۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۱
یک دنیا گل وحشی

«پسرک آرام خوابیده است، مثل هر پسر جوانی که پس از ساعت‌ها تلاش به خواب سنگینی فرورفته باشد. رنگ چهره‌اش نشان می‌دهد چند روزی است که همین جا آرمیده، قیافه زیبا و معصومش نشانی از وحشت و درد ندارد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، دوران هشت ساله دفاع مقدس، یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر است که بخش مهمی از هویت مردم این سرزمین را تشکیل می‌دهد. این دوران که منشأ رخدادهای زیادی در زندگی ایرانیان شد، سرشار از خاطرات فراوانی بوده که هنوز به بسیاری پرداخته نشده است.

اصغر قضاوی، یکی از رزمندگان دفاع مقدس به روایت یکی از عکس‌های ماندگار آن دوران پرداخته است: «این عکس بیست‌وهشتم اسفندماه سال ١٣٦٣ در جنوب بصره، گرفته شده است. استخبارات عراق، خبرنگاران را به بازدید صحنه درگیری با ایران برده است. عکاسی به نام پاولوسکی، عکسی از جسد یک بسیجی جوان می‌اندازد که جاودانه می‌شود.

پسرک آرام خوابیده، مثل هر پسر جوانی که پس از ساعت‌ها تلاش، به خواب سنگینی فرورفته باشد. رنگ چهره‌اش نشان می‌دهد چند روزی است که همین جا آرمیده. قیافه زیبا و معصومش نشانی از وحشت و درد ندارد. حالت دست‌هایش شبیه کسی است که در خنکای یک سحر بهاری، شیرین‌ترین قسمت از بهترین خواب‌های عالم را تجربه می‌کند. جورابش نو است. او تنها کسی نیست که لباس تمیز و عطر، برای عملیات کنار می‌گذاشت.

کفش به پا ندارد. کوله‌پشتی‌اش خالی است. فانوسقه‌اش باز شده. پسر رشیدمان، آن‌قدر عمیق خوابیده بوده که هرچه داشته، برده‌اند و او بیدار نشده است.

و یک دنیا گل وحشی، بدن نازنینش را در برگرفته‌اند. بخواب پسرم، بخواب عزیز دلم!

ای‌کاش یک کم از خواب‌های زیبایی که می‌بینی، برایمان حواله کنی! یک ذره برکت، یک قبس نور.»

یک دنیا گل وحشی

کد خبر 618083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.