آمریکا اپوزیسیون ایران را مسلح می‌کند

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، هجدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا اپوزیسیون ایران را مسلح می‌کند» نوشت: اطلاعات جدید پیرامون دستگیری ۲۶ تروریست تکفیری خارجی که در بیانیه دوم وزارت اطلاعات درباره عملیات تروریستی شاه‌چراغ منتشر شد در حالی از واقعیات پشت پرده جدید درباره نقش سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا در پیگیری عملیات ترور و آشوب در ایران با فراخوان عناصر عملیاتی داعش پرده برداشته که همزمان «جان بولتون»، مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگویی با رسانه فارسی زبان «بی‌بی‌سی» ابعاد گسترده‌تری از طراحی و عملیات اجرایی آشوب‌های اخیر تحت هدایت سازمان سیا را افشا کرده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اخیراً ادعا کرده بود، «ما ایران را آزاد می‌کنیم.»

«بولتون» به عنوان چهره ایران‌ستیزی که در جنگ و نزاع حدومرز نمی‌شناسد، در این گفت‌وگو جزئیاتی را پیرامون مسلح بودن گروه‌های اغتشاشگر در ایران افشا می‌کند و می‌گوید: «اپوزیسیون ایران با سلاح‌هایی که از پایگاه‌های بسیج به دست می‌آورند و سلاح‌هایی که از کردستان عراق وارد ایران می‌شود، در حال مسلح شدن هستند.»

این خبر که برای نخستین‌بار از سوی یک مسئول امنیتی سابق آمریکا منتشر شده و به‌گفته او یک تلاش نظام‌مند نه در راستای اعتراض بلکه به‌کارگیری زور علیه حکومت ایران است، به‌وضوح نشان می‌دهد عملیات مسلح ساختن و آشوب‌سازی در ایران، در شرایط کنونی به اصلی‌ترین مأموریت دستگاه‌های امنیتی-اطلاعاتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی تبدیل شده است؛ برنامه‌ای که طراحان آن، همه ظرفیت‌های موجود خود را برای به اجرا درآوردن آن به خدمت گرفته‌اند، تا جایی که دیپلمات‌های امریکایی هم رسماً از توقف دیپلماسی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها سخن می‌گویند و با یک امید واهی به نتیجه‌بخشی عملیات اغتشاش و آشوب در خیابان‌های ایران ذیل هدف «تجزیه» و «سوریه‌سازی» ایران چشم دوخته‌اند.

نگاهی کوتاه به سابقه سیاست مقام‌های امنیتی آمریکا در قبال ایران و در رأس آنها «بولتون» نشان می‌دهد که چرا او در این مقطع، بار دیگر خود را در معرض رسانه‌ها قرار داده و از آرزوی دیرینه‌اش علیه جمهوری اسلامی سخن می‌گوید، «بولتون» پیش‌تر مدعی شده بود که انقلاب ایران ۴۰ سالگی خود را نخواهد دید.

هدف او از طرح این ادعا روشن بود؛ سقوط نظام جمهوری اسلامی در صورت لزوم با جنگ و جایگزینی آن با حامیان مالی‌اش که گروه تروریستی منافقین را شامل می‌شد؛ گروهی که طبق محاسبات خود به دنبال تحریک برای راه انداختن جنگ علیه ایران بودند تا به گمانی باطل پس از جنگ وارد خرابه‌های به جای مانده در ایران شوند و غنیمت جمع کنند.

دولت جو بایدن که خود رسماً به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران معترف شده بود، در حال گام برداشتن در همان راهی است که پیش‌تر «ترامپ» و تندروهایی همچون «بولتون» پیموده بودند.

چنانکه ارزیابی‌های اطلاعاتی ثابت کرده است نهاد اطلاعاتی آمریکا (سیا) در یک همکاری تنگاتنگ با سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی متحدانش از جمله رژیم صهیونیستی، مأموریت جدیدی را برای راه‌اندازی یک غائله سراسری در ایران با اهداف جدیدتری از جمله تجزیه ایران بزرگ از طریق سناریوهای خشونت‌بار به جریان انداخته‌اند.

