بورس باز هم ریزش کرد

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۰ هزار ۹۶۸ واحد به سطح یک میلیون ۴۰۸ هزار ۱۷۱ رسید و شاخص کل هم وزن با افت سه هزار ۱۰ واحدی در سطح ۳۹۸ هزار ۸۱۵ واحد قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز بازار با روند منفی شروع به کار کرد. نمادهای پالایشی از جمله شتران، شپنا، شبندر، شبریز از جمله پیشتازان روند منفی بازار بودند و تأثیر زیادی بر شاخص کل گذاشتند صندوق پالایش نیز بیش از دو درصد افت داشت.

در بازار امروز نمادهای خودرویی، بانکی و فلزی نیز روند منفی داشتند و پر عرضه بودند، شاخص حمایت یک میلیون ۴۲۰ هزار واحد خود را از دست داد و انتظار داریم سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد برای شاخص کل نقش حمایتی ایفا کند، بر اساس برخی از تحلیل‌ها گفته می‌شود که شاخص کل در حال پولبک به سطح شکسته شده است، در بازار امروز در نمادهای بزرگ در نیمه دوم سطح تقاضا بهبود یافت و شاهد افزایش تقاضا در کلیت بازار بودیم.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۰ هزار ۹۶۸ واحد به سطح یک میلیون ۴۰۸ هزار ۱۷۱ رسید و شاخص کل هم وزن با افت سه هزار ۱۰ واحدی در سطح ۳۹۸ هزار ۸۱۵ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۱۱۸

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۲۸۰

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۰۳ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۴۲۰ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۱۲۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۳۶

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۳۶ هزار ۷۶۸ و ۷۲۴ هزار ۸۳۹ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد ۵۲۶ و سه میلیارد ۷۳۲ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. پالایش

۲. شپنا

۳. خگستر

۴. شبندر

۵. افران

بیشترین حجم معامله

۱. شپنا

۲. خگستر

۳. خودرو

۴. خساپا

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. وتوس

۲. خفنر

۳. دکوثر

۴. واعتبار

۵. دلقما

بیشترین کاهش قیمت

۱. غبشهر

۲. کبافق

۳. وایران

۴. خرینگ

۵. مرقام

۶. خرینگ

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

حمایت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۷۲ هزار واحد

تحلیل: پیش بینی می‌شود بازار فردا تا سطح یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد اصلاح داشته باشد در صورتی که این محدوده از دست برود احتمال افت تا محدوده یک میلیون ۳۷۰ هزار واحد وجود خواهد داشت.

اخبار مهم

بیمه سهام نشان داد بورس برای دولت بسیار مهم است

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس گفت: طرح بیمه سهام یا همان سهام‌یار یک حمایت معقولی را برای سهامداران خرد ایجاد کرد و این پیام را داشت که بازار سرمایه برای دولت بسیار مهم است. این اطمینان باعث شد که بورس خودش را پیدا کند و امیدواریم با توجه به شرایط بنیادی، بازار وضعیتی به مراتب بهتر از شرایط موجود داشته باشد.

۱,۸۰۰ میلیارد تومان برای بازارگردانی «پالایش یکم» در نظر گرفته شده است

داوود رزاقی، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه نوین، گفت: «صندوق نوین پیشرو» با منابع مالی یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، پس از انتشار اطلاعیه بازارگردانی توسط شرکت بورس تهران، عملیات بازارگردانی خود را بر روی صندوق پالایش یکم آغاز می‌کند.

دیگنیتی سفید (تریم مشکی) ۱.۱۸ میلیارد تومان فروخته شد

در نخستین نوبت عرضه دیگنیتی، ۴۸ دستگاه دیگنیتی سفید (تریم مشکی) به قیمت یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۷۵۰ تومان با ۴۴.۳۱ درصد رقابت فروخته شد. در معاملات امروز قیمت پایه هر دستگاه دیگنیتی ۸۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که تقاضای ۴۴۸ دستگاه برای آن شکل گرفت. قیمت نهایی خودروی فروخته در بورس کالا برای مصرف کننده بعد از اعمال ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های جانبی یک میلیارد و ۳۴۳ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۶۲۵ تومان خواهد بود.

براساس سایت باما، قیمت روز دیگنیتی پرایم در بازار ۱.۴ میلیارد تومان است. اعداد مزبور نشان می‌دهد که مصرف‌کننده نهایی در بورس کالا نزدیک ۵۷ میلیون تومان کمتر از بازار خودروی دیگنیتی را می‌خرد.

