میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چقدر است؟

دریافت مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی یکی از منابع درآمدی دولت‌ها است. مالیات انواع گوناگونی دارد که به دو روش مستقیم و غیرمستقیم از افراد دریافت می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده یکی از انواع مالیات است که همه ما بارها نام آن را هنگام خرید یک محصول یا دریافت خدمات شنیده‌ایم. دولت این نوع مالیات را به‌واسطه یک کسب‌وکار از مصرف‌کننده نهایی دریافت می‌کند. بااین‌حال کسب‌وکارها موظف به ارسال اظهارنامه ارزش افزوده هستند تا جریمه نشوند. در این مقاله به بررسی میزان جریمه عدم ارائه اظهارنامه ارزش افزوده می‌پردازیم. پس به خواندن این مقاله ادامه دهید تا ضمن اطلاع از نحوه محاسبه جریمه دیرکرد مالیات بر ارزش افزوده، شما را با موارد بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده نیز آشنا کنیم.

مالیات بر ارزش افزوده چیست و نرخ آن چقدر است؟

ارزش افزوده در واقع اختلاف بین قیمت محصول تولیدشده و مجموع قیمت مواد اولیه آن است. زمانی که یک کالا از مرحله تولید عبور می‌کند، ارزشی به آن اضافه می‌شود که به آن ارزش افزوده می‌گویند. مالیات بر ارزش افزوده درواقع همین تفاوت بین ارزش واقعی کالا با قیمت کالای خریداری‌شده است. این مالیات توسط فروشندگان از مصرف‌کننده نهایی دریافت شده و در نهایت در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده ابتدای هر سال توسط سازمان مالیات تعیین می‌شود و معمولا معادل ۹ درصد از کل ارزش کالا است. البته نرخ مالیات بر ارزش افزوده واردات برای کالاهای اساسی مانند گندم، برنج، انواع روغن خام، قند، شکر، گوشت قرمز و دانه‌های روغنی پایین‌تر در نظر گرفته می‌شود. محاسبه انواع مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده با استفاده از نرم افزار حسابداری به‌راحتی امکان‌پذیر است.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده توسط فروشندگان از مصرف‌کنندگان نهایی دریافت شده و به سازمان مالیات کشور پرداخت می‌شود؛ بنابراین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی فعال باید اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده را در موعد مقرر به سازمان امور مالیاتی تحویل دهند. دوره‌های پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ۹۰ روزه یا فصلی است. مودیان باید ظرف حداکثر ۱۵ روز به سامانه مربوطه مراجعه کنند و اظهارنامه خود را به سازمان ارائه دهند.

به‌عنوان مثال، مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده فصل بهار تا ۱۵ تیر تعیین می‌شود. در صورت گذشتن از مهلت پرداخت، افراد باید میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده را محاسبه کرده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنند. برای جلوگیری از جریمه عدم تسلیم به موقع اظهارنامه ارزش افزوده توصیه می‌کنیم از یک نرم افزار مدیریت انبار استفاده کنید؛ به‌این‌ترتیب ضمن یکپارچه‌سازی اطلاعات بین انبار و فروش، به‌راحتی مالیات را محاسبه کرده و در زمان مشخص پرداخت می‌کنید.

میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چقدر است؟

میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده

سازمان امور مالیاتی کشور مهلتی را برای ارسال اظهارنامه ارزش افزوده تعیین می‌کند. درصورتی‌که مودیان نسبت به این کار اقدام نکنند، مجبور به پرداخت جریمه هستند. حتی درصورتی‌که شرکتی هیچ‌گونه فعالیت مالی نداشته باشد، باز هم باید برای ارسال اظهارنامه اقدام کند. در پاسخ به سوال جریمه عدم تسلیم به موقع اظهارنامه ارزش افزوده چند درصد است باید به قانون مالیات مراجعه کنیم.

مطابق با بند ۵ ماده ۲۲ قانون مالیات، میزان جریمه عدم ارائه اظهارنامه ارزش افزوده معادل ۵۰ درصد مالیات است. همچنین تاخیر در مالیات، جریمه‌ای برابر با ۲ درصد مالیات را به دنبال دارد. برای نحوه محاسبه جریمه دیرکرد مالیات بر ارزش افزوده نیز باید به‌صورت ماهانه ۲ درصد از کل مالیات پرداخت‌نشده را حساب کنید.

آشنایی با جرایم مالیات بر ارزش افزوده

به‌طورکلی، ماده ۲۲ قانون مالیات به جرایم مالیات بر ارزش افزوده می‌پردازد. انواع جریمه‌های این ماده عبارت‌اند از:

  • ثبت‌نام نکردن به‌موقع مشمول ۷۵ درصد مالیات می‌شود.
  • ارسال نکردن صورت‌حساب باعث جریمه‌ای معادل ۱ درصد مالیات می‌شود.
  • تکمیل نکردن صورت‌حساب صادره به سازمان امور مالیاتی جریمه‌ای معادل ۲۵ درصد مالیات را به همراه دارد.
  • صادر نکردن صورت‌حساب و درج نکردن قیمت صحیح در آن مشمول جریمه‌ای معادل یک برابر مابه‌التفاوت مالیات می‌شود.
  • تحویل ندادن دفاتر، اسناد و مدارک موردنیاز جریمه ۲۵ درصدی را به همراه خواهد داشت.

برای محاسبه جریمه می‌توانید از جدول جرایم مالیات بر ارزش افزوده که توسط سازمان مالیات منتشر می‌شود، استفاده کنید.

میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده چقدر است؟

آیا جریمه عدم ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده قابل بخشودگی است؟

اهمیت پرداخت مالیات در کشور سال‌به‌سال بیشتر شده و قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای جرائم مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. ازهمین‌رو درصورتی‌که مودیان در زمان مقرر نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام نکنند، مشمول جریمه نقدی خواهند شد. متاسفانه بخشودگی جرایم مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد و باید این موضوع را کاملا جدی بگیرید. از طرفی، هرچقدر دیرتر نسبت به پرداخت جریمه اقدام کنید، به‌صورت ماهانه بر مقدار آن افزوده خواهد شد.

جلوگیری از جریمه‌های سنگین مالیاتی با نرم‌افزارهای سپیدار سیستم

در این مقاله به میزان جریمه عدم ارسال اظهارنامه ارزش افزوده و نحوه محاسبه آن پرداختیم. همچنین دانستیم که ارسال اظهارنامه برای کلیه شرکت‌ها حتی کسب‌وکارهایی که فعالیت مادی ندارند، نیز واجب است. از طرفی چنین جریمه‌هایی قابل‌بخشودگی نیستند و به‌صورت ماهانه بر مبلغ آن‌ها افزوده می‌شود. ازهمین‌رو استفاده از یک نرم‌افزار جامع حسابداری برای جلوگیری از هرگونه خطای عمدی یا سهوی در تنظیم اظهارنامه ضروری است.

سپیدار سیستم از سال‌ها پیش تاکنون همراه کسب‌وکارهای ایرانی برای انجام کلیه امور مالی و حسابداری است که امتحان خود را پس داده است. با استفاده از نرم‌افزارهای این مجموعه دیگر نیازی نیست نگران صحت گزارش‌های مالی خود باشید. برای تهیه نرم‌افزار حسابداری به آدرس sepidarsystem.com مراجعه کنید یا برای دریافت مشاوره با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید. کارشناسان این مجموعه همواره منتظر شنیدن صدای گرم شما هستند.

کد خبر 617842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.