شهرک‌های صنعتی سامان مشکل آب دارد/ لزوم اجرای طرح مطالعاتی مشکل سرمازدگی باغات

کشاورزی در شهرستان سامان در سال‌های اخیر مشکلات زیادی دارد به‌طوری که تامین نیازهای کشاورزان با دشواری‌های زیادی روبه‌رو شده است و آن‌ها همچنان در پیچ و خم تأمین امکانات‌ و تجهیزات به سختی امور خود را سپری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «سامان» یکی از شهرستان‌های ده‌گانه استان چهارمحال‌وبختیاری است که مزیت مهم آن نسبت به سایر شهرستان‌ها، واقع شدن در حاشیه رودخانه زاینده‌رود است، اما با این وجود این شهر از مشکلات زیادی برخوردار است.

از یک‌سو شهرک‌های صنعتی سامان در چهارمحال و بختیاری از نبود آب رنج می‌برد و از سوی دیگر کیفیت پایین آب شرب این شهرستان مردم این منطقه را می‌آزارد، البته این مشکل دلایل گوناگونی از جمله فرسودگی شبکه آب‌رسانی شهری و شکستگی‌های پی‌درپی لوله‌های آب دارد که در سال‌های اخیر رفع نشده است.

در شهرستان سامان، عامل درآمدزایی از طریق تولیدات کشاورزی بیشترین نقش را از طریق حضور گردشگران و ارائه خدمات به آنها داشته است و از میان شاخص‌های زیست‌محیطی نیز خسارت به باغات و درختان میوه مهمترین پیامد حضور گردشگران در منطقه بوده است.

در این شهرستان حدود ۲۸ هزار هکتار باغ در حوزه تولید محصولات کشاورزی و باغی وجود دارد که انتظار می‌رود با نگاه دولت سیزدهم به توسعه کشاورزی گردشگری در شهرستان سامان اشتغالزایی شود، این در حالی است که باغداران این شهرستان با مشکلات مختلف روبه‌رو هستند که آنها را رنجانده است به نحوی که دیگر از بیان آن عاجز هستند.

در حال حاضر باغداران شهرستان سامان با مسائل زیادی روبه‌رو هستند که برای آگاهی از آن‌ها و راهکارهای در نظر گرفته شده برای رفع مشکلات، گفت‌وگویی را با غلامرضا چهلگردی، نماینده شوراهای اسلامی شهرستان سامان در شورای اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

مهمترین دغدغه باغداران سامان چیست؟

ممنوعیت واگذاری انشعاب برق به باغات مشکل اساسی در شهرستان سامان است، با توجه به اینکه در صورت مدیریت بحران‌ها به‌ویژه مبارزه با سرمازدگی گردش مالی بالای پنج هزار میلیارد تومان در شهرستان سامان در زمینه تولید بادام را شاهد خواهیم بود، انتظار می‌رود مسئولان سیاسی و قضائی اقدامات لازم جهت رفع ممنوعیت واگذاری انشعاب برق را در دستور کار قرار دهند.

به‌طور معمول از پانزدهم اسفند تا اوایل اردیبهشت‌ماه هر سال، کشاورزان در شهرستان سامان نیاز به برق دارند. سال ۹۶ شورای حفظ حقوق بیت‌المال استان چهارمحال‌وبختیاری مصوبه ممنوعیت واگذاری انشعاب برق را صادر کرد، اما خواسته کشاورزان رفع ممنوعیت جهت جلوگیری از وارد شدن خسارت چند هزار میلیارد تومانی به محصولات خود جهت استفاده از دستگاه‌های پیشرفته مبارزه با سرمازدگی و صرفاً برای روشنایی و استفاده‌های جزئی بود، زیرا با توجه به تکنولوژی روز امکان استفاده از انرژی خورشیدی با هزینه بسیار کمتر نیز وجود دارد.

با توجه به اینکه مقدار قابل توجهی قیر رایگان جهت آسفالت جاده بین مزارع کشاورزی این شهرستان تخصیص داده شده بود، بنا بر پیگیری‌های به عمل آمده قیر اختصاص یافته از اعتبارات جهاد کشاورزی خارج و به ارگانی دیگر سپرده شد، لذا پیگیری جهت تحویل این قیر به طرح‌های معرفی شده از مطالبات به‌حق کشاورزان است، چرا که زیرسازی این جاده‌ها نیز انجام و آماده اجرای آسفالت شده است.

