۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
حل‌المسائل ترافیکی یزد

رهایی از معضلات ترافیکی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که جوامع مختلف را درگیر خود کرده است و مدیران شهری به‌ویژه در کلان‌شهرها برای کاهش آن، راهکارهای مختلفی در پیش گرفته‌اند که بعضی تدابیر کارساز و بعضی دیگر تاثیرچندانی نداشته است و به‌رغم این تلاش‌ها همچنان شاهد ترافیک در شهرهایی همچون یزد هستیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه ترافیک به یکی از بزرگترین معضلات شهرهای بزرگ دنیا تبدیل شده است؛ در برخی شهرها وضعیت ترافیک به حدی سنگین و آزاردهنده است که به گلایه ثابت شهروندان تبدیل شده است، از این‌رو مدیران شهری به دنبال ارائه راهکارهایی برای کاهش میزان ترافیک در سطح شهرها هستند تا از این طریق علاوه بر اینکه زمینه تردد و حمل‌ونقل آسان و بهتر را فراهم آورند، رضایت شهروندانشان را هم جلب کنند.

در شهر یزد نیز ترافیک طی سال‌های گذشته به یک معضل و کلاف سردرگم تبدیل شده است و البته در کنار این معضل، هر ساله پروژه‌های عمرانی مختلفی در سطح شهر برای رفع مشکل ترافیکی انجام می‌شود. احداث تقاطع‌های غیرهمسطح در سطح شهر، اجرای رینگ میانی شهر با هدف تسهیل در تردد شهروندان و اصلاح هندسی تقاطع‌ها، میادین و خیابان‌ها از جمله پروژه‌ها و برنامه‌هایی است که مدیران شهری دنبال می‌کنند تا بر مشکلی که گریبان‌گیر شهرها شده فائق آیند.

با این وجود همچنان شهر یزد در بعضی از خیابان‌ها و بلوارها با مشکل جدی ترافیک روبه‌رو است و در بعضی اوقات روز خیابان‌های شهر به صورت کامل قفل می‌شود. این وضعیت در حال حاضر برای شهر و شهروندان مشکلات بسیار زیادی را به دنبال داشته است؛ به‌طوری که حرکت خودروها در بعضی از ساعات از جمله زمان‌های شروع به‌کار و تعطیلی مدارس و ادارات، همچنین ساعات ابتدایی شب متوقف می‌شود.

در بسیاری از نقاط شهر یزد از جمله میدان سیدحسن نصرالله، میدان مهدیه و میدان شهدای محراب اجرای طرح‌های اصلاح هندسی زمینه رفع مشکل ترافیک را تا حد قابل‌توجهی فراهم کرده است و با وجودی که همچنان این مسیرها شلوغی قابل توجهی دارد، اما کمتر پیش می‌آید که ترافیک به حالت قفل و بدون حرکت تبدیل شود، اما در دیگر نقاط وضعیت ترافیکی شهر یزد با اصلاح هندسی تقاطع‌ها نیز بهبود پیدا نکرده است و همچنان مردم در ترافیک‌های سنگین زمان‌های زیادی را سپری می‌کنند تا بتوانند به امور روزانه خود رسیدگی کنند.

ایجاد مسیرهای جدید نیاز شهر برای عبور از بحران ترافیک

عزیزالله سیفی، رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه پس از دوران شیوع کرونا، مسائل ترافیکی در سطح شهر تشدید شد و مشکلاتی برای مردم به وجود آورد، اظهار می‌کند: از یک‌سو بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها مشکل‌ساز شده است و از طرف دیگر سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی شهر یزد به دلایل مختلف آنگونه که باید و شاید خدمات مناسب به مردم ارائه نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه این موضوعات باعث شده است که ترافیک در سطح شهر یزد به چالش جدی تبدیل شود، می‌افزاید: شهرداری این شهر طرح‌های زیادی برای اصلاح تقاطع‌ها و میادین ارائه کرده که چند مورد آن در صحن شورا مطرح و یکی دو مورد هم اجرا شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه بعضی از طرح‌ها که نیاز به تصویب شورای ترافیک استان یزد دارد، به شورای ششم ارسال شده است تصریح می‌کند: پرواضح است که به‌رغم اصلاح‌های صورت گرفته، مشکل ترافیکی سطح شهر یزد کمتر نشده است و با طرح‌های جدید نیز امکان دارد شاهد کاهش ترافیک نباشیم.