امریکا اپوزیسیون ایران را مسلح می‌کند

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گاز مصرفی ایران معادل ۳۰ کشور اروپا» نوشت: مصرف گاز ایران تقریباً معادل با ۳۰ کشور اروپایی یا نصف کل اروپاست البته با قیمتی که نسبت به اروپا تقریباً هیچ است.

گاز خانه‌های ایرانیان حتی تا روستاهای دوردست، جزو مطمئن‌ترین اجزای زندگی آنها است که کمتر به قطع و قیمت آن فکر می‌کنند تا جایی که ایران هم جزو دو کشور اول پرمصرف گاز در جهان است و هم اولین کشور اسراف‌کننده گاز!

اروپایی‌ها، اما از گذشته به شدت اهیمت گاز را می‌دانند و سبک زندگی آنان یکسره بر مصرف بهینه گاز استوار بوده است و حالا که گاز روسیه قطع شده، اهمیت این سوخت در اروپا به جایی رسیده که چراغ‌ها را خاموش و اتاق‌ها را سرد نگه می‌دارند تا از یخبندان احتمالی در اروپا جان سالم به‌در ببرند.

با این حال رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان می‌گوید اگر یخبندان شود، ذخیره گاز ما به سرعت تمام خواهد شد و شهروندان اروپایی از دیدن قبوض گاز و برق خود، یخ می‌زنند یا داغ می‌کنند!

هرچند اصلاح‌طلبان ایران حرف رهبران آلمانی و حرف مردم اروپا را باور نمی‌کنند و آنچه را برخی دیپلمات‌های ایران درباره زمستان سرد اروپا گفته‌اند، به تمسخر می‌گیرند و می‌گویند اروپا هیچ مشکلی در تأمین گاز ندارد و زمستان سردی در راه نیست و خلاصه اگر هم خودشان این را می‌گویند، هنوز داغ هستند و نمی‌فهمند چه می‌گویند!

گاز فراوان و ارزان در ایران یک بخش ماجراست، مشترکان برق در ایران تا پایان شهریور هشت میلیون قبض رایگان یا بستانکار دریافت کردند و وزارت نیرو به مصرف‌کنندگان آب وعده داده که اگر آب را صرفه‌جویی کنند، به ازای صرفه‌جویی هر مترمکعب سه هزار تومان پاداش خواهند گرفت.

کلاوس مولر، رئیس آژانس شبکه فدرال آلمان در گفت‌وگو با اشپیگل هشدار داد تأسیسات ذخیره گاز این کشور ممکن است به سرعت در صورت سرد شدن هوا تخلیه شود: «چند روز سرد یخبندان برای افزایش چشمگیر مصرف گاز کافی است. ما از داده‌های تاریخی می‌دانیم که وقتی هوا واقعاً یخبندان می‌شود، مخازن ذخیره به سرعت تخلیه می‌شوند. آلمان می‌تواند زمستان را پشت سر بگذارد، اما تنها در صورتی که هم شهروندان و هم صنایع دست به دست هم دهند و مصرف گاز را حداقل ۲۰ درصد کاهش دهند.»

اما روی دیگر ماجرا گرانی همین گاز مصرفی در اروپا است. مردم اروپا در اظهارنظرهای گوناگون کمرشکن بودن نرخ‌های قبوض برق و گاز را یادآور شده‌اند. اعتراض‌ها در چندین کشور اروپایی در هفته‌های اخیر علیه گرانی‌ها و از جمله گرانی انرژی و آینده نامطمئن آن بوده است.

در حالی که برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم‌راستا با گزارش یورونیوز منفی شدن لحظه‌ای نرخ گاز معادل مصرف ماهانه یک خانه در اروپا در معاملات آتی را به منزله غلبه کردن کل اروپا بر بحران انرژی در زمستان جاری قلمداد کرده بودند و با نادیده گرفتن نرخ ۱۴۰ یورویی هر مگاساعت گاز در معاملات آتی اروپا از پیش‌بینی‌های غلط خود از آینده رو به افول نرخ گاز در اروپا پرده‌برداری کردند، شواهد نشان می‌دهد آنچه در میدان عمل می‌گذرد، چیز دیگری است، به طور نمونه خبرنگار فارسی‌زبانی که در بی‌بی‌سی جهانی کار می‌کند در توئیتی اعلام کرد از رؤیت قبض گاز منزل خود با وجودی که هنوز سرمای سخت زمستان نیز از راه نرسیده بسیار شوکه شده است.