ثبات نسبی روغن پایه در آسیا

قیمت روغن پایه فوب خلیج فارس بدون تغییر قیمت ۹۶۵ دلار در هر تن معامله شد. طی هفته گذشته، تقاضای روغن پایه در اروپا چندان مناسب نبود. اما در آسیا شاهد تقاضای مناسب این محصول بودیم. تقاضای خوب روغن پایه در آسیا، ناشی از تقاضای چینی‌ها می‌باشد که به دلیل کاهش موجودی انبارها و تقلیل در سیاست‌های محدود کننده کرونایی در این کشور می‌باشد. نکته دیگر در مورد بازار چین، توقف تولید در برخی سایت‌های تولید روغن پایه می‌باشد که این امر سبب افزایش تقاضای روغن پایه وارداتی می‌شود. طی هفته گذشته، ارزش یوان در برابر دلار تقویت شد که این امر سبب انگیزه بیشتر واردکنندگان روغن پایه در چین شد و تقاضای وارداتی این محصول را افزایش داد. قیمت هر یوان چین از ۱۳۷. دلار به ۱۴۱. دلار طی هفته رسید.

فولاد

شرق آسیا: این هفته، موجودی بیلت های فولادی در انبارها و بنادر اصلی تانگشان ۵۰۹.۲ هزار تن بود که نسبت به هفته گذشته ۴۷.۵ هزار تن کاهش داشت. قیمت صادرات بیلت به آسیای جنوب شرقی حدود ۵۰۰ دلار آمریکا به ازای هر تن فوب است که نسبت به هفته گذشته حدود ۱۰ دلار آمریکا در هر تن افزایش داشته است. به نظر قیمت‌های صادرات بیلت چین رقابت‌پذیری خود را در آسیای جنوب شرقی از دست داده است.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع: تقاضای ضعیف در بازار ترکیه موجب شده است تا تولید کنندگان این کشور قیمت را تا ۴۵ دلار کاهش دهند، بنابراین قیمت‌های مورد انتظار خریداران ترکیه‌ای برای خرید بیلت وارداتی نیز کاهش می‌یابد. قیمت فعلی صادرات بیلت روسیه حدود ۴۹۰ دلار در هر تن فوب است که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۱۰ دلار در هر تن کاهش یافته است. اسلب روسیه نیز به دلیل تقاضای ضعیف در بازار ترکیه کاهش یافت. در حال حاضر حدود ۴۳۰ دلار در هر تن فوب و حدود ۴۷۰ دلار در هر تن سی اف آر ترکیه است.

خاورمیانه: قیمت‌های صادراتی بیلت ایران نیز به دلیل تقاضای ضعیف به روند کاهشی خود در بازار صادرات ادامه داده است. قیمت بیلت صادراتی ایران در حال حاضر حدود ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار در هر تن فوب است که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۱۰ دلار در هر تن کاهش یافته است، در حالی که اکثر خریداران حدود ۴۴۰ دلار در تن فوب درخواست می‌کنند. اوایل هفته گذشته، یکی از تولیدکنندگان ایرانی ۳۰ هزار تن بیلت به امارات متحده عربی به قیمت ۴۶۰-۴۶۵ دلار در هر تن فوب فروخته است، اما این تولیدکننده اعلام کرد که قیمت درخواست خریدار فعلی به طور مداوم در حال کاهش است.

افزایش موجودی انبار آلومینیوم

قیمت آلومینیوم در هفته گذشته با رشد قیمتی حدود ۱۲۷ دلاری به ۲,۴۷۷ دلار رسید. قیمت این فلز نیز مانند سایر کالاها تحت تأثیر کاهش محدودیت‌های کرونایی در چین و تضعیف دلار آمریکا طی دو هفته اخیر روند صعودی گرفته است. چین به منظور بهبود فعالیت‌های اقتصادی اعلام کرده که برخی محدودیت‌ها از جمله کاهش دوره قرنطینه را در دستور کار دارد. نرخ تورم اقتصاد آمریکا نیز به ۷.۷ درصد کاهش پیدا کرد و منجر به سقوط شاخص دلار شد. شاخص دلار در هفته‌ای که گذشت بزرگترین کاهش یک روزه خود از سال ۲۰۰۹ تاکنون را تجربه کرد. قیمت آتی فلزات پایه در بورس فلزات لندن از قیمت نقدی بالاتر است که چشم‌انداز صعودی قیمت‌ها را نشان می‌دهد.

کد خبر 619346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.