بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای شهرداری اصفهان/خطر در کمین کمربندی شهر گوگد

پربازدیدترین اخبار شهری ایران در هفته گذشته را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «آغاز عصری جدید در شهرسازی سمنان»، «احیای بزرگترین بافت فرسوده کشور در منطقه ۹ اصفهان»، «خط قرمز شهرداری نحوه برخورد با شهروندان است / لزوم افزایش متمم بودجه»، «خطر در کمین کمربندی شهر گوگد»، «افتتاح ۲ مرکز معاینه فنی در اصفهان تا اواخر آبان‌ماه»، «افتتاح ۱۱۰ میلیارد تومان پروژه در ایستگاه پنجم»، «تعامل دستگاه‌های اجرایی با شهرداری زمینه‌ساز توسعه است»، «برگزاری رویداد فرهنگی غذا در تیران»، «بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای شهرداری اصفهان / تحقق ۴۴ درصدی بودجه درآمدی ۱۴۰۱» از عناوین اخباری است که هفته گذشته در صدر پر بازدیدهای سرویس شهروکلانشهر ایمنا قرار گرفت و در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

آغاز عصری جدید در شهرسازی سمنان

«آغاز عصری جدید در شهرسازی سمنان» از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایمنا در هفته گذشته بود.

شهر الکترونیک بخشی از فرآیند هوشمندسازی شهرها و بخش مهمی از آن است که به منظور ارتقای سیستم‌های شهری، کاهش معضلات و افزایش رفاه شهروندان انجام می‌شود. تلاش برای تحقق شهر و شهرسازی الکترونیک از ضرورت‌های عصر حاضر است و کارشناسان و برنامه‌ریزان شهری در صدد هستند برای اداره مطلوب شهر و الکترونیک‌سازی آن از ابزارهای فناوری اطلاعات به‌صورت عملیاتی و بهینه استفاده کنند تا سرعت و دقت برای انجام فعالیت‌های مختلف افزایش پیدا کند.

هوشمندسازی فرآیندهای جاری در حوزه شهرسازی نقش مؤثری بر توسعه پایدار شهر دارد و یکی از مهمترین اهداف شهرداری سمنان طی سال‌های اخیر بوده است.

ابوالفضل ملحی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری سمنان می‌گوید: یکی از رسالت‌های اصلی و مهم شهرداری، کوتاه کردن فرآیند صدور پروانه و تسریع در امور شهروندان است که از سال گذشته اساس کار این معاونت در شهرداری سمنان است.

وی می‌افزاید: کوتاه کردن مدت زمان صدور پروانه ساخت‌وساز برای شهروندان در دستور کار است و این اقدامات به صورت هفتگی با معاونان شهرسازی مناطق شهری در جلسات مشترک بررسی می‌شود.

احیای بزرگترین بافت فرسوده کشور در منطقه ۹ اصفهان

سیدسلمان قاضی‌عسگر، مدیر منطقه ۹ شهرداری اصفهان با اشاره به طرح بازآفرینی محله سودان گفت: با اجرای این طرح، بزرگترین بافت فرسوده کشور در این منطقه احیا می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکرد محله محوری در طرح بازآفرینی شهری خدمتی مؤثر به شهروندان محلات کم‌برخوردار است، اظهار کرد: در این راستا محله سودان منطقه ۹ با ۱۲ هکتار بافت فرسوده از ۲۱ هکتار وسعت به عنوان اولویت اول طرح باز آفرینی شهری در مسیر کمیسیون ماده ۵ قرار گرفت.

خط قرمز شهرداری نحوه برخورد با شهروندان است / لزوم افزایش متمم بودجه

ابوالقاسم محی‌الدینی، شهردار شهر میراث جهانی یزد گفت: خط قرمز شهرداری در مناطق و سازمان‌ها نحوه برخورد با شهروندان است و بسیاری از تغییرات در حوزه مدیریتی به دلیل نوع برخورد مدیران با شهروندان اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: علی‌رغم انتقاداتی که مردم به اعضای شورای اسلامی شهر منتقل می‌کنند، تلاش‌های بسیاری از سوی مدیران شهرداری طی چند ماه گذشته انجام شده است.