امریکا اپوزیسیون ایران را مسلح می‌کند

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بحث داغ مجلس و دولت بر سر بودجه اشتغال» نوشت: جلسه نظارتی دیروز مجلس با حساب کشی از دولت بابت تخصیص نیافتن بودجه اشتغال در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

در این جلسه که با حاشیه‌هایی نظیر دیر رسیدن رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز کنایه قالیباف به وزیر اقتصاد بابت پیگیری نکردن قانون همراه بود، رئیس مجلس خواستار اجرای قانون مربوط شد و دیوان محاسبات را مأمور کرد که تا یک ماه آینده آخرین وضعیت اجرای قانون را ارائه کند.

همزمان مقام‌های دولتی افزایش غیر قابل تحقق منابع مصوب مجلس را دلیل تأمین نکردن بودجه این بخش دانستند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، جلسه نظارتی دیروز مجلس به بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی از اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه درباره تأمین اعتبارات مربوط به اشتغالزایی اختصاص داشت.

محمدباقر قالیباف درباره عملکرد تبصره ۱۸ در سال ۱۴۰۰ گفت: در سال ۱۴۰۰ از بند ۳۸ تبصره ۱۴ (مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها)، ۳۲ هزار میلیارد تومان برای تبصره ۱۸ (مربوط به اشتغال) پیش بینی شد. طبق گزارش تفریغ بودجه، صددرصد منابع تبصره ۱۴ محقق شد.

شما ۱۰۰ درصد منابع را برای معیشت (جزو مصارف هدفمندی) دادید، اما چرا منابع را به اشتغال (جزو مصارف هدفمندی) ندادید. به جای ۳۲ همت حدود ۱۹ همت پرداخت شد یعنی ۱۳ همت از درآمد قطعی بخش اشتغال به بخش اشتغال پرداخت نشده است.

حال اینکه باید سازمان برنامه و بودجه این ۱۳ همت را به وزارتخانه‌های مربوط برای اشتغال پرداخت می‌کرد.

وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر امور اقتصاد و دارایی افزود: ۱۹ همت در حساب‌های مسدودی قرار گرفت و بانک‌ها هم می‌توانستند دو برابر برای آن وام تخصیص دهند پس در حقیقت سال گذشته اگر ۱۳ همت را برای اشتغال و تولید پرداخت می‌کردیم حدود ۷۵ همت برای اشتغال و تولید اختصاص می‌یافت. از هزینه‌های غیرمعیشتی و جاری تا جایی که می‌توانید کنار بگذارید تا قانون را اجرا کنید.

رئیس مجلس همچنین درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه در خصوص بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه امسال (۱۴۰۱) اظهار کرد: وقتی مجلس قانونی را مصوب می‌کند توقع داریم که آن قانون اجرا شود. ما سال گذشته منابع تبصره ۱۸ را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دادیم و آن را در صندوقی گذاشتیم که سازمان برنامه با آن مخالف بود.

امسال این منابع در اختیار سازمان برنامه گذاشته شد که تاکنون سازمان برنامه قِرآنی از آن را نداده است. قالیباف کنایه‌ای هم به وزیر اقتصاد زد و گفت: "آقای خان‌دوزی شما یا خسته شدید یا رودربایستی دارید، انتظار می‌رود که مطالبه‌گرایانه پیگیری کنید، همان طور که سال گذشته این اقدام را انجام می‌دادید. "

رئیس مجلس با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی، اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است، افزود: دولت قبل در تبصره ۱۸ عملکردی نداشت، اما آقای میرکاظمی شما هم باید قانون بودجه را رعایت کنید علاوه بر بحث یارانه، موضوع ۹ میلیارد دلار ارز با همان ارز یارانه ۴۲۰۰ را در اختیار دولت قرار دادیم. البته که دولت سامانه ETS ارزی را هم راه‌اندازی نکرده است ما بر اساس میزان تحقق درآمدهای دولت صحبت می‌کنیم. به طور مشخص بحث تعیین تکلیف LPG درآمدی بالای ۱۰۰ همت برای دولت خواهد داشت.

امریکا اپوزیسیون ایران را مسلح می‌کند

کد خبر 618081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.