۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
اراک، چند گام تا پاکی

وجود صنایع آلاینده در نزدیکی شهرها از مهم‌ترین عوامل آلودگی هوا است که بررسی‌ها نشان می‌دهد بخشی از آن ناشی از فرسودگی خودروها و نبود فضای سبز کافی است، از این‌رو شوراهای اسلامی باید با مطالبه‌گری و اصلاح سیاست‌ها، شهرداری‌ها را به سمت اجرای برنامه‌های انسان‌محور در حوزه ترافیک و فضای سبز سوق دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هر سال با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان و بروز پدیده وارونگی هوا، میزان آلودگی در هوای شهرهای بزرگ کشور در وضعیت بحرانی قرار می‌گیرد؛ بسیاری از شهروندان در شهرهای بزرگی همچون تهران، اصفهان، مشهد و اراک هر ساله بر اثر آلودگی هوا در زمستان درگیر بیماری‌های ریوی و قلبی می‌شوند، لذا ضروری است مدیران ارشد استانی به فکر چاره‌اندیشی برای آلودگی‌های صنعتی این شهرها باشند.

در این میان نباید نقش مدیریت شهری در کاهش معضل آلودگی هوا فراموش کرد، چرا که ساختار شهر و نحوه سفرهای درون‌شهری، میزان ترافیک در نقاط مختلف شهر و کیفیت و کمیت ناوگان عمومی حمل‌ونقل شهری در شهرهای بزرگ تأثیر بسزایی در کاهش یا افزایش آلودگی هوای شهرها دارد.

نوسازی اتوبوس‌های شهر و رفع آلایندگی آن‌ها به لحاظ دودزا بودن، علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا باعث استقبال مردم در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی و کاهش استفاده از خودروی شخصی می‌شود، از این‌رو مدیریت شهری اراک در سال ۱۴۰۱ نوسازی ناوگان اتوبوس‌های شهر را آغاز کرد و تاکنون ۳۶ دستگاه اتوبوس نو را وارد و از سوی دیگر ۵۲ دستگاه اتوبوس فرسوده را از خطوط اتوبوسرانی خارج کرده است.

همچنین ۵۰ اتوبوس عقاب اسکانیای جدید و ۲۰ دستگاه اتوبوس بنز ۴۵۷ از نوع آتروس نیز از محل اعتبارات وزارت کشور به شهر اراک اختصاص داده شده است که ماهانه ۶۶ دستگاه از آن به ناوگان عمومی شهر اضافه خواهد شد؛ به طور کلی می‌توان گفت در حال حاضر ۸۰ درصد از ناوگان عمومی شهر اراک نوسازی شده است و شورای اسلامی شهر در سیاست‌های خود طرح‌های دیگری را نیز برای ارتقای این سیستم و کاهش آلودگی هوا در نظر دارد که شهرداری را موظف به اجرای آن‌ها خواهد کرد.

مدیریت شهری اراک در صدد خرید اتوبوس‌های برقی است

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه در زمینه کاهش آلودگی هوای شهر به دنبال این هستیم که صنایع آلاینده تعیین وضعیت شود و آلایندگی آن‌ها کاهش پیدا کند، می‌گوید: ما به دنبال منفعت اقتصادی نیستیم و در نظر داریم کارخانه‌های با نوسازی تجهیزات و فیلتراسیون دودکش‌ها شرایط کاهش آلودگی را فراهم کنند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه می‌دهد: در مدیریت شهری در صدد هستیم که صنایع عوارضی که در قانون پیش‌بینی شده است را به شهرداری پرداخت کنند تا بتوان از آن در جهت اقداماتی برای کاهش آلودگی شهر استفاده هزینه کنیم.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک تاکید می‌کند: از اداره کل حفاظت محیط زیست تقاضا داریم که شرکت‌ها و صنایع آلاینده را طبق قانون معرفی کنند تا بدانیم کدام صنایع به چه میزان عوارض آلودگی خود را پرداخت کرده‌اند و از طریق مراجع قانونی به تعیین تکلیف صنایع خاطی بپردازیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت شهری در سه بخش افزایش سرانه فضای سبز، تسهیل مسیرهای ترافیکی و توسعه و نوسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر طرح‌ها و برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را دنبال می‌کند، تصریح می‌کند: در صدد هستیم با استفاده از پساب شهری و منابع آبی موجود در حوزه فضای سبز تا حد امکان نسبت به حفظ و توسعه باغات موجود پارک‌ها اقدام کنیم، همچنین خرید اتوبوس‌های جدید با بالاترین استاندارد مصوب که در کشور ما یورو پنج است، از دیگر سیاست‌های شورای اسلامی شهر اراک برای کاهش آلودگی هوای شهر است که بخشی از آن انجام شده است.

غفاری می‌افزاید: در حال حاضر نیمی از اتوبوس‌های خریداری شده در حال جابه‌جایی شهروندان است و در فاز بعدی درصدد تهیه اتوبوس‌های برقی برای شهر هستیم که هزینه بالایی خواهد داشت، به گونه‌ای که قیمت یک اتوبوس برقی بیش از ۲.۵ برابر قیمت یک اتوبوس یورو پنج است، اما با این وجود در حال برنامه‌ریزی برای خرید این اتوبوس‌ها نیز هستیم، چرا که این اتوبوس‌ها هیچ‌گونه آلایندگی در سطح شهر نخواهد داشت.