خطر در کمین کمربندی شهر گوگد

«خطر در کمین کمربندی شهر گوگد» یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین اخبار شهری ایران ایمنا در هفته گذشته بود.

چند سال پیش بود که ساکنان در محور گوگد به گلپایگان روبه‌روی پارک لاله شاهد فروریختن خیابان اصلی بودند که در مسیر رشته قنات‌ها قرار دارد، آن زمان اتفاق ناگواری برای فردی رخ نداد، اما مشکل اصلی همچنان بدون راه حل باقی مانده است.

شهروندان می‌گویند همان سال با شهرداری گوگد، آتش‌نشانی و راه و ترابری تماس گرفتیم و مدیران را از وجود خطر در محور کمربندی آگاه کردیم، اما مسئله پیشگیری نشد و تنها بعضی مواقع روی قسمت‌های فرو رفته با آسفالت جدید هموار می‌شود.

میزان فرونشست کمربندی شهر گوگد در مسیر قنات‌ها هر روز بیشتر می‌شود، با توجه به تردد خودروهای سنگین از این مسیر، هر لحظه امکان ریزش جاده وجود دارد و لازم است چاره‌ای اندیشیده شود.

حسین علی‌محمدی، شهردار گوگد در این خصوص می‌گوید: در شهر گوگد دو رشته قنات وجود دارد که یک رشته در کنار کمربندی در ورودی شهر قرار دارد و سالیان سال است که متروکه شده است؛ طی سال‌های گذشته شاهد فرونشست کمربندی و بلوار آیت‌الله محمودی بوده‌ایم.

امیرمسعود شهبازی، مدیر جهاد کشاورزی گلپایگان می‌افزاید: وزارت جهاد کشاورزی برای مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌های متروکه هیچ بودجه‌ای تخصیص نمی‌دهد، اما به منظور مرمت و بازسازی قنات‌های فعال برنامه داریم و می‌توانیم بودجه و اعتبار تخصیص دهیم.

جهانگیر عابدی کوهپایه، استاد تمام دانشگاه صنعتی اصفهان و رئیس پژوهشکده آب دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان می‌کند: قنات‌ها حدود سه هزار سال در جهان قدمت دارد، سیستم قنات یا کاریز محور اصلی فناوری بهره‌برداری از آب‌های زیر زمینی در مناطق خشک جهان بوده و یک سیستم آبرسانی ابداعی است که در دشت‌های ایران به کار می‌رفته است.

افتتاح ۲ مرکز معاینه فنی در اصفهان تا اواخر آبان‌ماه

سیدعلی عبداللهی، مدیرعامل سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار شهرداری اصفهان گفت: یک مرکز معاینه فنی خودرو در خیابان زینبیه به مجموعه شهرداری اضافه خواهد شد و تا اواخر آبان‌ماه امسال به مرحله بهره‌برداری و افتتاح می‌رسد، همچنین برای نخستین‌بار در این کلان‌شهر، مرکز معاینه فنی موتورسیکلت نیز در حال راه‌اندازی است.

وی اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرد سال و لزوم مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی خودرو، شهرداری اصفهان نسبت به راه‌اندازی مراکز معاینه فنی اقدام کرده است.

افتتاح ۱۱۰ میلیارد تومان پروژه در ایستگاه پنجم

آئین بهره‌برداری از پروژه‌های شاخص منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان شامل بهره‌برداری از خیابان شهدای غربی، خیابان کاتب، مجموعه ورزشی چند منظوره و دیگر پروژه‌های عمرانی با اعتبار بیش از ۱۱۰ میلیارد تومان در قالب پنجمین برنامه «به احترام مردم اصفهان» با ادای احترام به مقام شامخ شهدای محله رهنان در گلستان شهدای این محله با حضور شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان و شهروندان این منطقه آغاز شد.

از جمله پروژه‌هایی که امروز در منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان افتتاح شد، بهره‌برداری از فاز اول خیابان کاتب اصفهانی به طول ۲۵۰ متر و عرض ۲۴ متر است که با هزینه عمرانی و ترافیکی ۳۰ میلیارد ریال و هزینه تملک ۲۵۰ میلیارد ریال احداث شده است.

