مردم بحرین سلطه امنیتی عربستان را برنمی‌تابند/ تحریم انتخابات بحرین از سوی شیعیان

یک کارشناس مسائل بین‌الملل برگزاری یک انتخابات شفاف را باعث ایجاد تزلزل در پایه‌های پادشاهی بحرین دانست و گفت: در صورتی که آرای مردمی جایگزین پارلمان صوری و نمایشی این کشور شود، تسلط آمریکایی‌ها، عربستان، روابط با اسرائیل و همچنین وابستگی‌های سیاسی و فرهنگی رژیم بحرین را برنمی‌تابد.

به گزارش ایمنا، انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر اخیر بحرین در سایه تحریم مردم، جمعیت‌ها و احزاب مخالف انجام شد زیرا آنها این انتخابات را صوری و فرمایشی دانستند و بر این باور هستند که حکومت بحرین جمعیت‌ها و احزاب مخالف را منحل و از نامزد شدن مخالفان و شخصیت‌های مستقل در انتخابات نیز با بهره برداری از قانون انزوای سیاسی جلوگیری کرده است، مردم بحرین نیز هم‌سو با برگزاری تظاهرات و تجمع در هفته‌های اخیر بر تحریم انتخابات و همبستگی با زندانیان سیاسی این کشور تاکید کرده‌اند.

انتخابات نمایشی در بحرین

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتخابات بحرین اظهار کرد: این انتخابات تحت سلطه انگلستان و عربستان برگزار شد زیرا همان‌گونه که در عربستان موضوعی به نام انتخابات وجود ندارد، در بحرین نه انتخابات به معنای واقعی بلکه یک چهره دروغین از انتخابات برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اشراف عربستان بر حکومت بحرین افزود: این کشور حتی برای تأمین امنیت داخلی و خارجی خود به نیروهای عربستان سعودی وابسته است که از طریق یک پل بین دو کشور رفت‌وآمد می‌کنند. همچنین آمریکایی‌ها با اجاره کردن یک زمین بزرگ ۴۰ کیلومتر مربعی، بزرگترین پایگاه منطقه‌ای را در بحرین ایجاد کرده‌اند و هیچ‌یک از این طرف‌ها علاقه‌مند به اعمال آرای مردمی در این کشور نیستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل آرای مردمی را مخالف سلطه عربستان بر بحرین و خواهان استقلال این کشور دانست و گفت: مهم‌ترین دلیل تحریم انتخابات این بود که افکار عمومی مسلمانان و مردم بحرین خواستار عادی‌سازی روابط بحرین با اسرائیل نیستند زیرا شاهد شدیدترین سرکوب‌ها بر برادران عرب خود در فلسطین هستند.

وی برگزاری یک انتخابات شفاف و درست را باعث ایجاد تزلزل در پایه‌های پادشاهی بحرین اعلام کرد و ادامه داد: حکومت بحرین پادشاهی است که به طور کلی اعتقادی به دموکراسی و انتخابات ندارد و در صورتی که آرای مردمی جایگزین پارلمان صوری و نمایشی این کشور شود تسلط آمریکایی‌ها، عربستان، روابط با اسرائیل، روابط فاسد در عرصه مالی و اقتصادی و همچنین وابستگی‌های سیاسی و فرهنگی رژیم بحرین را برنمی‌تابد.

قنادباشی آنچه در قالب انتخابات بحرین برگزار شد را نمایشی از یک انتخابات توصیف کرد و گفت: جمعیت بحرین به سه دسته تقسیم می‌شوند، اهل سنت که در اقلیت هستند، اکثریت شیعه و بخشی از مهاجران. در سال‌های اخیر حکومت بحرین به این نتیجه رسیده است که مردم مسلمان واقعی شیعه یا سنی نباید در انتخابات نمایشی حضور داشته باشند تا ترکیب مجلس به نفع آنها سوق داده شود.

وی با اشاره به حذف شیعیان و دادن تابعیت به مهاجران بحرینی برای تأثیرگذاری بر روند انتخابات این کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی روند انتخابات در بحرین، ترکیب و شرایطی که برای انتخابات به کار گرفته می‌شود به هیچ‌وجه با قوانین دموکراسی و مردم‌سالاری همخوانی ندارد بلکه رأی‌گیری برای صحنه‌سازی و روی کار آوردن یک پارلمان نمایشی برگزار می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل حذف یک بخش از جمعیت بحرین در رأی‌گیری را با هدف تغییر فرمول انتخابات دانست و افزود: در صورتی که شیعیان در این انتخابات شرکت می‌کردند، آرای لازم را به دست می‌آوردند به همین دلیل قوانین و مقررات انتخاباتی به شکلی ترتیب داده شد که مشارکت شیعیان در انتخابات به حداقل برسد و مانعی بر سر احقاق حقوق آنها ایجاد شود.

وی واکنش شیعیان برای تأیید نکردن مشروعیت حکومت بحرین را تحریم کردن انتخابات دانست و گفت: آنها می‌دانند که حضور در انتخابات به معنای تأیید حکومتی است که به دموکراسی اعتقاد ندارد و تحت سلطه بیگانگان است البته تحریم انتخابات در کوتاه‌مدت مؤثر نخواهد بود اما این تنها اهرمی است که شیعیان در اختیار دارند و پایه‌های حکومت بحرین را با وجود همه نمایش‌هایی که در روزهای اخیر به راه انداخت، زیر سوال می‌برد.

قنادباشی با اشاره به دعوت مقامات پادشاهی بحرین از پاپ برای سفر به این کشور، یادآور شد: تعداد مسیحیان این کشور به انگشتان دست می‌رسد و این دعوت در راستای تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شیوه‌های نادرستی که در پیش گرفته‌اند و همچنین به دست آوردن مشروعیت تبلیغاتی از این طریق بود با این همه تحریم انتخابات از سوی شیعیان این کشور به معنای زیر سوال بردن مشروعیت حکومتی بدون مشروعیت است و این واقعیت در درازمدت پایه‌های حکومت بحرین را سست خواهد کرد.

کد خبر 618750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.