنری باید با ذائقه نسل حاضر مطابقت داشته باشد، افزود: ذائقه‌ها تغییر کرده است و در حالی که خواندن کتاب سخت شده است، اما مشاهده ویدئو در تلفن همراه راحت شده است، بنابراین باید از این فضا برای انتقال پیام بهره برد.

وی گفت: با اتحاد ملی در جنگ تحمیلی پیروز شدیم، در آن زمان فاصله میان مردم و مسئولان وجود نداشت و هر دو گروه مثل هم زندگی می‌کردند؛ با اینکه آن زمان مردم با کوپن زندگی می‌کردند اما با همان نیز کمک‌رسان جبهه‌ها بودند؛ آنچه ملت ایران را پیروز کرد. همین موارد بود؛ اما نسل فعلی از این موضوعات خبر ندارد و این به دلیل کوتاهی‌های ما است که آن را بیان نکردیم، در این راستا باید فرهنگ دفاع مقدس برای این نسل با ذائقه خودشان بیان شود.

جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه با گذشته نمی‌توان آینده را اداره کرد، گفت: تنها از تجربه گذشته می‌توان برای ساخت آینده استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در موزه دفاع مقدس اصفهان بخشی را به نام ۲۵ آبان اختصاص دهید، افزود: جوانان با دیدن این بخش تحت تأثیر قرار می‌گیرند، اما نه احساسات زودگذر، بلکه از این پایداری باید احساس غرور کنند؛ البته برای تحقق این مهم به هنر هنرمندان نیاز داریم و ما نیز از آنها حمایت و پشتیبانی می‌کنیم.

امیر سهرابی تصریح کرد: هیچ کسی در این کشور به افتخارات گذشته خود پشت نمی‌کند مگر اینکه ما نتوانیم این افتخارات را به آنها نشان دهیم و بازگو کنیم و این خواسته را از هنرمندان داریم که این پایمردی‌ها را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی آثار ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها تلاش بیشتری برای تبیین این فرهنگ داشته باشند، افزود: رزمندگان و شهدا مردان تاریخ ساز کشور بودند، از این‌رو الگوی مناسب برای جوانان هستند، لذا آنها را همانگونه که بودند باید ارائه کنیم و به صورتی معرفی نکنیم که جوانان فکر کنند شهدا دست نیافتنی هستند.

کد خبر 619882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.