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در حاشیه افتتاح پروژه‌های منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان، اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی افتتاح شده در منطقه ۱۱ الگویی است که آن را در سال ۱۴۰۲ در همه مناطق اجرایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از این پروژه‌ها احداث ورزشگاه روباز مجهز به امکانات ورزشی مورد نیاز جوانان است که این ظرفیت‌های ورزشی جدید در شهر و در تمام مناطق باید ایجاد شود، ادامه داد: توجه به محلات و مناطق محروم یکی از اولویت‌های مدیریت شهری است، چراکه این مهم به توسعه و پیشرفت شهر کمک می‌کند.

تعامل دستگاه‌های اجرایی با شهرداری زمینه‌ساز توسعه است

مسعود جایدری، معاون توسعه و منابع انسانی شهرداری خرم‌آباد گفت: تعامل دستگاه‌های اجرایی شهر با شهرداری به یک چالش تبدیل شده است در حالی که این تعامل دوسویه می‌تواند سهم بسزایی در توسعه شهر داشته باشد.

وی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی در دیگر شهرها به شهرداری در انجام اقدامات عمرانی و طرح‌های شهری کمک می‌کنند و طلب شهرداری بیشتر از شهروندان بابت پرداخت نکردن عوارض شهری است، در حالی که در خرم‌آباد با وجود درآمد ضعیف شهرداری، بیشتر طلب ما از دستگاه‌های اجرایی است.

برگزاری رویداد فرهنگی غذا در تیران

حسن حجتی، شهردار تیران گفت: رویداد فرهنگی غذا به همت شهرداری و به منظور فرهنگ‌سازی استفاده از غذای سالم در باغ بانوان شهر برگزار شد.

وی افزود: زندگی شهری نیازمند رعایت اصول و قوانین به منظور کاهش ناهنجاری‌ها و نابسامانی‌ها است، در این راستا لازم است فرهنگ‌سازی، آموزش و پیشگیری انجام شود.

شهردار تیران تصریح کرد: غذای سالم یکی از مؤلفه‌های دستیابی به سلامت شهروندان، کاهش بیماری‌ها و آسیب‌ها برای شهر است، از این‌رو باید فعالیت‌های فرهنگی رقم بخورد.

بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای شهرداری اصفهان / تحقق ۴۴ درصدی بودجه درآمدی ۱۴۰۱

بر خلاف باور عمومی که بودجه را میزان ریالی درآمد شهرداری می‌دانند، اما بودجه تعریف دیگری دارد؛ بودجه یک برنامه جامع مالی است که در آن تمام خدمات، فعالیت‌ها و اقداماتی که باید طی مدت مشخص انجام شود، همراه با برآورد میزان هزینه و درآمدهای لازم برای تأمین هزینه انجام آنها مشخص می‌شود که باید به تصویب شورای بالادستی برسد.

آگاهی از نحوه جذب منابع و مصارف شهرداری‌ها، یکی از بدیهی‌ترین حقوق شهروندان محسوب می‌شود؛ فرآیند بودجه‌ریزی شامل چهار مرحله می‌شود که تهیه و تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت نام دارد که برای تحقق یک بودجه‌ریزی خوب تمام این مراحل باید طی شود.

مهدی آصالح، مدیر کل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان اظهار کرد: در نیمه نخست سال تدوین برنامه و پروژه‌ها در ذیل برنامه راهبردی سال آینده و در نیمه دوم، بودجه‌ریزی برنامه‌ها و پروژه‌ها و همچنین تعیین درآمد کل و بودجه شهرداری اصفهان انجام می‌شود، البته تلاش شده است بودجه‌ریزی ۳۶۰ درجه‌ای در شهرداری اجرا و با نگاه جامع‌تری بودجه‌ریزی سال آینده انجام شود.

وی افزود: از بودجه سال جاری تاکنون حدود ۴۴ درصد و از بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۸۶ درصد نسبت به اصلاح و حدود ۹۶ درصد نسبت به مصوب و به مبلغ هفت‌هزار و ۴۲۱ میلیارد تومان تحقق یافته است.

کد خبر 618450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.