وی ادامه می‌دهد: این اصلاح تقاطع‌های هندسی باید انجام شود و تشویق و ترغیب مردم به استفاده از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی هم باید با جدیت دنبال شود اما آن چیزی که در سطح شهر یزد به خوبی در طول سال‌های گذشته مورد توجه نبوده بحث معابر جدید است.

سیفی می‌افزاید: بعضی معابر شهر یزد از سال‌های بسیار دور در طرح تفصیلی شهر یزد دیده شده است، اما تاکنون با وجودی که نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی دارد اجرایی نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر معابر جدید در شهر یزد به‌ویژه معابر رینگی شهر را دنبال نکنیم با مشکل بسیار جدی روبه‌رو می‌شویم، می‌افزاید: با توجه به اینکه دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان یزد در روزهای آینده انجام می‌شود، انتظار داریم که بعضی معابر یزد که می‌تواند مشکل ترافیکی شهر را رفع کند، با اعتبار ویژه‌ای از ردیف‌های اعتباری این سفر همراه باشند.

پیش‌بینی اجرای خیابان‌ها و بلوار جدید در بودجه ۱۴۰۲ شهرداری یزد

ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار یزد با اشاره به برنامه‌های شهرداری یزد برای کنترل و مدیریت ترافیک، می‌گوید: امسال طرح‌های مختلفی برای اصلاح هندسی تقاطع‌ها در شهر یزد در نظر گرفته شده است که اجرای این طرح‌ها بار ترافیکی شهر را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما همچنان نیاز به کار اساسی برای رفع مشکل ترافیک شهر و بهبود وضعیت حمل‌ونقل هستیم.

حل‌المسائل ترافیکی یزد

وی با تاکید بر اینکه حمل‌ونقل عمومی باید به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته شود، خاطرنشان می‌کند: در بودجه سال آینده شهرداری یزد ایجاد مسیرهای جدید در شهر پیش‌بینی شده است که هر کدام از آنها نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی شهر در زمان شلوغی ترددها دارد.

شهردار یزد می‌فزاید: همچنین عملیات اجرایی احداث دو تقاطع غیرهمسطح شهر یزد سال آینده به عنوان دو پروژه بسیار مهم آغاز می‌شود تا شرایط حمل‌ونقلی شهری یزد وضعیت بهتری داشته باشد.

مشکل ترافیک شهر یزد ناشی از سو مدیریت است‌

مرتضی شایق، عضو شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به حجم سنگین ترافیک در سطح شهر، اظهار می‌کند: مشکل ترافیک یزد ناشی از سوءمدیریت است، چراکه مشاور ترافیکی شهر بعضی معابر را یک‌طرفه اعلام کرده است اما جسارت اجرای آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه این ترافیک ربطی به دانشگاه و مدارس ندارد چرا که در ساعات عصر و شب هم ترافیک بسیار شدیدی در نقاط مختلف شهر وجود دارد، تصریح می‌کند: شورای ترافیک استان باید طرح درستی در این رابطه ارائه کند و سپس این طرح با جدیت در سطح شهر یزد اجرایی شود.

عضو شورای اسلامی شهر یزد تاکید می‌کند: همه شبکه‌هایی که در طرح تفصیلی شهر یزد دیده شده به صورت دقیق اجرا شده است و ترافیک ارتباطی به این موضوع ندارد؛ اگر مدیریت ترافیک در سطح شهر یزد به درستی اجرا شود مشکل حل می‌شود.

وی با اشاره به استفاده نکردن شهروندان از حمل‌ونقل عمومی، ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های شهرداری در حالی مسیرهای خود را بدون مسافر طی می‌کنند که همزمان ترافیک سنگینی در خیابان‌ها وجود دارد.

کد خبر 619494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی اصغر پورگل محمدی IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
    6 0
    با سلام از اونجایی که مسئولین شهروشهرداری متخصص نیستندوآینده نگری ندارندنبایدانتظارداشته باشیم که وضعیت شهربهترازاین باشد.نمونه بارز آن چهارراه سیتی سنتراست که باوجودفضای کم خیابان مجوزاحداث این پروژه را داده اندهنوزراه نیافتاده ترافیکه چه برسد به روزی که افتتاح شود