طرح مطالعاتی مشکل سرمازدگی باغات در استان به خصوص در شهرستان سامان، توسط شورای اسلامی شهر سامان و اساتید و صاحب‌نظران این رشته و کشاورزان این شهرستان تهیه و در اختیار جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است که تقاضا داریم در بررسی این طرح تسریع شود.

باغداران جهت آسایش، حفاظت از محصولات و ادوات و تجهیزات خود و حتی کارگران که در زمان برداشت محصول در باغات این شهرستان فعالیت می‌کنند، نیاز به سرپناهی پوشیده در باغ‌ها دارند، اما با توجه به ایراد شورای نگهبان در خصوص صدور مجوز ساخت اتاقک نگهبانی در باغات این مهم در مجلس شورای اسلامی مسکوت مانده است که می‌طلبد جهاد کشاورزی استان در این خصوص پیگیری لازم را انجام دهد.

عملیات اجرایی مجتمع دامداری شهر سامان و آب شهرک‌های صنعتی به کجا رسید؟

عملیات اجرایی این مجتمع به خاطر موضوع اهلیت‌سنجی به تأخیر افتاده است، در حالی که انجام این اقدام، کار سختی نیست و باید واگذاری زمین به دامداران و همچنین اجرای عملیات زیرساختی با توجه به شرایط آب‌وهوایی استان هرچه سریع‌تر آغاز شود.

شهرک صنعتی شماره یک و دو سامان مشکل آب دارد؛ با توجه به عبور خط لوله انتقال آب از تصفیه‌خانه شهر سامان به شهرکرد از مجاورت این شهرک‌ها که دارای یک منبع مشترک است، تأمین آب از خواسته‌های بحق صاحبان کارگاه‌های مستقر در شهرک‌ها است، همچنین رفع مشکلات شهرک صنعتی شماره یک شوراب صغیر و تسریع در راه‌اندازی شماره دو این روستا درخواست دیگر افراد است.

صدور مجوزهای واگذاری اراضی به افراد واجد شرایط در شهرک تخصصی بادام شهر سامان و ایجاد زنجیره کامل فرآوری، بسته‌بندی، صادرات بادام و صنایع جانبی در این شهرک باید انجام شود.

برای رفع مشکل جاده‌های شهرستان سامان چه تدبیری شده است؟

مشکل اصلی در جاده ورودی شهرستان سامان، بسته شدن جاده شهرک صنعتی شماره دو این شهر به دلیل نبود دوربرگردان استاندارد است که در نهایت باید پل روگذر در آن منطقه احداث شود، لذا می‌طلبد مراحل مطالعات و احداث دوربرگردان‌ها به سمت شهرک صنعتی شماره عملیاتی شود.

در حاشیه رودخانه زاینده‌رود ۵۰ کیلومتر جاده به دلیل عملیات تعریض که از سال ۱۳۹۷ آغاز شده است، به‌صورت خاکی رها و باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای روستاهای بخش زاینده‌رود شده است که باید جهت تکمیل عملیات تعریض و اجرای آسفالت آن اقدام شود، همچنین اجرای آسفالت جاده خیری هوره تا قلعه موسی‌خان که تعهدات خیران انجام شده است، اما اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری تعهدات خود را انجام نداده است، در حالی که این موضوع از خواسته‌های بحق ساکنان بخش زاینده‌رود است.

احداث پل جایگزین در مجاورت پل سنگی تاریخی شهر هوره به عنوان تنها پل سنگی قابل استفاده کشور به عنوان یک اثر تاریخی فاخر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه از روی این پل ارزشمند نیز باید در دستور کار اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قرار گیرد.

تکمیل محور سامان به سمت تیران و اتصال به اتوبان سراسری به عنوان یکی از کریدورهای اصلی ورودی استان چهارمحال‌وبختیاری از دیگر خواسته‌های مردم شهرستان سامان است؛ واگذاری زمین مجتمع فناوران سامان به شهرداری نیز به‌منظور انتقال صنایع و کارگاه‌های مزاحم در شهر سامان و افزایش اشتغالزایی و توسعه این شهرستان باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

گفت‌وگو از فریبا باقری؛ خبرنگار ایمنا

کد خبر 618664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.