۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸
مدارس اصفهان آلوده به شپش است؟

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: گزارش‌هایی از آلودگی دانش‌آموزان به شپش داشته‌ایم، اما هنوز آمار دقیقی تدوین نشده است.

رضا فدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آمار شپش در مدارس استان اصفهان، اظهار کرد: هنوز آمار دقیقی از دانش‌آموزان آلوده به شپش در دست نیست، اما هر سال با آغاز سال تحصیلی مواردی از آلوده شدن دانش‌آموزان به شپش را در مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه مقطع دبستان شاهد هستیم، تاکنون نیز چندین گزارش از آلودگی شپش در مدارس داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید توصیه‌های بهداشتی به صورت جدی رعایت شود، ادامه داد: لازم است در قدم اول خانواده‌ها بهداشت پوست و مو را با استحمام به موقع رعایت و در صورت مواجه شدن هر یک از اعضای خانواده با علائمی همچون خارش پوست سر به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کنند و درمان لازم را با توجه به علت دریافت کنند.

مدیر بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: شپش یک آلودگی است که توسط بندپایان رخ می‌دهد و در تمام سطوح اجتماعی و طبقات اقتصادی بین مردم مشاهده می‌شود و مختص هیچ قشر خاصی نیست. از والدین درخواست داریم در صورت مشکوک بودن فرزند خود به آلودگی موضوع را انکار نکنند و هر چه سریع‌تر برای درمان اقدامات لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی حدود سه مرتبه برای کشف شپش احتمالی مورد معاینه قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده مورد احتمالی، فرد به مراکز بهداشت معرفی و با استفاده از شامپوی مخصوص و شانه کردن موها با شانه دندانه ریز روند درمانی را طی خواهد کرد.

فدایی در خصوص مدت زمان لازم برای درمان شپش، گفت: در اولین روز استفاده از شامپو و شانه کشی صحیح مشکل رفع می‌شود، اما لازم است یک هفته پس از استفاده از شامپو فرد مورد نظر دوباره معاینه شود. همچنین برای جلوگیری از احتمال سرایت مجدد بیماری در خانواده لازم است وقتی فردی دچار شپش می‌شود سایر افراد خانواده نیز تحت معاینه قرار گیرند.

وی در با بیان اینکه گاهی آلودگی به شپش در دختران بیشتر از پسران است، افزود: شایع‌ترین علت آلودگی شپش در دختران نسبت به پسران بلند بودن موهای آنها است، اما عواملی همچون روی هم انداختن مقنعه‌ها، شال‌ها و چادرها در رخت‌آویز نیز می‌تواند به شایع‌تر شدن این بیماری در دختران دامن بزند.

کد خبر 618896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.