شناسایی ۵۰۰۰ مبتلا به سالک در کشور/ مواردی از بیماری تولارمی شناسایی شده است

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طی سال‌های گذشته موارد ابتلا به بیماری «تولارمی» در کشور به ویژه در استان آذربایجان‌شرقی، کردستان و زنجان شاهد بودیم، اما هیچ‌یک از موارد ابتلا منجر به مرگ نشده است و درمان شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهزاد امیری امروز _سه‌شنبه بیست‌وچهارم آبان‌ماه_ در جمع خبرنگاران، با اشاره به معضل هاری گربه در اصفهان و تهران، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۸۰ درصد از مجموع موارد حیوان‌گزیدگی‌ها مربوط به سگ‌ها و ۱۶ درصد عامل حیوان‌گزیدگی‌ها و رتبه دوم مربوط به گربه بوده است، سایر موارد دام‌های اهلی و وحشی بودند.

وی با بیان اینکه گربه‌ها مانند سگ‌ها اگر توسط حیوان هار مورد گزش قرار گرفتند، ممکن است هار و از طریق گاز گرفتن باعث انتقال هاری به انسان شوند، ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که ویروس هاری در بزاق حیوانات ترشح می‌شود، از این رو گربه‌ها برحسب عادت پنجه‌های خود را لیس می‌زنند و پنجه گربه آلوده به بزاق حاوی ویروس می‌شود، حتی گربه‌ای که هاری دارد با پنجه کشیدن نیز می‌تواند ویروس را به انسان منتقل کند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: توصیه می‌کنیم حتی اگر افراد با گربه بیماری روبه‌رو شدند برای درمان آن اقدام نکنند، به هیج عنوان نباید به گربه‌های ولگرد و بدون صاحب تماس داشت و به آن‌ها نزدیک شد، همچنین در صورتی که مردم گربه بیماری را شناسایی کردند، باید به سازمان دامپزشکی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: توصیه می‌کنیم مردم به حیوانات غذا ندهند، زیرا باعث فراوانی نسل حیوانات می‌شود، همچنین با نزدیک شدن به حیوان امکان حمله و تهاجمی شدن حیوان علیه انسان‌ها فراهم می‌شود که در این صورت می‌تواند انتقال‌دهنده بیماری باشد.

امیری با اشاره به اینکه در سال جاری هشت مورد ابتلاء به بیماری هاری ثبت شده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته ۱۶ مورد فوت براثر بیماری هاری داشتیم.

سالانه شاهد افزایش تعداد موارد حیوان‌گزیدگی هستیم

وی با بیان اینکه سالانه شاهد افزایش تعداد موارد حیوان گزیدگی هستیم، افزود: به‌طورطبیعی بخشی از عوامل گزش می‌تواند به بیماری هاری مبتلا شود و برای انسان مخاطرات فراوانی را به همراه داشته باشد؛ خدماتی که در واحدهای درمان پیشگیری از هاری ارائه می‌شود، باعث شده به‌رغم تعداد بسیار بالای موارد گزش، آمار تعداد موارد ابتلای انسان به بیماری هاری بسیار کم باشد، البته همین تعداد کم نیز ناگوار و ناراحت‌کننده است.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بین اینکه سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی رخ داده است، ادامه داد: در شش ماه نخست سال جاری نسبت به میانگین سال گذشته شاهد رشد تعداد موارد حیوان‌گزیدگی در کشور هستیم، اما به دلیل اینکه آمار پایان هر سال به طور معمول با تأخیر ارائه می‌شود و آمار دقیقی از حیوان‌گزیدگی برای سال جاری نداریم.

وی با اشاره به بیماری سالک، تصریح کرد: بیماری سالک بیماری است که براثر گزش نیش نوعی از پشه (پشه خاکی) ایجاد می‌شود، زمانی که این پشه بدن انسان را نیش می‌زند، انگل همراه با نیش وارد بدن و باعث ایجاد زخم می‌شود، اما این زخم بعد از حدود سه ماه از زمان گزش ایجاد می‌شود.

