چسب صنعتی چیست؟ + کاربرد، انواع و قیمت

از چسب صنعتی در بسیاری از صنایع استفاده می شود و آشنایی با چسب صنعتی، انواع، کاربرد و قیمت آن مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است.

به گزارش ایمنا، از چسب‌های صنعتی در صنایع مختلف استفاده می‌شود چراکه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین مواد در صنعت به شمار می‌روند. این چسب‌ها متنوع هستند به همین دلیل بسیاری از افراد در انتخاب اینکه کدام چسب بهتر است، دچار چالش می‌شوند.

چسب صنعتی چیست؟

چسب ماده‌ای است که با آن بتوانیم سطوح مختلف را به یکدیگر متصل کنیم. چسب‌های صنعتی به نسبت دیگر چسب‌ها قدرت چسبندگی بالاتری دارند به همین دلیل در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از این چسب‌ها، از طریق اتصال فیزیکی یا نیروی بین سطحی، کار می‌کنند اما بعضی دیگر از چسب‌های صنعتی، از طریق واکنش‌های شیمیایی به هم متصل می‌شوند.

چسب صنعتی از چه چیزی ساخته می‌شود؟

امروزه برای ساخت چسب‌های صنعتی از مواد پلیمری مانند فنولی، سیلیکونی، پلی سولفیدها، اپوکسی، پلی اورتان و… استفاده می‌شود. این چسب‌ها دارای خاصیت چسبندگی زیادی هستند چراکه مواد اولیه آنها که همان پلیمرها هستند، پیوندهای کووالانسی محکمی را بین هم ایجاد می‌کنند. علاوه بر این، از حلال‌ها، ترکیبات پایدار کننده، نرم کننده، پر کننده، تغلیظ کننده و مواد ضد کف هم برای ساختن چسب‌های صنعتی استفاده می‌شود.

کاربرد چسب‌های صنعتی

چسب‌های صنعتی کاربردهای زیاد و مختلفی دارند. از چسب‌های صنعتی در صنایع کفش، مبل سازی، کارتن سازی، خودروسازی، هواپیما سازی و … استفاده می‌شود. صنعت هوا و فضا با استفاده از این چسب‌ها موفق شد در تولید و ساخت هواپیما و تجهیزات هوانوردی پیشرفت زیادی کند. علاوه بر این، می‌توان با استفاده از چسب، درز کاشی‌ها و سطوح مختلف را پر کند. از چسب‌های صنعتی برای عایق سازی گرمایی و الکتریکی و یا پر کردن شیارهای مختلف استفاده می‌شود. شما می‌توانید بسیاری از سطوح فلزی، کامپوزیتی، چوب، فوم، پلاستیکی، شیشه، سرامیک و… را با استفاده از این چسب، به یکدیگر بچسبانید.

انواع چسب صنعتی

طبقه بندی چسب‌های صنعتی بر اساس ترکیب شیمیایی، کاربرد و مکانیزم چسباندن انجام می‌گیرد. از جهت ترکیبات شیمیایی، می‌توان آن را به سیلیکونی، اپوکسی و پلی اورتانی تقسیم کرد که چسب‌های مخصوص کاغذ، چوب، شیشه، آهن و سنگ از این دسته هستند. چسب‌های صنعتی را از جهت کاربردی که دارند به دو نوع ساختاری و غیر ساختاری تقسیم می‌کنند. چسب‌های ساختاری برای اتصالات قوی و محکم به کار می‌رود اما چسب‌های غیر ساختاری به دلیل اینکه مقاومت ضعیفی دارند، برای اتصالات ضعیف و کم مانند نصب کاغذ دیواری، نصب کف پوش و … استفاده می‌شود.

چسب صنعتی چیست؟ + کاربرد، انواع و قیمت

چسب همه‌کاره شفاف

این نوع چسب برای استفاده‌های سریع و آسان منزل، مدرسه و محل کار مناسب است به همین دلیل به آن چسب فوری نیز می‌گویند. با چسب همه‌کاره شفاف می‌توان، پلاستیک، سرامیک، شیشه، لاستیک، پلاستیک، چوب پنبه و … را چسباند.

چسب چوب

این نوع چسب دارای قدرت چسبندگی و دوام فوق‌العاده ای است. از این نوع چسب می‌توان در صنایع چوب، گل سازی، رنگ، مبلمان سازی و… استفاده کرد.

چسب صنعتی توتال

پایه این چسب، لاستیک‌های پلی کلروپرن است و استحکام زیادی دارد. چسب توتال در صنایع پلاستیک، کاغذ، فلز، کفپوش و… استفاده می‌شود.

چسب کرپ

این نوع چسب خیلی سریع خشک می‌شود و با آن می‌توان چرم های طبیعی و مصنوعی، اسفنج و پارچه را چسباند. از چسب کرپ در صنعت کفاشی هم استفاده زیادی می‌شود.

چسب سنگ

از چسب سنگ می‌توان در چسباندن انواع سنگ‌های طبیعی و مصنوعی و سطوح سیمانی استفاده کرد.

چسب آهن

یکی از پرکاربرد ترین محصولات در صنایع، چسب آهن است. با استفاده از این نوع چسب می‌توان انواع فلز، پلاستیک، فوم، شیشه و چوب را به هم چسباند.

چسب پی یو و PU سوپر

این نوع چسب، انعطاف پذیری زیادی دارند و در صنایعی مثل کفاشی، اتومبیل سازی و صنایع سنگ و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب پی یو بر اساس رزین های پلی اورتان تولید می‌شوند.

چسب pvc فشار قوی

این نوع چسب دارای انعطاف پذیری زیاد، استحکام فوق‌العاده و قدرت چسبندگی عالی است. از چسب‌های پی وی سی برای اتصال صفحات پی وی سی و همچنین لوله‌های پی وی سی مربوط به شبکه‌های آب و فاضلاب استفاده می‌شود.

چسب پارکت واتربیس

این نوع چسب، مقاومت خوبی دارند و بدون بو هستند. چسب پارکت را می‌توان با استفاده از آب رقیق کرد. چسب پارکت واتربیس در چسباندن سطوح سیمانی، چوبی و موزاییکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت چسب صنعتی

قیمت چسب‌های صنعتی از نظر وزن، کاربرد و نوع ترکیبات شیمیایی در بازار متفاوت است.

کد خبر 618365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.