دنبال مدل‌هایی برای سرعت‌بخشی به اردوی راهیان پیشرفت هستیم/ تلاش برای آرام‌سازی دانشگاه

رئیس بسیج دانشجویی استان اصفهان با اشاره به شکل‌گیری طرح اردوی راهیان پیشرفت از سال گذشته در بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: این اردوها به شکل بازدیدهای یک تا سه روزه تعریف شده است و نسل آینده با حضور در آنها با دستاوردهای انقلاب و تفکر ایستادگی و مقاومت‌ ایران اسلامی آشنا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدهادی انوری پیش از ظهر امروز _هفدهم آبان‌ماه_ در نشست خبری اظهار کرد: در آستانه سالروز تأسیس بسیج دانشجویی قرار داریم، این نهاد آذرماه سال ۱۳۶۷ و به دستور تاریخی امام خمینی (ره) تشکیل شد تا تمام تلاش و همت خود را برای دفاع از دستاوردهای انقلاب به کار گیرد و در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب برای دفاع و مقاومت نیز پیش‌قراول باشد.

وی با اشاره به تلاش بسیج دانشجویی برای اجرای فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب گفت: در سال‌های اخیر که موضوع جنگ روایت‌ها و جهاد تبیین مطرح شد، مجموعه بسیج دانشجویی تلاش کرده است که طرح و مدلی برای عملی کردن فرمایش‌های رهبر درباره آگاهی‌بخشی به نوجوان و جوان داشته باشد، البته موضوع مهم روایت دستاوردهای انقلاب بود که از تجربه موفق انقلاب در عرصه راهیان نور استفاده کردیم.

رئیس بسیج دانشجویی استان اصفهان اعزام سالانه دانش‌آموزان و دانشجویان به اردوهای راهیان نور را ظرفیت فرهنگی مناسب دانست و خاطرنشان کرد: در این اردوها همزمان با بازدید دانشجویان از مناطق عملیاتی در دوران دفاع مقدس، تعدادی از رزمندگان دفاع مقدس برای آنها رشادت‌ها و مقاومت رزمندگان را روایت می‌کنند تا نسل آینده‌ساز کشور با تلاش و تفکرات موفق رزمندگان آشنا شوند.

وی این الگو را بهترین شیوه برای معرفی دستاوردهای انقلاب و اثرگذاری ریشه‌ای بر دل و جان دانش‌آموزان و دانشجویان معرفی کرد و ادامه داد: دستاوردهای نظام نیز باید با الگوی راهیان به دانش‌آموزان و دانشجویان معرفی شود، بنابراین اردوهای راهیان پیشرفت در قالب کاروان‌هایی از صنایع، شهرک‌های علمی، تحقیقاتی و همه مجموعه‌هایی که به برکت انقلاب دستاوردهایی داشته‌اند اما روایت نشده است، بازدید می‌کنند.

انوری با اشاره به شکل‌گیری طرح اردوی راهیان پیشرفت از سال گذشته در بسیج دانشجویی استان اصفهان گفت: این اردو به میزبانی از ۲۰۰ دانشجو از سراسر کشور در بهمن‌ماه سال گذشته برگزار شد و دانشجویان از دستاوردهای انقلاب در اصفهان بازدید کردند، خروجی مؤثر این حرکت باعث شد قرارگاه راهیان پیشرفت دانشجویی در استان تعریف شود.

وی درباره فعالیت‌های یک‌ساله است قرارگاه یادآور شد: با صنایع مختلف و بخش‌های علمی و تحقیقاتی وارد تفاهم شدیم تا دانش‌آموزان و دانشجویان بتوانند در قالب اردوهای راهیان پیشرفت از دستاوردهای علمی، نظامی، صنعتی و تولیدی استان بازدید کنند.

رئیس بسیج دانشجویی استان اصفهان از برگزاری اردوهای راهیان پیشرفت برای پایگاه‌های محلی اساتید و دانش‌آموزان خبر داد و اظهار کرد: این اردوها به شکل بازدیدهای یک تا سه روزه تعریف شده است و نسل آینده با حضور در آنها با دستاوردهای انقلاب و تفکر ایستادگی و مقاومت ایران اسلامی آشنا می‌شوند.

وی یکی از نشانه‌های اثربخشی اردوهای راهیان پیشرفت را تبلیغ از سوی دانش‌آموزان و دانشجویان شرکت کننده در این برنامه دانست و تاکید کرد: بسیج دانشجویی موضوع راهیان پیشرفت را رسانه‌ای نکرد اما افرادی که در این اردوها شرکت کردند روایتگر وقایعی شدند که تاکنون کسی برای آنها بیان نکرده بود و این نشان می‌دهد که در این حوزه نیاز به تلاش و فعالیت بیشتری داریم.

انوری سیر اردوهای راهیان نور را روایتی دانست و خاطرنشان کرد: نگاه ما محدود به یک اردوی علمی نیست بلکه باید دانش‌آموز و دانشجو با تاریخچه قبل انقلاب و بعد از آن و ماحصل انقلاب آشنا شود، بنابراین شرکت‌کنندگان در ابتدا در خانه مشروطه با روایت دوران قبل از انقلاب آشنا می‌شوند، سپس در خانه انقلاب اسلامی دستاوردها گفته شود و سرانجام از مراکز صنعتی، علمی و شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید می‌کنند تا با تفکر مقاومت آشنا شوند و پایان کار به برنامه حماسی مثل گلستان شهدا ختم می‌شود.