امیری خاطرنشان کرد: فصل گزش پشه سالک از ابتدا تا انتهای تابستان ادامه دارد و ازآنجاکه زخم‌ها تا سه ماه بعد از گزش ظاهر نمی‌شود، در پاییز شاهد تعداد مراجعان ناشی از ابتلاء به سالک هستیم، درحال‌حاضر در کل کشور بیش از پنج هزار بیماری سالک شناسایی شده، این درحالی است که سال گذشته بالغ بر یک هزار بیمار مبتلا به سالک در کشور داشتیم.

آب و گوشت آلوده می‌تواند بیماری تولارمی را به انسان منتقل کند

وی با اشاره به وضعیت بیماری‌های نوپدید در کشور، تصریح کرد: طاعون جوندگان کوچک نوعی ویروس بوده که با طاعون انسانی متفاوت است، این بیماری در کشور مشاهده نشده است، اما آمارهایی از بیماری تولارمی و تب‌کیو داشتیم.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بیماری‌های باکتریال جزو بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: روش‌های متعددی برای بیماری تولارمی وجود دارد که یکی از این روش‌ها از طریق گزش انواع کنه و کک می‌تواند به انسان منتقل شود، یکی دیگر از روش‌ها از طریق تماس با گوشت یا پوست حیوان مُرداری که به این بیماری مبتلا بوده است، همچنین مصرف گوشت حیوان مبتلا به این بیماری، حتی آب آلوده می‌تواند تولارمی را انتقال دهد.

وی اضافه کرد: روش‌های متعددی برای ابتلاء به بیماری تولارمی وجود دارد، به همین دلیل یکی از مخاطرات محسوب می‌شود؛ البته بیماری‌های دیگری در این زمینه وجود دارد که در کشور آمار کمتری را به خود اختصاص داده است، اما یکی از اهدافی که دنبال می‌کنیم، این است که بیماری‌های نادر را تحت پوشش نظام مراقبت آورده و آن‌ها را شناسایی کنیم و اقدامات لازم برای پیشگیری را انجام دهیم.

بیماری تولارمی در آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان شناسایی شده است

امیری گفت: در سال‌های گذشته موارد ابتلاء به بیماری تولارمی را شاهد بودیم که بیشتر در استان آذربایجان شرقی، کردستان و زنجان بوده که هیچ‌یک از موارد ابتلاء منجر به مرگ نشده است، چراکه تعدادی درمان شدند، همچنین به نظر می‌رسد این بیماری مرگ‌ومیر بالایی نداشته باشد.

وی افزود: در بحث بیماری‌ها گفته می‌شود، اگر فرد پیر باشد و بیماری زمینه‌ای و عوامل مستعدکننده شدت بیماری را داشته باشد، حتی بیماری‌هایی که به ظاهر باعث مرگ‌ومیر نمی‌شود ممکن است برا این فرد مخاطره‌آمیز باشد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: موارد محدودی از بیماری تولارمی را در کشور شاهد بودیم، اما این موارد با تأخیر شناسایی شده بود، چراکه پزشکان نسبت به این بیماری اطلاع کافی نداشتند، نکته مهم این بیماری این است که علائمی مشابه با سایر بیماری‌ها دارد.

وی گفت: به عنوان مثال حتی فردی که گلودرد و دندان درد دارد نیز می‌تواند دچار تب و بزرگی غدد لنفاوی شود که از علائم بیماری تولارمی است، اما اکنون اطلاع‌رسانی کافی در زمینه بیماری تولارمی انجام شده و در مناطقی که بیشتر ظهور بیماری را شاهد بودیم، پزشکان نسبت به این بیماری اطلاعات کافی دارند، از این رو امیدواریم شاهد شناسایی بیماری تولارمی، با تأخیر نباشیم.

امیری با اشاره به آماری از تب کریمه کنگو در کشور، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۸ مورد ابتلای انسان به بیماری تب کریمه کنگو یا تب خونریزی‌دهنده تب کریمه کنگو تأیید و گزارش شده است که ۹ نفر از این افراد جان خود را از دست دادند، در استان‌های مختلف این موارد را شاهد بودیم.

کد خبر 619439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.