شرایط ویژه تأمین آب شرب در اصفهان‌/کاهش ۷۵ درصدی ذخیره سد زاینده‌رود

مدیر روابط عمومی آبفای استان اصفهان گفت: برنامه‌هایی با هدف تأمین آب شرب پایدار شروع و سعی شد برداشت‌ها مدیریت شود و در نتیجه حدود سه متر مکعب در ثانیه صرفه جویی اتفاق افتاد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید مختاری در خصوص شرایط فعلی وضعیت آب ذخیره شده برای تأمین آب شرب استان، اظهار کرد: در آبان ماه امسال حجم ذخیره سد نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد کاهش داشته و نسبت به میانگین ۱۰ ساله ۴۰ درصد و نسبت به میانگین بلند مدت بیش از ۷۵ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم باقیمانده سد زاینده‌رود، وزیر نیرو جلسات متعددی را با رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و مدیران عامل شرکت‌های آب و فاضلاب و آب منطقه‌ای از اول مهر برگزار کردند و به صورت موردی، خاص و جزئی وارد شدند تا بتوانیم این مدیریت کلان را در بحث حوضه آبریز زاینده‌رود پیاده کنیم تا به بهترین وجه ممکن تأمین آب شرب که اولویت اول وزارت نیرو و کلیت نظام است را در پاییزی که می‌توان گفت کم بارش‌ترین پاییز طی سال‌های اخیر بوده است داشته باشیم.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان خاطرنشان کرد: سال آبی از مهرماه تا پایان شهریورماه هرسال تعریف شده و وقتی موجودی سد در پایان سال آبی یعنی شهریورماه به حداقل برسد و از طرفی بارش‌های مناسبی در پاییز اتفاق نیفتد نگرانی‌هایی در تأمین آب در این فصل به وجود می‌آید.

مختاری تصریح کرد: برنامه‌هایی با هدف تأمین آب شرب پایدار شروع و سعی شد برداشت‌ها مدیریت شود و در نتیجه حدود سه متر مکعب در ثانیه صرفه جویی اتفاق افتاد. در پایین دست نیز برنامه‌ای انقباضی نوشته شد که با مدیریت مصرف و کاهش مدیریت فشار شبکه و استفاده از آب‌های زیرزمینی (البته با توجه به رعایت خط قرمز کیفیت آب شرب) در دستور کار قرار بگیرد.

وی افزود: آب شرب از نظر کیفی به صورت مستمر هم از طریق آزمایشگاه‌های مرجع و هم شبکه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رصد می‌شود و هیچ مشکلی در کیفیت آب وجود ندارد. در اصفهان آب به صورت یکنواخت و کامل با یک کیفیت به شهروندان ارائه می‌شود. گفتنی است اصفهان کمترین پرت آب را در کل کشور دارد و مصرف آب مدیریت شده است.

مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: از حدود ۱۲ متر مکعب بر ثانیه نیاز آب شرب اصفهان بزرگ که ۵۸ شهر و حدود ۱۰۰ روستا را شامل می‌شود، ۸۰ درصد آن را از آب‌های سطحی تأمین می‌کنیم و مابقی از طریق آب‌های زیرزمینی که کیفیت آن مورد تأیید مرکز پایش و نظارت بر کیفیت آب شرب استان باشد تأمین می‌گردد. آب مورد نیاز چهار میلیون و ۳۸۰ هزار نفر که ۸۵ درصد جمعیت کل استان را شامل می‌شود از طریق سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ تأمین می‌شود.

مختاری اظهار کرد: طی شش ماهه امسال ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از منابع آب‌های زیرزمینی کاهش یافته است، از سوی دیگر آبدهی چاه‌های فلمن با ظرفیت ۳.۲ مترمکعب بر ثانیه در شرایط جریان زاینده‌رود، به صفر رسیده است و اکنون تنها منبع تأمین آب شرب اصفهان، آب‌های سطحی است.

وی درباره حفظ کیفیت آب شرب، گفت: خط قرمز شرکت آب و فاضلاب حفظ کیفیت آب شرب است و تابستان امسال نیز با ورود سیلاب به تصفیه‌خانه، با توجه به حساسیت موضوع کیفیت، خروجی آب از تصفیه‌خانه باباشیخعلی کاهش پیدا کرد که در برخی نقاط شهر شاهد مشکل افت فشار و کم‌آبی شدیم، اما در حال حاضر در زمینه تأمین آب شرب بهداشتی و سالم حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد.

سخنگوی آبفای استان اصفهان اظهار کرد: منابع تأمین آب استان اصفهان همواره محدود بوده است، بنابراین توصیه همیشگی ما به مردم صرفه‌جویی در مصرف آب است، آنچه پاییز امسال را نسبت به گذشته پر اهمیت کرده، این است که با توجه به تأخیر بارش‌ها و کاهش ذخیره سد زاینده‌رود که در حال حاضر کمتر از ۱۳۵ میلیون مترمکعب است؛ با این شرایط تأمین آب شرب خاص‌تر است و این می‌طلبد که در کنار یک برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ، مثل همیشه همراهی مردم را در زمینه مصرف بهینه آب داشته باشیم.

کد خبر 618437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.