استقبال دانشگاه‌ها و مدارس از اردوی راهیان پیشرفت

وی از استقبال دانشگاه‌ها و مدارس از اردوهای راهیان پیشرفت خبر داد و گفت: امیدواریم با تسهیلگری این روند سرعت یابد، آمار نشان می‌دهد در دو سه ماه اخیر بیش از هزار دانشجو در اردوها شرکت کردند و استقبال مدارس نیز قابل توجه بوده است.

رئیس بسیج دانشجویی استان اصفهان با تاکید بر لزوم هدفمندی اردوها افزود: با توجه به پروتکل‌های مراکز علمی و صنعتی و زمانی مورد نیاز برای پرسش، و پاسخ با شرکت‌کنندگان در اردو، هنوز امکان برگزاری تعداد زیادی اردو در یک روز وجود ندارد و داوطلبان بر اساس بازه‌های زمانی تعریف شده به اردوهای راهیان پیشرفت اعزام می‌شوند.

وی از تلاش برای دستیابی به مدل‌هایی برای سرعت بخشیدن به برگزاری این اردوها خبر داد و یادآور شد: تعداد مراکز علمی و صنعتی در استان بسیار زیاد است و با توجه به این ظرفیت نیازمند جریانی هستیم که بتوانیم این دستاوردهای انقلاب را به خوبی روایت کنیم، قراردادهای همکاری با مجموعه‌های دیگری در حال امضا است تا با اجرای آنها سرعت بازدید و اعزام دانشجویان و دانش آموزان را افزایش دهیم.

برگزاری دومین جشنواره مالک اشتر

انوری دومین برنامه مهم بسیج دانشجویی را برگزاری دومین جشنواره مالک اشتر اعلام کرد و گفت: در دوران شیوع کرونا به عنوان تنها تشکلی که تعطیلی دانشگاه روی آن اثر نداشت، بسیج دانشجویی بود که بسیجیان در صحنه بودند و برنامه‌های خود را در حوزه‌های مختلف با جدیت دنبال کردند، البته رسالت بسیج نقش‌آفرینی در حوزه‌های مختلف است و تنها مسئولیت آن به دانشگاه محدود نمی‌شود به همین دلیل در حوزه سلامت، اقتصاد مقاومتی، حرکت‌های جهادی و کمک مومنانه فعالیت‌های زیادی در دوران شیوع کرونا انجام داد.

انوری برگزاری نخستین جشنواره مالک اشتر در سال گذشته را با هدف معرفی برترین‌های بسیج دانشجویی دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته جشنواره در ایام نزدیک به ۱۶ آذر با حضور مسئولان استانی و در هفت رشته تخصصی برگزار شد و دانشجویان در رده‌های برتر معرفی شدند.

وی افزود: امسال با توجه به تجربه سال گذشته و زحمات در حرکت‌های جهادی قرارگاه‌های خدمت در ایام نوروز و تابستان قرارگاه اهل خدمت که بیش از ۱۴ هزار نفر روز دانشجو در آن فعالیت کردند. بخش استانی جشنواره از پانزدهم آبان‌ماه آغاز شده است و شرکت‌کنندگان در هشت گروه به رقابت می‌پردازند.

رئیس بسیج دانشجویی استان اصفهان درباره نقش بسیج دانشجویی در آرام کردن فضای دانشگاه گفت: هنگامی که فضای غبارآلود فتنه ایجاد شد، اتفاقاتی که در ابتدا رخ داد نشان‌دهنده آن بود که مدل اغتشاشات متفاوت است و دشمن به شکل جنگ ترکیبی وارد عمل شده است و تلاش می‌کند با ایجاد گسل در مراکز فرهنگی و دانشگاهی جامعه را به ناامنی بکشاند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دشمنان برای ایجاد گسل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ادامه داد: بعد از دو سال تعطیلی، دشمنان در شروع سال تحصیلی از این ظرفیت استفاده کردند تا با فعال کردن گسل در قشر نخبه، اثرگذاری آن‌را به گروه‌های بعدی منتقل کنند.

انوری برگزاری تجمعات از ابتدای سال در بعضی دانشگاه‌ها را در راستای همین فتنه دانست و گفت: با فعالیت‌های جریان رسانه‌ای، فضای دانشگاه به هم خورد و سپس در سطح جامعه و فضای دانشگاه التهابات جدی‌تر شد و بسیاری از نوجوانان و جوانان به دلیل مباحث هیجانی و نداشتن شناخت فریب رسانه‌های معاند را خوردند و در صحنه تجمعات حاضر شدند.

وی نقش بسیج دانشجویی در این شرایط را کمک به تبیین واقعیت دانست و گفت: تلاش کردیم برای دانشجویانی که به دلیل احساسات در این صحنه‌ها شرکت کرده بودند، روشنگری کنیم همچنین مجموعه‌های انقلابی دانشگاه تلاش کردند، مرزبندی دانشجویان احساسی، واقعی و فریب‌خورده از دشمن اتفاق بیفتد و با برنامه‌های روشنگری، گفتمانی و تریبون‌های آزاد شرایط گفت‌وگو را برای دانشجویی فراهم کنیم.

کد خبر 617916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.