همگرایی فعالیت‌های دبیرخانه فیلم کودک و دفتر تخصصی سینمایی شهرداری اصفهان

در جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پیرامون فعالیت دفتر تخصصی شهرداری اصفهان به‌عنوان دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم و کودک و نوجوان، شوراهای مشورتی مراکز هنری و مهندسی فعالیت‌های آن بحث و تبادل‌نظر شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، صدونوزدهمین جلسه شورای مدیران مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با دستور کار تحلیل و بازتعریف شوراهای مشورتی مراکز هنری در هنرسرای خورشید برگزار شد.

علی عطریان، رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان وارد یک برهه پوست‌اندازی جدید شده است که در آن رویکردهای نو متناسب با نگاه تخصصی و نیازهای روز حوزه سینما دنبال می‌شود.

وی افزود: در گذشته این دفتر با تالار هنر ادغام بودند، اما با توجه به اهمیت و کارکردهای متفاوت، این دو دفتر از یکدیگر جدا و در حوزه تخصصی خود در حال فعالیت هستند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به نقش دفتر تخصصی سینما شهرداری اصفهان در راهبری و برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در این شهر، تصریح کرد: در سه سال گذشته شاهد فاصله بین دفتر تخصصی سینما و جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان هستیم، در برهه تاریخی دفتر تخصصی اتفاقات متمادی را برای جشنواره فیلم کودکان همچون برگزاری نشست‌ها و تحلیل فیلم رقم می‌زد که در سال‌های اخیر این کارکرد کم‌رنگ شده است.

وی ادامه داد: ازاین‌رو قرار است دفتر تخصصی سینما سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان به‌عنوان دبیرخانه جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان فعالیت خود را آغاز کند و در کنار آن بتواند رویدادها و جشنواره‌هایی با سطح ملی و بین‌المللی را در حوزه سینما در شهر اصفهان جریان‌سازی کند و رقم زند.

لزوم تعریف هندسه حرکتی شوراهای مشورتی مراکز هنری شهرداری اصفهان

عطریان با اشاره به اهمیت نقش شوراهای مشورتی در ارتقای فعالیت‌های مراکز اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، گفت: در ساختار تخصصی، شوراهای مشورتی حلقه بین مدیریت شهری و جامعه است که درواقع این شوراها بازوی اندیشه‌ای مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هستند.

وی افزود: تقویت و پررنگ شدن نقش شوراهای مشورتی در مراکز یک اصل و راهبرد کلان در اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان است و نیاز است مدیران مراکز بیش از گذشته در پررنگ شدن نقش این شوراها اهتمام ورزند.

رئیس اداره هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تأکید کرد: مهم‌تر از تشکیل شورا مشورتی، مهندسی آن است؛ به همین جهت نیاز است که هندسه حرکتی شوراهای مشورتی در مراکز اداره هنری، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تعریف شود.

آسیب‌های پیش روی شوراهای مشورتی

مهدی تمیزی، مدیر دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان اظهار کرد: شوراهای مشورتی جدا از سوق دادن فعالیت هر مرکز به فعالیت تخصصی می‌تواند نقش مؤثری در پیوند افراد عموم جامعه با فعالیت‌های آن مرکز داشته باشد و دلیل این امر به آن برمی‌گردد که اعضای شورای مشورتی از بدنه خود مردم و هنرمندان هستند؛ هنرمندان و نمایندگانی که بیشترین تعامل را با مردم و مخاطب جامعه هنری خود دارند و به‌خوبی از نگرش‌ها و نیازهای روز جامعه آگاه هستند.

وی ادامه داد: نه‌تنها در شوراهای مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، بلکه در هر شورای مشورتی هنری، ترکیب اعضای شورا باید متشکل از طیف‌های هنری کلاسیک و مدرن باشد.

مدیر دفتر موزه هنرهای معاصر شهرداری اصفهان تصریح کرد: رعایت نکردن این موضوع باعث کم‌رنگ شدن فعالیت‌ها و بی‌توجهی به آن هنری که در آن شورا نماینده نداشته است، می‌شود که این امر آسیب‌های فراوان و جبران‌پذیری را به همراه دارد.

وی اضافه کرد: مورد دیگر که باید در انتخاب اعضای شورا در نظر گرفت، تعادل حضور اعضای مسن و جوان در شوراها است، عضویت و حضور افراد مسن به دلیل تجربه و افراد جوان به دلیل خلاقیت و نگرش‌های نو در شوراهای مشورتی لازم و ضروری است و اگر این تعادل به‌درستی حفظ شود، می‌توان انتظار داشت شورای مشورتی بتواند نقش راهبردی و تخصصی برای مراکز هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان داشته باشد.

تمیزی افزود: نمی‌توان یک مدل ثابت شورای مشورتی برای مراکز هنری سازمان فرهنگی، ورزشی و شهرداری اصفهان تعریف کرد زیرا کارکرد هر مرکز با مرکز دیگر فرق دارد، به‌عنوان‌مثال در دفتر هنرهای تجسمی شهرداری اصفهان به دلیل تنوع زیاد هنرهای تجسمی نیاز است از افراد بیشتری در حوزه‌های مختلف هنر تجسمی در شورا استفاده شود، درصورتی‌که در مرکز دیگر به دلیل ماهیت هنری که مرکز بر اساس آن فعالیت می‌کند، شاید نیاز به حضور این تعداد اعضا نباشد.

کد خبر 618653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.