روز پرستار ۱۴۰۱ چه روزیست + تاریخ ولادت حضرت زینب (س) و زندگی نامه

در تقویم رسمی ایران پنجم جمادی الاول، هم زمان با ولادت حضرت زینب کبری (س) به نام روز پرستار نامگذاری شده است.

به گزارش ایمنا، پرستاری یکی از شغل‌های مهم در هر جامعه‌ای است که نقش رابط بین پزشک و بیمار را ایفا می‌کند. پرستاران تأثیر مهمی در حفظ سلامت بیماران دارند و برای بهبود سلامتی آنان تلاش می‌کنند، بنابراین جایگاه این افراد بسیار ارزشمند و بزرگ است. به همین علت نامگذاری و گرامی داشت روز پرستار بهانه‌ای برای تقدیر از زحمات بی دریغ این قشر پر تلاش و یادآوری اهمیت جایگاه پرستاران در جامعه است.

بیشتر بخوانید:

تاریخ ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار ۱۴۰۱

  • تاریخ دقیق روز پرستار و بهورز در تقویم شمسی برابر با روز چهارشنبه ۹ آذر سال ۱۴۰۱ است.
  • تاریخ دقیق روز پرستار و ولادت حضرت زینب (س) در تقویم قمری مصادف با روز چهارشنبه ۵ جمادی الاول سال ۱۴۴۴ است.
  • تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار در تقویم میلادی هم زمان با روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۲ است.

علت نامگذاری روز پرستار در ایران

حضرت زینب (س) در طول عمر خود پرستار پدر، برادران و برخی برادر زادگان بزرگوارشان بودند و در ایام بیماری از آنان مراقبت کردند. ایشان بعد از حادثه عاشورا علاوه بر انجام رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی، پرستاری برادر زاده بیمار خود، امام سجاد (ع) و بازماندگان و مجروحان کربلا را نیز برعهده داشت و در این راه همه سختی‌ها و ناملایمات را با تمام توان تحمل کرد. در واقع می‌توان گفت ایشان در کنار پرستاری بازماندگان حادثه کربلا، پرستار نهضت و انقلاب حسینی هم بودند و این مسئولیت به مراتب سخت‌تر و مهم‌تر از پرستاری بیماران بوده است. به همین علت حضرت زینب کبری (س) را نماد یک پرستار واقعی می‌دانند و به پاس قدر دانی از زحمات قشر زحمت کش پرستاران، ارج نهادن به مقام والای پرستاران، تجلیل از مقام شامخ و شخصیت والای حضرت زینب کبری (س) و الگو سازی این شخصیت والا مقام برای جامعه، روز ولادت ایشان را به نام روز پرستار نامگذاری کرده‌اند.

روز پرستار ۱۴۰۱ چه روزیست + تاریخ ولادت حضرت زینب (س) و زندگی نامه

روز جهانی پرستار

روز جهانی پرستار هر ساله در تاریخ دوازدهم ماه می مصادف با زادروز لورانس نایتینگل پرستار انگلیسی و بنیان گذار حرفه پرستاری مدرن، در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

تاریخ روز جهانی پرستار ۱۴۰۱

تاریخ دقیق روز جهانی پرستار در تقویم شمسی برابر با روز پنجشنبه بیست و دوم اردیبهشت سال ۱۴۰۱، یازدهم شوال سال ۱۴۴۳ و دوازدهم ماه می سال ۲۰۲۲ بوده است.

علت و هدف نامگذاری روز جهانی پرستار

نامگذاری روز جهانی پرستار با هدف قدردانی از پرستاران در اقصی نقاط جهان و ارج نهادن به جایگاه آنان انجام شده است. از آنجا که پرستار انگلیسی به نام فلورانس نایتینگل بنیانگذار حرفه پرستاری مدرن در دنیا بود، به همین علت از ژانویه سال ۱۹۷۴ روز تولد وی به عنوان روز جهانی پرستار انتخاب شد. این روز در کشورهای مختلف با برگزاری برنامه‌های متفاوت گرامی داشته می‌شود.

پرستار کیست؟

به طور کلی پرستار (به انگلیسی: nurse) کسی است که از افراد بیمار و ناتوان مراقبت می‌کند ولی امروزه به شخصی که دارای تحصیلات دانشگاهی در زمینه مراقبت سلامت، درمان و آموزش پزشکی است و مهارت‌های حرفه‌ای لازم در این حیطه را دارد، پرستار گفته می‌شود.

تاریخچه پرستاری در ایران

اولین آموزشگاه پرستاری ایران در سال ۱۳۱۶ با استادی دکتر جهانشاه صالح و با مجوز وزیر فرهنگ وقت دکتر علی اصغر حکمت تأسیس شد. اولین برنامه‌های آموزشی پرستاران در آن زمان در بیمارستان وزیری اجرا می‌شد. آموزشگاه در آن زمان با مدرک سیکل متوسطه شاگرد می‌پذیرفت و سه دوره فارغ‌التحصیل داشت. اولین آموزشگاه عالی پرستاری نیز در سال ۱۳۲۶ تأسیس و نخستین دانش‌آموختگان این دانشگاه در سال ۱۳۲۹ روانه مراکز درمانی کشور شدند. انجمن پرستاری ایران نیز در سال ۱۳۳۱ تأسیس شد.

همه چیز درباره رشته پرستاری

رشته پرستاری در ایران دارای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای پرستاری است. مدت زمان دوره کاردانی پرستاری برای اتاق عمل و بیهوشی دو سال، مقطع لیسانس پرستاری چهار سال، کارشناسی ارشد این رشته دو الی دو و نیم سال و فارغ‌التحصیلی در مقطع دکترای پرستاری حدود چهار تا پنج سال طول می‌کشد.

روز پرستار ۱۴۰۱ چه روزیست + تاریخ ولادت حضرت زینب (س) و زندگی نامه

زندگی نامه حضرت زینب (س)

حضرت زینب (س) فرزند بزرگوار امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) است. ایشان خواهر امام حسین (ع) و ملقب به عقیله بنی هاشم است که در تاریخ پنجم جمادی الاول سال ششم هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد. ایشان یکی از افراد تاثیرگذار در ماندگار شدن واقعه عاشورا بود که در اسارت به همراه امام سجاد (ع) به دفاع از حقانیت امام حسین (ع) سخنرانی کرد و اسلام و واقعیت کربلا را زنده نگه داشت.

حضرت زینب در چند سالگی فوت کرد

ایشان در سال ۶۲ هجری قمری و در سن ۵۶ سالگی از دنیا رفت.

کد خبر 618888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.