بازگشت غرب به سیاست فشار حداکثری

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست‌وپنجم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش کار به مراجع عظام تقلید» نوشت: محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان‌ماه_ به منظور دیدار با علمای حوزه علمیه، وارد شهر قم شد.

وی در این سفر یک‌روزه علاوه بر زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، با برخی از مراجع عظام تقلید دیدار و در خصوص مسائل کشور و برنامه‌های دولت گفت‌وگو کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور در اولین برنامه از سفر خود، به دیدار آیت‌الله جوادی آملی رفت.

مخبر در این دیدار کشور را دارای مزیت‌ها و نعمت‌های خدادادی کم‌نظیر دانست که با اتکا به هر یک از آنها می‌توان کشور را بخوبی اداره کرد.

وی به اقدامات دولت در خصوص تأمین کالاهای اساسی، فروش نفت، اصلاح یارانه‌ها، انتقال آب، تأمین انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی منطقه‌ای، مسکن و اشتغال اشاره و برنامه‌های دولت را برای کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور تشریح کرد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تقدیر از مواضع مراجع و علما در حمایت از دولت، افزود: تدابیر و نظرات مراجع معظم راهگشای دولت در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور خواهد بود.

آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار گزارش معاون اول رئیس‌جمهور را گزارشی نافع و امیدبخش دانست و بر تلاش و خدمت بیشتر برای رفع مشکلات قشرهای مختلف مردم تأکید کرد.

مخبر پیش از ظهر دیروز نیز در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و نواقص و کاستی‌ها در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: امروز با تلاش‌های دولت سیزدهم بخشی از مشکلات مرتفع شده و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صورت گرفته است. معاون اول رئیس‌جمهور به تشریح اقدامات دولت در حوزه اشتغالزایی، ساخت مسکن، توسعه ترانزیت و طرح‌های آبرسانی اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از منابع داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف انجام شده است و برنامه‌ریزی خوبی برای واگذاری زمین به مردم علاوه بر طرح‌های احداث مسکن در دست اقدام قرار دارد.

وی همچنین بر اهمیت ارتباط هر چه نزدیک‌تر میان دولت و حوزه تأکید کرد و گفت: لازم است ارتباطات و روابط میان دولت و حوزه بیش از گذشته تقویت شود تا بتوانیم ضمن انتقال دغدغه‌های طرفین، همفکری و هماهنگی بیشتری برای حل مسائل و مشکلات کشور داشته باشیم. آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار با بیان اینکه ارتباط دولت با مراجع و علما اثرات مثبتی در پیشبرد اهداف کشور به همراه دارد، از دولت و بویژه رئیس‌جمهور به خاطر اقدامات صورت گرفته، مدیریت کرونا و گام‌های برداشته شده در جهت حل مشکلات کشور قدردانی کرد.

بازگشت غرب به سیاست فشار حداکثری

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اخراج مفتضحانه اینترنشنال» نوشت: خبر ویرانگر و عبرت‌آموز بود: قطر از ورود اعضای شبکه تروریستی سعودی (ایران‌اینترنشنال) به جام‌جهانی جلوگیری و از صدور کارت برای خبرنگاران این سازمان تروریستی خودداری کرده است.

همان شبکه تروریستی که دو ماه است تبلیغ و تلاش می‌کند تا تیم‌ملی فوتبال ایران از جام‌جهانی حذف شود، بدون آن‌که دغدغه از دست دادن مخاطبانش را داشته باشد، چه آن‌ها به‌خوبی می‌دانند مخاطبان اصلی و حرف‌گوش‌کن این شبکه در ایران، بسیار اندک و از جنس آشوبگر، وطن‌فروش و جوزدگان فریب‌خورده هستند و هویتی به نام ایران و تیم ملی ایران برای آنان اهمیتی ندارد.

احتمالاً این شبکه تروریستی تلاش‌های خود را برای حضور در جام‌جهانی می‌کند، اما «جوان» با خبر شد که خبرنگاران بی‌بی‌سی نیز از هتل محل اقامت تیم ملی فوتبال ایران رانده شده‌اند و قطر پنج هزار بلیت مسابقه و رزرو هتل گروهک منافقین و تجزیه‌طلبان را که برای بازی‌های ایران خریداری کرده‌بودند، باطل و لغو کرده است. ورود جیمی‌جامپ‌های آموزش‌دیده منافقین هم منتفی شد و هرگونه پرچم غیر از پرچم رسمی کشور نیز جایی در بازی‌های ایران نخواهد داشت.

این اگرچه به‌عنوان دستاوردی برای دیپلماسی ایران است، اما قطری‌ها همه آن را به نام ایران فاکتور نکرده‌اند، زیرا یک کینه قدیمی هم از سعودی‌ها داشتند که سال‌ها با قطر خصومت و ادعای آقابالاسری داشت و مدتی نیز این کشور را محاصره هوایی کرد که در آن زمان قطر با کمک ایران اموراتش را گذراند و حالا وقت انتقام بود!

