مقابله با بحران‌ها بدون اتکا به توان شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شهرداری مبارکه گفت: مقابله با حوادث و سوانح بدون اتکا به توان شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی رحیمی امروز _سه‌شنبه هفدهم آبان‌ماه_ در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری مبارکه، اظهار کرد: تمام سازمان‌ها و نهادهای مسئول باید با یکدیگر جهت دستیابی به اهداف پیشگیری، آمادگی و مقابله همکاری و تعامل داشته باشند، در این میان نقش شهرداری‌ها با توجه به توان بالا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: وقوع بلایای طبیعی نظیر سیل، زلزله و طوفان تأثیر مخربی بر سکونتگاه‌های انسانی گذاشته است، ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها را ویران و عوارض اجتماعی و اقتصادی گسترده‌ای بر جوامع تحمیل کرده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شهرداری مبارکه هدف از تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری را تجهیز توان و امکانات برای اجرای مراحل چهارگانه مدیریت بحران دانست و خاطرنشان کرد: پیشگیری، نخستین مرحله مدیریت بحران و آمادگی دومین اصل از این چرخه است و شامل مجموعه اقداماتی می‌شود که توانایی جامعه را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش می‌دهد.

رحیمی مقابله را از دیگر مراحل چهارگانه مدیریت بحران دانست و اضافه کرد: مقابله، انجام اقدامات و ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران است که با هدف نجات جان و مال انسان‌ها، تأمین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارت‌ها انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: عملیات مقابله شامل اطلاع‌رسانی، هشدار، جست‌وجو، نجات و امداد، بهداشت، درمان، تأمین امنیت، ترابری، ارتباطات فوریت‌های پزشکی، تدفین، دفع پسماندها، مهار آتش، کنترل مواد خطرناک، سوخت‌رسانی، برقراری شریان‌های حیاتی و سایر خدمات اضطراری ذیربط است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی شهرداری مبارکه با بیان اینکه بازسازی و بازتوانی از دیگر مراحل مدیریت بحران است، تصریح کرد: این مرحله شامل تمام اقدامات ضروری پس از وقوع بحران است که برای بازگرداندن وضعیت عادی به مناطق آسیب‌دیده با در نظر گرفتن ویژگی‌های توسعه پایدار، ضوابط ایمنی، مشارکت‌های مردمی و مسائل فرهنگی، تاریخی و اجتماعی منطقه انجام می‌شود.

رحیمی ادامه داد: بازسازی و بازتوانی مجموعه اقداماتی است که در راستای بازگرداندن شرایط جسمی، روحی، روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان به حالت طبیعی انجام می‌شود.

وی گفت: شهرداری‌ها نقش مؤثری در مقابله با حوادث، از نوع انسان‌ساز یا با منشأ طبیعی دارند و مقابله با سوانح بدون اتکا به توان شهرداری‌ها امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایمنا، جلسه ستاد مدیریت بحران شهرداری مبارکه به ریاست معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری و با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.

کد خبر 617884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.