جهان نیازمند تنوع در منابع انرژی است

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: با توجه به شرایط کنونی جهان، تکیه بر استفاده از یک نوع انرژی امکانپذیر نبوده و جهان نیازمند تنوع در منابع انرژی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، علی سلاجقه روز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان‌ماه_ به عنوان اولین سخنران نشست بلندپایه وزیران در هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم در شرم الشیخ مصر، مواضع جمهوری اسلامی در قبال تغییر اقلیم و دستیابی به هدف جهانی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در اعلام کرد.

در حاشیه برگزاری نشست بلندپایه بیست و هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با سیمون استیل دبیر اجرایی این کنوانسیون دیدار و گفت و کرد.

سلاجقه در این دیدار با اشاره به بازتاب جهانی برگزاری اجلاس، بر ضرورت درک مشترک بین کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته، همگرایی و پرهیز از واگرایی‌های موجود برای دستیابی به اهداف کنوانسیون تاکید کرد.

وی همچنین با اشاره به شرایط اقلیمی ایران و کشورهای منطقه و رویکرد اجلاس اخیر بر توسعه همکاری‌های مشترک، اظهار داشت: ضرورت دارد کشورهای توسعه یافته نقش خود را در زمینه انتقال تکنولوژی، ظرفیت سازی و تأمین منابع مالی و شفافیت ایفا کنند.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: با توجه به وجود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و در نظر گرفتن ابعاد فرامرزی پدیده‌های زیست محیطی، بهره گیری از ظرفیت‌های بین المللی برای کشور ایران ضروری است.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان و دانشمندان جوان ایرانی ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای حل مسائل محیط زیستی در ایران فراهم کرده‌اند.

امکان ایجاد همگرایی و همکاری کشورها با زمینه‌های مذاکرات چندجانبه

سیمون استیل دبیر اجرایی کنوانسیون تغییر اقلیم نیز در این دیدار اظهار کرد: دبیرخانه کنوانسیون تغییر اقلیم با ایجاد زمینه‌های مذاکراتی دو و چندجانبه، امکان ایجاد همگرایی و همکاری کشورها را فراهم کرده است.

وی افزود: موضوعات کاهش انتشار، سازگاری، تأمین منابع مالی، جبران ضرر و زیان از موضوعات بسیار پیچیده مذاکراتی بوده و آنچه که در پاریس و گلاسکو اتفاق افتاده است حاصل تلاش‌های کشورها و مذاکرات صورت گرفته برای دستیابی به اهداف کاهش انتشار بوده و این نشست نیز مسیر اجرای تصمیمات اتخاذ شده در این راستا را فراهم خواهد کرد.

سیمون استیل افزود: با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های ژئوپلتیک کشورها، بیش از هر زمان دیگری از اعضا خواسته شده است یک فضای سیاسی امن را برای دستیابی به اهداف کنوانسیون و موافقتنامه پاریس ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر دبیرخانه، بیش از آنچه که در گروههای مذاکراتی واگرایی وجود داشته باشد، نقاط مشترک و همگرایی وجود دارد که با تلاش بیشتر و رفع شکاف‌های موجود می‌توان به تحقق هدف جلوگیری از افزایش بیش از یک ونیم درجه دمای زمین دست یافت.

گفتنی است بیست‌وهفتمین کنفرانس متعاهدین کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۷) از ۱۵ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ (۶ تا ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲) در شهر شرم الشیخ مصر درحال برگزاری است، علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز از ۲۳ تا ۲۵ آبان در این کنفرانس حاضر است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در بخش بلندپایه بیست و هفتمین اجلاس متعاهدین کنوانسیون تغییر اقلیم، روز گذشته (دوشنبه) وارد شرم الشیخ مصر شد.

کد خبر 619622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.