همراه با شبکه‌های معاند مردم ایران برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز از انعکاس گزارش‌ها و تصاویر بدرقه تیم‌ملی خودداری کردند تا نشان دهند در سمت‌وسو و هدف چیزی از آن شبکه‌هایی که دنبال تحریم و حذف تیم‌فوتبال ایران بودند، کم ندارند!

این روزنامه‌ها در عوض با پوشش اخبار کذب مثل دلیل دعوت علی‌کریمی، بازیکن جوان به تیم ملی دروغ‌سازی کردند تا چرخه ضدملی خود را کامل کنند.

همراه با شبکه‌های معاند مردم ایران برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب نیز از انعکاس گزارش‌ها و تصاویر بدرقه تیم‌ملی خودداری کردند تا نشان دهند در سمت‌وسو و هدف چیزی از آن شبکه‌هایی که دنبال تحریم و حذف تیم‌فوتبال ایران بودند، کم ندارند!

بازگشت غرب به سیاست فشار حداکثری

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازگشت غرب به سیاست فشار حداکثری» نوشت: ناآرامی‌های اخیر باعث شده آمریکا و کشورهای طرف مذاکره با ایران با تصور امکان تضعیف ایران رویکرد فشار حداکثری را از سر بگیرند.

آن چنان که رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا گفت: تمرکز ما روی توافقی نیست که پیشروی نمی‌کند بلکه روی چیزی است که در ایران رخ می‌دهد.

او ادامه داد: واشنگتن هم‌اکنون سیاست تحریم و فشار را علیه ایران دنبال خواهد کرد.

مالی همچنین مدعی شد: اگر دیپلماسی شکست بخورد، آمریکا آماده استفاده از دیگر ابزارها خواهد بود.

علاوه بر این، وی در حالی تاکید کرده تمرکز ما روی فروش پهپاد توسط ایران به روسیه است که روز گذشته «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعای دیگری مبنی بر ارسال موشک از ایران به روسیه را بدون دلیل و مدرک خوانده بود.

بورل همچنین از تصمیم اروپا برای اعمال تحریم‌هایی علیه ایران خبر داد و گفت که اتحادیه اروپا در آستانه افزایش تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهادهای مسئول در ارتباط با آن چیزی است که وی خشونت علیه معترضان خوانده است.

با این اوصاف به‌نظر می‌رسد آمریکا و اروپا سعی دارند با ترکیبی از برجسته‌سازی ناآرامی‌های اخیر و اتهام‌زنی بر پایه دخالت ایران در جنگ اوکراین فضایی را به وجود آورند که ایران در مذاکرات امکان دستیابی به خواسته‌هایش را پیدا نکند.

نظیر این رویکرد در گذشته نیز در قبال ایران به کار گرفته شده اما همواره جواب عکس داده است.

همزمان نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین برگزار و وضعیت اجرای برجام توسط ایران، رعایت پادمان ان‌پی‌تی توسط کشورمان و احتمالاً تصویب یک قطعنامه ضد ایرانی به پیشنهاد انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا سه موضوعی است که در باره ایران در شورای حکام به بحث گذاشته می‌شود.

با این حال خبرهای رسمی و غیررسمی از منابع غربی حاکی از ناامیدی بیشتر از احیای برجام و رسیدن به توافق هسته‌ای است تا جایی که خبرگزاری آلمان مدعی شده آمریکا برای همیشه مذاکرات برجام را ترک کرده و با این اقدام ضمن اعلام مرگ برجام، می‌توان گفت مذاکرات به پایان رسیده است. همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، طی کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل و اتخاذ تحریم‌های جدید علیه کشورمان، گفت: «به انجام اقدامات محدودکننده و هدف قرار دادن کشورهای طرف سوم مانند ایران و بلاروس برای جلوگیری از کمک نظامی به روسیه ادامه می‌دهیم.»

وی با تکرار اتهام‌زنی‌ها درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین، مدعی شد: «همچنان اصرار داریم ایران ارائه تسلیحات به روسیه را که در حال ارتکاب جنایت علیه مردم اوکراین است، متوقف کند. پهپادهای ارائه شده ایران به روسیه که گفته می‌شود ماه‌ها قبل از شروع جنگ بوده، اکنون در جنگ استفاده می‌شود و نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است.»

بورل در پاسخ به سوالی درباره تأثیر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی بر مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و احیای توافق هسته‌ای، اظهار کرد: «ببینید، این‌ها مسائل متفاوتی هستند. برجام یک مسئله شورای امنیت سازمان ملل است.

من به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات برای بازنگری در توافقی به منظور جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران عمل می‌کنم. این مسئله هنوز سر جای خود است و باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.»

بورل به طور تلویحی با رد درخواست بائربوک درباره تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران، گفت: «افزودن یک سازمان به فهرست تروریستی اتحادیه اروپا، باید با تصمیم شورای [اروپا] و قانونی که با اتفاق نظر همه اتخاذ می‌شود، انجام شود.»

بازگشت غرب به سیاست فشار حداکثری

کد خبر 619569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.