آماده همکاری با ذوب‌آهن اصفهان برای تولید چرخ واگن مترو هستیم

شهردار مشهد گفت: امروز سند همکاری و خرید ریل ملی را با ذوب‌آهن اصفهان امضا کردیم و از این شرکت می‌خواهیم زودتر از شهرهای دیگر ریل را به ما تحویل بدهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدالله ارجائی در مراسم انعقاد سند همکاری تولید "ریل" ملی با ذوب‌آهن اصفهان برای مترو مشهد، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در شهرهای بزرگ دنیا از جمله ایران، حمل‌ونقل عمومی است، موضوعی که اگر به‌موقع به آن توجه نشود می‌تواند چالش‌های بزرگی به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه کلان‌شهر مشهد نیز از این امر مستثنی نیست، افزود: هرروزه در شهرهای بزرگ شاهد افزایش درخواست سفر با حمل‌ونقل عمومی هستیم در حالی که اگر زیرساخت‌های لازم جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی ایجاد نشود، شهرها به پارکینگ‌های بزرگی تبدیل خواهند شد.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: در بحث حمل‌ونقل عمومی حمل‌ونقل ریلی از جمله مترو از اهمیت بالایی برخوردار است، هرچند بخش‌های دیگر حمل‌ونقل عمومی نیز همانند اتوبوسرانی حائز اهمیت است.

ارجائی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد فعال است در حالی که نیاز مشهد بیش از دو برابر این تعداد است، با این حال روزانه بیش از ۸۵۰ هزار سفر درون‌شهری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از نیازهای مشهد تأمین ناوگان جدید است، تصریح کرد: اکنون میانگین سن اتوبوس‌های مشهد به دلیل اضافه نشدن اتوبوس جدید به ناوگان بالا رفته، به نحوی که طی چهار سال گذشته تنها حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شده است.

شهردار مشهد گفت: توجه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه حمل‌ونقل عمومی در این دوره مدیریت شهری مورد توجه جدی قرار گرفته و تنها طی یک سال گذشته ۱۴۷ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس جدید به ناوگان افزوده شده است.

ارجائی افزود: قرارداد خرید ۱۰۰ میدل‌باس و ۱۳۹ دستگاه اتوبوس طی ۱۰ روز گذشته با شرکت تولیدکننده داخلی منعقد شده است و امیدواریم تفاهم‌نامه خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز با شرکت تولید کننده داخلی هرچه سریع‌تر به مرحله قرارداد برسد.

وی با بیان اینکه در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه خطوط ریلی نیز در اولویت دوره ششم مدیریت شهری قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به هزینه بالای احداث هر کیلومتر مترو که بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، بعضی دوره‌ها سرعت ساخت مترو کاهش پیدا کرد، اما باید بگوییم روحیه و سیاست شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری در این دوره این‌گونه نیست و توسعه خطوط ریلی در اولویت قرار دارد.

شهردار مشهد تاکید کرد: بر همین اساس بهره‌برداری از فاز نخست خط سه مترو به طول ۵.۵ کیلومتر حدفاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) در دستور کار قرار گرفته و دنبال می‌شود.

ارجائی ادامه داد: با این اقدام با یک تیر سه نشان زده و حرم مطهر به پایانه مسافربری امام رضا (ع)، راه‌آهن و فرودگاه متصل می‌شود.

وی با بیان اینکه تکمیل و بهره‌برداری از فاز یک خط سه حدود ۹ هزار میلیارد تومان هزینه دارد، خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در سفر به مشهد شش هزار میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفت، اما باید بگوییم از این مبلغ تاکنون ریالی تخصیص داده نشده است.

شهردار مشهد تصریح کرد: با مصوبه و بدون تخصیص اعتبار نمی‌توان مترو احداث کرد؛ لذا با توجه به اینکه هدف از توسعه خطوط ریلی به ویژه فاز یک خط سه، تسهیل سفر زائران و خدمات‌رسانی به آنان است از دولت می‌خواهیم تا به پایتخت معنوی ایران اسلامی توجه ویژه داشته باشند.

ارجائی اضافه کرد: در بهره‌برداری از فاز یک خط سه بحث اول احداث تونل است که این کار انجام شده و حفاری تونل خط سه در جبهه شمالی تا شهرک ابوذر قبل از پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید، سپس دستگاه حفار برای ادامه حفاری تونل خط سه به امامت ۴۹ منتقل می‌شود.

وی افزود: در بخش احداث ایستگاه نیز بدنه ایستگاه‌ها آماده شده است و وارد اجرای معماری ایستگاه‌ها شده‌ایم.

شهردار مشهد اظهار کرد: امروز شاهد انعقاد سند خرید "ریل"ملی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان هستیم و این افتخاری برای مدیریت شهری مشهد است.

ارجائی اظهار کرد: در بخش تأمین واگن، پنج قطار برای استفاده از فاز یک خط سه قطار شهری در اختیار داریم و در بحث سیگنالینگ نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) مذاکراتی را انجام داده‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر آن را به نتیجه برسانیم.

وی با بیان اینکه در کنار تأمین ریل ملی از شرکت ذوب‌آهن آماده همکاری با این شرکت جهت تولید چرخ ملی برای واگن‌های مترو نیز هستیم، خاطرنشان کرد: زمانی که ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند محصولاتی تولید کند که به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر می‌شود، به طور حتم می‌تواند چرخ موردنیاز مترو را نیز تولید کند و شهرداری مشهد آمادگی دارد با ذوب‌آهن اصفهان همکار و از تولید چرخ ملی حمایت کند.

شهردار مشهد گفت: امروز سند همکاری و خرید ریل ملی را امضا کردیم و از ذوب‌آهن اصفهان می‌خواهیم تا زودتر از شهرهای دیگر ریل را به ما تحویل دهد.

کد خبر 619091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.