نقش اشتغال‌آفرینی در جلوگیری از مهاجرت نخبگان

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: به‌نظر می‌رسد در سال‌های گذشته روند بازگشت نخبگان به کشور در حال افزایش است، اما هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که بخش عمده فارغ‌التحصیلان ما که برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند، بازنمی‌گردند.

حجت‌الله سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن تاکید بر اینکه دلیل اصلی مهاجرت نخبگان به نبود زمینه اشتغال در جامعه بازمی‌گردد، اظهار کرد: دانشگاه اصفهان در رابطه با توسعه اشتغال‌پذیری رشته‌های دانشگاهی فعالیت‌های ویژه‌ای انجام داده است. مراکزی تحت عناوین «بالندگی و توسعه شغلی دانشجویان» و «اشتغال‌آفرینی» در دانشگاه اصفهان احداث شده تا در این حوزه به‌صورت تخصصی فعالیت کند؛ درصورتی که بتوانیم این امر مهم را نهادینه کنیم مطمئناً گام بزرگی در رفع معضل مهاجرت نخبگان برداشته‌ایم.

وی ادامه داد: محتوای رشته‌های دانشگاهی باید به‌نحوی بازنگری شود که دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی خود بتوانند در کارآفرینی پیش‌قدم باشند. در جامعه ما به تبع کل دنیا برخی مشاغل پرطرفدار است و از طرف دیگر برخی کارخانجات به‌خاطر کمبود نیرو با تمام ظرفیت خود فعالیت نمی‌کنند. علی‌رغم مطرح شدن موضوعاتی مانند تعداد بالای جامعه بیکاران در کشور باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که قسمت عمده‌ای از این جمعیت به اصطلاح بیکار علاقه‌ای برای حضور در کارخانجات و انجام فعالیت‌های تولیدی ندارند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده اشتغال در سراسر دنیا به سمت مشاغل انفرادی و خوداشتغالی حرکت خواهد کرد. دانشگاه‌های کشور باید خود را برای اجرای بهتر این موضوع آماده کنند. بسته‌ای آموزشی در حوزه اشتغال و کارآفرینی تحت عنوان «مهارت‌افزایی» پیش‌بینی کرده‌ایم که برای تمام رشته‌ها مفید خواهد بود و در دروس دانشجویان قرار خواهد گرفت تا پس از فارغ‌التحصیلی صرفاً به‌دنبال مشاغل اداری نباشند و به‌سمت خود اشتغالی حرکت کنند.

وی با اشاره به مغفول ماندن مبحث آموزش کارآفرینی به دانشجویان افزود: اگر در آینده وضعیت اشتغال در جامعه بهبود یابد قطعاً بسیاری از نخبگانی که در خارج از کشور به‌سر می‌برند به کشور بازخواهند گشت. به‌نظر می‌رسد در سال‌های گذشته روند بازگشت نخبگان به کشور در حال افزایش است، اما هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد که بخش عمده فارغ‌التحصیلان ما که برای ادامه تحصیل به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند متأسفانه باز نمی‌گردند.

کد خبر 618020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.