حجم تجارت ایران و روسیه ۴ میلیارد دلار اعلام شد

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: حجم تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود چهار میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری همراه شده است.

به گزارش ایمنا، غلامحسین شافعی در همایش تجاری ایران و روسیه که با حضور رؤسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور و فعالان اقتصادی در تهران برگزار شد، اظهار کرد: بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه بر تاریخ و فرهنگ مشترک، می‌توانند آینده مشترک خود را بیافرینند؛ رویکرد اصولی ایران مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است.

وی افزود: بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام برای فضای کسب و کار در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورها تأکید می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه دوستانه بوده است و مردم دو کشور از روابط دیرینه بر مبنای مشترکات بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند. درحال‌حاضر ایران مناسبات خوبی با کشورهای منطقه داشته و اقداماتی برای توسعه روابط تجاری انجام داده و در این مسیر روسیه جایگاه مهمی در سیاست تجاری ایران برخوردار است.

شافعی اظهار کرد: وجود منابع در زمینه‌های مختلف نفت و گاز، کشتیرانی، حمل‌ونقل در طول کریدور شمال جنوب، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، خشکبار، فرش و تمایل دو کشور به همکاری استانی راه را برای مبادلات دوجانبه هموارتر کرده است.

وی اضافه کرد: براساس آمار حجم تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود چهار میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است، لذا لازم است با توجه به علاقه‌مندی مقامات عالی‌رتبه دو کشور در جهت گسترش روابط و شناسایی فرصت‌های موجود در دو کشور گام‌های عملیاتی همانند حضور بزرگ‌ترین هیئت تجاری روسیه در ۲۰ سال گذشته در ایران برداشته شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اینکه باید همکاری‌های لازم در جهت رفع موانع تجاری دو کشور برداشته شود، گفت: امضا توافق‌نامه تعرفه ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا خط جدیدی را در گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه ایجاد کرده است و با اجرایی شدن تجارت آزاد ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا بخش بزرگی از موانع تجاری حل می‌شود.

شافعی افزود: ایران از کریدور شرق غرب و بندر چابهار می‌تواند استفاده‌های مهمی در زمینه‌سازی همکاری تجاری با کشورهایی مانند هند و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام دهد.

منبع: فارس

کد خبر 619543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.