نهاد خانواده متولی واحدی ندارد

روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: کشور در حوزه خانواده، متولی واحدی ندارد، شایسته است حداقل یک سازمان واحد در این بخش برای هماهنگی سایر نهادها وجود داشته باشد.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه جوانان در رسانه‌ها، خانواده و دانشگاه به‌طورجدی با مقوله ازدواج و شناخت معیارها آشنا نمی‌شوند، اظهار کرد: آگاهی و آمادگی جوانان با ویژگی‌ها و واقعیت‌های ازدواج و معیارهای زندگی، مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید توسط خانواده و نهادها مورد توجه قرار گیرد.

گاهی در مشاوره‌ها، مسائل مادی یا ویژگی‌های ظاهری از سوی زوجین به عنوان معیار ازدواج مطرح شده است، درحالی‌که برخی موارد مطرح شده معیار انتخاب همسر محسوب نمی‌شود و تنها از سلیقه شخصی افراد نشأت می‌گیرد.

وی درخصوص آموزش نقش همسری و مسئولیت‌پذیری، ادامه داد: انتخاب معیارها قدم اول هر زندگی مشترک است؛ هر شخصی نقش همسری را باید بیاموزد که در پی آن مسئولیت به بار می‌آورد، این آموزش نقش همسری و به دنبال آن مسئولیت‌پذیری از سوی هیچ مرجعی انجام نمی‌گیرد و حلقه مفقوده است.

منافع ازدواج در هیچ ارتباط دونفره‌ای وجود ندارد

وی با بیان اینکه فرد مجرد تا قبل از ازدواج و تشکیل خانواده، دنیا را تنها از زاویه دید خود می‌نگرد، گفت: ممکن است گاهی مجردها وارد روابط متعددی شوند، اما این ارتباطات هیچ‌یک از کارکردها و معیارهای ازدواج واقعی را ندارد، چراکه برای یک فرد متأهل داشتن یک رابطه مشروع، سالم و آگاهانه با یک همسر حائز منافعی است که در هیچ ارتباط عاشقانه‌ای امکان‌پذیر نیست.

این مشاور خانواده درباره اینکه کشور در حوزه خانواده، متولی واحدی ندارد که شایسته است حداقل یک سازمان واحد در این بخش برای هماهنگی سایر نهادها وجود داشته باشد، اضافه کرد: یکی از کارکردهای متأهل شدن، پاسخ به این پرسش است که چرا باید ازدواج کنیم؛ ازدواج و تشکیل خانواده، خدمتی است برای پدید آمدن یک کانون آسایش، با نشاط طبیعی، لذت بردن از زندگی، بهره‌مندی از محبت، تعاون و مددکاری که در هیچ ارتباط دو نفره دیگری یافت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه زندگی هسته اصلی تداوم زیست بشر است، افزود: ازدواج یکی از انتخاب‌های مهم و سرنوشت‌ساز هر فرد است و به انسان، هویت، شخصیت، نگرش و انگیزه زندگی می‌دهد، ازدواج دو نفر با یکدیگر ناخودآگاه مرزها و چارچوب‌های سالم احساس آرامش و نشاط طبیعی به دور از تحمیل را تعیین می‌کند و با تأمین نیازهای واقعی همسر و فرزندان انگیزه و پویایی در افراد شکل خواهد گرفت.

کد خبر 618985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.