شناسایی و ثبت میراث ناملموس تخت فولاد

مسئول روابط عمومی مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد از اجرای طرح پژوهشی و مطالعاتی شناسایی و ثبت میراث فرهنگی ناملموس قبرستان تاریخی تخت فولاد خبر داد.

زهرا ترکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گورستان‌های تاریخی بخش مهمی از مناظر طبیعی و مصنوع محیط پیرامون ما است و به‌واسطه ارتباطات ساختاری خود با جنبه‌های اسطوره‌ای، اخلاقی و دینی سهم مهمی در باورهای اعتقادی انسان‌ها دارد، از طرفی توجه به عرصه‌های تدفینی در دیدگاه دینی و ضرورت پاسداشت حرمت قبور و محدوده‌های پیرامونی آن‌ها مهم و ضروری است.

وی افزود: توجه به ارزش‌های ملموس و ناملموس پنهان در قبرستان تاریخی تخت فولاد مهم و ضروری است، نظام پیچیده و پذیرفته‌شده‌ای از نشانه‌ها، یادمان‌ها و موتیف‌های انتزاعی از جمله سنگ قبور، بناهای آرامگاهی و آئین‌های به‌جامانده از گورستان تخت فولاد را به‌عنوان میراث ناملموس تخت فولاد است که لازم است در قالب یک اقدام مطالعاتی و پژوهشی شناسایی، ثبت و تحلیل شود.

مسئول روابط عمومی مجموعه تاریخی، فرهنگی و مذهبی تخت فولاد با توجه به مأموریت این مجموعه در حفظ و احیای این عرصه فرهنگی و تاریخی و با توجه به نقش غیرقابل انکار قبرستان‌ها به‌عنوان بخشی از حافظه جمعی شهرها و کارکرد این عرصه‌های تاریخی به‌عنوان یکی از عناصر هویت‌بخش سکونت‌گاه انسانی، ثبت میراث ناملموس تخت فولاد را اولویت پژوهشی این مجموعه دانست.

وی با بیان این که احیا و تکثیر بعضی از میراث ناملموس قابلیت تکثیر و الگوسازی ملی و جهانی خواهد داشت، گفت: پژوهشگران، محققان و مراجع علمی و دانشگاهی جهت شرکت در فراخوان این پروژه مطالعاتی می‌توانند به وب‌سایت my.isfahan.ir مراجعه یا جهت دریافت راهنمایی بیشتر با شماره ۰۳۱۳۶۶۳۸۸۹۰ تماس حاصل کنند.

کد خبر 618684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.