دشمن به دنبال بزرگنمایی برخی نابرابری‌ها است/ جدال ایدئولوژیک، از شیوه‌های جنگ ترکیبی

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت بزرگنمایی برخی نابرابری‌ها و تبعیض‌های موجود در جامعه را از شیوه‌های دشمن در جنگ ادراکی دانست و گفت: در این جریان حس زیست‌پذیری در جامعه هدف آسیب قرار می‌گیرد تا به‌آرامی اعتماد عمومی بین افراد جامعه و شهروندان با حاکمیت کمرنگ شود.

مصطفی نباتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تأثیر اغتشاشات اخیر بر جامعه اظهار کرد: جنگ ترکیبی از ترکیب چند بعد با یکدیگر ایجاد می‌شود، در قدیم بیشتر درگیری‌ها نظامی بود و خاستگاه آن نیز موضوعات سیاسی، قدرت یا حداکثر منافع اقتصادی بود، در حالی‌که جنگ‌های نوین ممکن است با خاستگاه قدرت آغاز شود اما این قدرت تنها در کشورگشایی یا چپاول منابع نیست.

وی هدف از جنگ‌های نوین را تغییر نرم و هوشمندانه رفتارها دانست و افزود: این جنگ‌ها به شکلی برنامه‌ریزی می‌شود که جامعه مغلوب با مسیر کسانی که با آن در حال دشمنی و رقابت هستند، به شکل اتوماتیک همراهی می‌کند.

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به تفاوت عرصه‌ها و نمودهای جنگ ترکیبی گفت: در این نبرد شیوه رویارویی با دشمن نیز متفاوت است زیرا نقاط ضعف جامعه هدف در عرصه‌های مختلف اجتماعی، قومیتی و اقتصادی نشانه گرفته می‌شود که بسیاری از آنها نقاط ضعف به‌شمار نمی‌آید بلکه حقایق و تنوع جامعه است.

وی تنوع قومیتی در ایران را یکی از ظرفیت‌های کشور توصیف کرد و ادامه داد: این فرصت در کشور ما به بستری برای ایجاد گسست بین قومیت‌های مختلف در کشور تبدیل شده است و هر یک از آنها بیش از آنکه به ایران بها دهند، بر موضوع قومیت تمرکز دارند.

موج‌سواری بر گسست‌های فرهنگی و مذهبی

نباتی‌نژاد ایجاد جدال‌های ایدئولوژیک را یکی دیگر از شیوه‌های جنگ ترکیبی معرفی کرد و یادآور شد: در این شیوه با بهره‌گیری از گرایش‌ها و نگرش‌های مختلف افراد، دشمن روی برخی گسست‌های فرهنگی و مذهبی سوار می‌شوند و با اضافه کردن برخی نابرابری‌ها و مشکلات در عرصه اقتصاد، شرایط را برای ایجاد یک شورش بین قشری فراهم می‌آورند.

وی افزایش شکاف طبقاتی در جامعه را ظرفیتی برای ایجاد خواسته تحول اقتصادی دانست و گفت: در این میان افرادی که معیشت آنها بیشتر تحت‌الشعاع قرار گرفته است، وارد میدان می‌شوند و همه این حرکت‌ها به شکل یک جنگ ادراکی صورت می‌گیرد زیرا ممکن است در هر زمینه کاستی‌هایی وجود داشته باشد که شدت و اندازه آن بسیار بالاتر از واقعیت موجود به مخاطب معرفی می‌شود.

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت بزرگنمایی برخی نابرابری‌ها، بی‌عدالتی‌ها و تبعیض‌های موجود در جامعه را از دیگر شیوه‌های دشمن در جنگ ادراکی اعلام کرد و یادآور شد: در این جریان حس زیست‌پذیری در جامعه هدف آسیب قرار می‌گیرد تا به آرامی اعتماد عمومی بین افراد جامعه، شهروندان با حاکمیت و بین اقشار گوناگون مردم کمرنگ شود.

وی درباره راه‌های مقابله با جنگ ادراکی تاکید کرد: افرادی که نسبت به این موضوع هوشیار و هوشمند هستند، وظیفه آگاهی‌بخشی و تبیین دیگر اقشار جامعه را بر عهده دارند، آنها باید اتفاقات جاری و فضای حاکم را تحلیل کنند و در عین حال با امیدواری درباره پیشرفت و فرداهای روشن ایران صحبت کنند.

نباتی‌نژاد همه احزاب، رسانه‌ها، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و کل جریان نخبگان جامعه را در هر ساحتی موظف به تعریف رسالت‌های خود و انجام اقدامات عملی در این زمینه دانست و گفت: در اصل و ضرورت حضور مسئولان در بین اقشار جامعه و برگزاری نشست‌های گفت‌وگو شکی وجود ندارد اما درباره چگونگی برگزاری این نشست‌ها باید به پروتکلی دست پیدا کنیم تا مشخص شود چه افرادی باید درباره چه موضوعاتی در این نشست‌ها صحبت کنند و خروجی نهایی چه باشد.

وی توجه به نظر مخاطبان در این زمینه را ضروری دانست و ادامه داد: بر خلاف اتفاقی که در گذشته رخ داد باید از افراد حاضر در جلسه بازخوردی گرفته شود تا احساس نکنند در یک برنامه نمایشی حضور یافتند.

کد خبر 619002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.