۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
نبض کُند زندگی در شهرک آبشار

آبشار، شهرکی در نزدیکی شهر گلپایگان که مالکان زمین با وجود دریافت پروانه ساختمانی و اقدام به ساخت بنای مسکونی از دریافت خدمات اولیه محروم هستند و آرزوهای خود برای خانه‌دار شدن را برباد رفته می‌بینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روند رو به رشد مهاجرت از سمت روستاها و شهرهای کوچک به سمت شهرهای مرکز شهرستان، موجب شده است تا ساخت شهرک‌های مسکونی همانند کلانشهرها در شهرهای کوچک نیز به عنوان یک راهکار برای اسکان جمعیت مهاجر در نظر گرفته شود، با این وجود شهرک‌های تازه تأسیس معضلات زیرساختی زیادی دارند.

مهمترین نکته قبل از آغاز روند ساخت‌وساز در شهرک‌های تازه تأسیس دریافت انشعابات برای ساختمان‌های در حال ساخت است، زیرا بدون امکانات زیربنایی امکان سکونت در بنا وجود ندارد. ارائه خدمات برق، آب و گاز موجب جریان یافتن زندگی در محیط می‌شود؛ هر ساختمانی نیازمند خدمات زیربنایی است و تفاوتی بین ساختمان‌های مسکونی، تجاری و فرهنگی وجود ندارد؛ بنابراین لازم است مالکان زمین به منظور دریافت هرگونه انشعاب باید به اداره مورد نظر مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند تا به تقاضای هر فرد رسیدگی و مجوز لازم صادر شود.

گلپایگان یکی از شهرهای به نسبت پرجمعیت استان است که نرخ مهاجرت در آن قابل توجه است. برخی از شهروندان به دلیل قیمت بالای زمین در مرکز شهر، شهرک آبشار را برای زندگی انتخاب و اقدام به خرید زمین کرده‌اند تا سرپناهی در نقطه دور شهر برای خود فراهم کنند.

مالکان زمین پس از دریافت مجوز ساخت از شهرداری با مشکل دریافت انشعابات مواجه شده‌اند؛ آنان می‌گویند اگر قرار بر ارائه نشدن خدمات آب، برق و گاز است، به چه دلیل مجوز مسکونی برای این زمین‌ها صادر شده و از کشاورزی به مسکونی تغییر کاربری پیدا کرده است.

گرفتار دریافت انشعابات هستیم

محمد یزدانی یکی از مالکان زمین در شهرک آبشار می‌گوید: این شهرک در یکی از مناطق شمال شهر گلپایگان واقع شده است؛ به امید خانه‌دار شدن اقدام به خرید زمین در این منطقه کردیم و اکنون با ارائه نشدن انشعابات آب، برق و گاز امکان سکونت در این منطقه وجود ندارد.

وی می‌افزاید: خریداران زمین در شهرک آبشار گلپایگان در زمین‌های معروف به آقای سلوکی فاز دو، ساخت‌وساز انجام داده‌اند، اما نمی‌توانند انشعاب آب، برق و گاز دریافت کنند در حالی که این زمین‌ها از کشاورزی به مسکونی تغییر کاربری داده شده و شهرداری گلپایگان نیز مجوز ساخت صادر کرده است.

این شهروند تاکید می‌کند: در بلاتکلیفی بدی به سر می‌بریم، اگر زمین را بفروشیم با پول آن نمی‌توانیم خانه رهن کنیم و از اجاره‌نشینی نیز خسته شدیم.

بیکار نیستیم هر روز به دنبال دریافت انشعابات برویم

عزت‌الله یاوری یکی دیگر از مالکان زمین در شهرک آبشار تصریح می‌کند: با هزار امید و آرزو اقدام به ساخت مسکن در زمین‌هایمان کردیم، اما هیچ‌گونه خدماتی از قبیل آب، برق و گاز به ما داده نمی‌شود، به هرکدام از ادارات نیز که مراجعه کردیم می‌گویند تا چندین مالک به صورت انبوه اقدام به ساخت‌وساز نکنند، هیچ‌گونه مجوز آب و برق صادر نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: اگر قرار بر ارائه نشدن خدمات آب، برق و گاز است، چرا مجوز مسکونی برای این زمین‌ها صادر شده و از کشاورزی به مسکونی تغییر کاربری پیدا کرده است، به چه دلیل دستگاه‌های مسئول با مالکان برای ساخت بنای مسکونی همکاری نمی‌کنند؟!

شهرداری تنها موظف به صدور پروانه ساخت است

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان تاکید می‌کند: مسئله مطرح شده در حیطه وظایف شهرداری نیست و این نهاد به تکلیف قانونی خود مبنی بر صدور پروانه ساخت عمل می‌کند، مابقی موارد در چارچوب وظایف شهرداری نیست.

وی می‌افزاید: طرح تفصیلی شهرک آبشار مصوب شده و مورد تأیید و رؤیت تمام دستگاه‌ها قرار گرفته است، شهرداری در محدوده مسکونی اقدام به انجام وظیفه قانونی خود کرده است و به طبع سایر دستگاه‌های خدماتی نیز طبق ضوابط اقدام کنند.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: شهرداری برای زمین‌های دارای کاربری مسکونی مکلف به صدور پروانه ساخت است و مالکان زمین برای دریافت انشعابات آب، برق و گاز باید به شرکت‌های آب و برق و گاز مراجعه کنند.

شکرزاده تصریح می‌کند: شهرک آبشار در طرح تفصیلی دیده شده و کاربری مسکونی دریافت کرده است؛ لذا شهرداری مکلف به صدور پروانه ساخت برای مالکان زمین در شهرک آبشار است.