وی ادامه می‌دهد: موضوع بعدی که در حال پیگیری آن هستیم، احداث تقاطع‌های غیرهمسطح به منظور کاهش ترافیک و آلایندگی در سطح شهر است که در این راستا در حال گسترش رینگ‌های اطراف شهر هستیم تا خودروها برای دسترسی به محلات مختلف مجبور به گذر از مرکز شهر نباشند که بی‌شک این اقدام در کاهش آلایندگی هوای هسته مرکزی شهر مؤثر خواهد بود.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک هوشمندسازی اتوبوس‌ها را از دیگر اولویت‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک می‌داند و اظهار می‌کند: این طرح که باعث منظم شدن زمان رفت و آمد اتوبوس‌ها، کاهش زمان سفر، استفاده از خودروهای شخصی و آلودگی هوا می‌شود، تا سه ماه آینده اجرا خواهد شد.

اراک، چند گام تا پاکی

وی خاطرنشان می‌کند: پیاده‌راه‌سازی از دیگر اقداماتی است که در این زمینه در حال پیگیری است و در سال جاری یکی از مسیرها در خیابان محسنی گسترش یافته است و در حال رایزنی برای اجرای این پروژه در ضلع شمالی میدان شهدا هستیم که پیاده‌راه امیرکبیر را به میدان شهدا متصل خواهد کرد.

غفاری با تاکید بر لزوم انسان‌محور بودن پروژه‌ها ترافیکی، می‌افزاید: در نظر داریم در اجرای طرح ۲۴ متری، سهم پیاده‌روها از عرض خیابان را افزایش دهیم، همچنین از اواخر سال گذشته در حال مطالعه این موضوع هستیم که کدام مسیرها امکان احداث مسیر دوچرخه‌سواری را دارد به‌گونه‌ای که ایمنی دوچرخه‌سواران تأمین شود، چرا که در نظر داریم مسیرهای دوچرخه‌سواری شهر را افزایش دهیم.

مدیران شهری اراک باید در قبال آلایندگی صنایع پاسخگو باشند

سیدوحید میرنظامی، عضو شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: مشکل عمده ما در آلودگی هوای شهرهای کشور، افزایش استفاده از خودروهای شخصی در معابر شهری است که برای جلوگیری از این اتفاق باید به تجهیز و نوسازی حمل‌ونقل عمومی شهرها پرداخت.

وی می‌افزاید: در نظر داریم سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر را به سمت استفاده از خودروهای برقی سوق دهیم و در همین راستا شهرداری در حال پیگیری برای خرید ۱۰ اتوبوس برقی است که امیدواریم شرکت تولیدکننده توان تولید این تعداد اتوبوس را داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه در سال گذشته اتفاق بی‌سابقه‌ای در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی این شهر اتفاق افتاد و خرید تعداد زیادی اتوبوس یورو پنج پیش‌بینی و انجام شد، ادامه می‌دهد: علاوه بر این موضوع، عوارض آلایندگی شهر در حوزه‌هایی همچون توسعه فضای سبز و کمربندی سبزی شهر، ایجاد پارک‌های محله‌ای و اصلاح سیستم حمل‌ونقل در جهت کاهش آلایندگی هزینه خواهد شد.

وی تاکید می‌کند: طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی، امسال بارندگی‌ها با دو ماه تأخیر از آبان‌ماه آغاز شد و تاکنون میزان بارش‌ها بسیار کم بوده است که این خود از عوامل مؤثر بر پایداری آلودگی هوای شهر است؛ البته در طول سال به معضل آلودگی هوا توجه مناسبی نمی‌شود و مسئولان تنها در زمستان به فکر چاره‌اندیشی برای این موضوع هستند.

میرنظامی با بیان اینکه با قول‌های داده شده انتظار داریم مردم شهر اراک امسال شاهد مازوت‌سوزی نیروگاه نباشند، اضافه می‌کند: مدیران شهری اراک باید در قبال آلایندگی صنایع این شهر همچون آلومینیوم، پالایشگاه و از همه مهم‌تر نیروگاه پاسخگو باشند و رسیدگی به این امر از عهده شورای اسلامی خارج است.

وی با تاکید بر نقش مطالبه‌گری شورای اسلامی شهر اراک، می‌گوید: اداره کل محیط زیست استان مرکزی چندین ماه است که با سرپرست مدیریت شده است و ما منتقد این موضوع هستیم، چراکه در شهر صنعتی همچون اراک مدیریت مسائل زیست‌محیطی از جمله اولویت‌ها است، در حالی که سرپرست کنونی این اداره توانایی مدیریت این مجموعه را ندارد و همچنین یک سرپرست نمی‌تواند سیاست‌های میان‌مدت و بلندمدت را به خوبی پیگیری کند، لذا از استاندار مرکزی درخواست می‌کنیم هرچه زودتر مدیرکل محیط زیست استان مرکزی را منصوب کند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: شورای اسلامی شهر در تدوین بودجه شهرداری مواردی همچون بهینه‌سازی مصرف سوخت، توسعه حمل‌ونقل عمومی و توسعه فضای سبز را در نظر داشته است و شهرداری نیز در اجرایی کردن این سیاست‌ها گام برداشته است، به‌طوری که این مجموعه آمادگی این را دارد اتوبوس‌های فعلی شهر را در قالب مزایده یا توافق به شهرهایی که آلودگی کمتری دارد، بفروشد و در ازای آن اتوبوس برقی تهیه کند که البته این موضوع در گرو تولید انبوه اتوبوس‌های برقی است و با توجه به وضعیت فعلی صنعت تولید این اتوبوس‌ها امکان وقوع این اتفاق در کوتامدت وجود نخواهد داشت.

کد خبر 618338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.