شهرداری تضمینی برای ارائه انشعابات نداده است

سیدمحمدحسن علوی، رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان درخصوص چرایی ارائه نشدن انشعابات آب، برق و گاز به مالکان در شهرک آبشار، می‌گوید: شهرداری تنها موظف به صدور پروانه ساخت برای مالکان زمین در منطقه آبشار بوده و تضمینی برای دریافت انشعابات نداده است.

وی با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند به دستگاه‌های مربوطه نسبت به صدور انشعابات دستور بدهد، می‌افزاید: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن شهرداری پروانه ساخت صادر می‌کند، اما کشیدن انشعابات بر عهده مالکان است.

رئیس شورای اسلامی شهر گلپایگان تاکید می‌کند: زمین‌های شهرک آبشار بدون مجوز انشعاب آب، برق و گاز به مالکان فروخته شده است، اگر زمین انشعاب آب و برق و گاز داشته باشد قطعاً با هزینه بیشتری به خریدار فروخته می‌شود.

واگذاری انشعاب در محدوده شهری بلامانع است

در همین پیوند موسوی، مسئول خدمات مشترکان اداره برق گلپایگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، تاکید می‌کند: اگر زمین در داخل محدوده شهر باشد و شهرداری مجوز ساخت برای خریداران زمین صادر کرده باشد، به متقاضیان پس از ثبت‌نام انشعاب برق واگذار می‌شود.

وی تاکید می‌کند: با توجه به اینکه شهرک آبشار گلپایگان تازه تأسیس است، ساکنان از نعمت برق برخوردار هستند و به متقاضیان جدید نیز انشعاب واگذار می‌شود.

همه امکانات باید در ساخت شهرک در نظر گرفته شود

فرزاد مؤمنی، کارشناس ارشد شهرسازی در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: براساس قوانین راه و شهرسازی در صورتی که زمین متعلق به شهرداری باشد، لازم است شهرداری به عنوان متولی پیشنهادی در قالب ساخت یک شهرک ارائه دهد، زیرا به طور معمول زمین شهرک‌هایی که قرار است توسط شهرداری ساخته شود از کشاورزی به مسکونی تغییر کاربری داده شده است

وی خاطرنشان می‌کند: شهرداری این زمین‌ها را با هدف توسعه شهر و درآمدزایی تصاحب می‌کند و تصمیم به پیاده‌سازی طرح ایجاد شهرک می‌گیرد؛ این طرح باید به عنوان پیشنهاد به کمیسیون ماده پنج راه و شهرسازی ارائه شود؛ این کمیسیون پارامترهای مختلفی از قبیل میزان تراکم جمعیت تحت پوشش، ارائه امکانات زیرساختی و کاربری اراضی و رضایت متولیان از کاربری اراضی را بررسی می‌کند تا هرکدام از دستگاه‌های متولی اعم از آموزش و پرورش و شبکه بهداشت سهم خود را ارائه دهند.

این کارشناس ارشد شهرسازی تصریح می‌کند: پس از موافقت تمام اعضای متولی با انتخاب نوع کاربری اراضی به منظور ارائه خدمات در داخل شهرک، کمیسیون ماده پنج در مصوبه نخست اعلام می‌کند که اعضای کمیسیون موافقت کرده‌اند تا خدمات مورد نیاز را در شهرک اجرایی کنند تا مصوبه به تصویب برسد، البته اجرای آن زمان‌بر است.

مؤمنی ادامه می‌دهد: تبصره یک ماده یک وزارت کشور به قوانین مرتبط با اراضی مربوط می‌شود؛ چنانچه زمین کشاورزی بوده و با تغییر کاربری به زمین شهری تبدیل شده است، شهرداری باید مبلغ تغییر کاربری زمین کشاورزی را به دولت پرداخت کند تا دولت با دریافت این مبلغ بتواند در بخش‌هایی که منابع آب جریان دارد، زمین‌های کشاورزی را توسعه دهد.

وی تاکید می‌کند: چنانچه شهرداری این مبلغ را پرداخت نکند، شرکت گاز، آب و فاضلاب نیز به عنوان زیرمجموعه دولت خدمات ارائه نمی‌دهند؛ شهرداری اقدام به پیش فروش این اراضی در قطعات مختلف به نرخ مناسب می‌کند تا بتواند هزینه پرداخت قانون «تبصره یک ماده یک» را پرداخت کند؛ لذا شهروندان در زمان ساخت واحد مسکونی در این زمین‌ها نیاز به انشعابات دارند و شهرداری نیز نمی‌تواند این خدمات را فراهم کند، زیرا هنوز هزینه «تبصره یک ماده یک» را پرداخت نکرده است.

این کارشناس شهرسازی اظهار می‌کند: پس از آنکه شهرداری با فروش زمین‌ها، هزینه «تبصره یک ماده یک» را پرداخت کرد، در جلسه دوم کمیسیون ماده پنج، وزارت راه و شهرسازی مهر تأیید روی نقشه می‌زند و نقشه در طرح تفصیلی مورد تأیید دولت قرار می‌گیرد.

مؤمنی می‌افزاید: در این صورت است که شرکت‌های زیرساخت موظف به ارائه خدمات هستند؛ لذا اگر بخشی از زمین‌ها در دست مردم است و نمی‌توانند خدمات دریافت کنند به دلیل این است که شهرداری هنوز با دولت تسویه حساب نکرده است و شهروندان شهرداری را طرف قرارداد می‌دانند.

گزارش از معصومه فصاحت؛ خبرنگار شهروکلانشهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 618272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.