حمله تروریستی با دست‌فرمان «CIA»

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، هفدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمله تروریستی با دست‌فرمان «CIA»» نوشت: وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از دستگیری ۲۶ تروریست تکفیری خارجی مرتبط با عملیات تروریستی شاهچراغ خبر داد.

آنچه در این اطلاعیه اهمیتی مضاعف دارد، نخست اعترافات عناصر دستگیر شده مبنی بر فراخوانده شدن از سوی داعش به منظور انجام عملیات‌های تروریستی همزمان با آشوب‌ها در ایران است که گواه بر برنامه جدی و دست واحد سرویس طراح و هدایت‌کننده کلیه ظرفیت‌های ناامنی در ایران است.

موضوعی که پیش از این در بیانیه تفصیلی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان کلیدی‌ترین محور قابل تأمل آشوب‌های اخیر در کشور بدان اشاره شده بود.

نهاد اطلاعاتی کشور در آن بیانیه از نقش سازمان سیا در طراحی، اجرا و مدیریت آشوب‌های اخیر پرده برداشته بود. موضوع قابل تأمل در بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، مشخص شدن بیش از پیش حجم فعالیت سازمان سیا در زنده نگه داشتن آشوب و ناآرامی در کشور است.

برای همین درباره حادثه تروریستی شاهچراغ انگشت اتهام بیش از همه به سوی سازمان سیا است. بر اساس بیانیه جدید وزارت اطلاعات دشمن برای عملیات تروریستی شیراز عناصر سه کشور دیگر را وارد بازی خود کرد. هدایت کننده اصلی این عملیات تبعه جمهوری آذربایجان بوده و دیگر دستگیرشدگان نیز غیرایرانی و از اتباع جمهوری تاجیکستان (عامل حمله تروریستی) و افغانستان (عامل پشتیبانی حمله تروریستی) بوده‌اند.

دیگر عناصر دستگیر شده نیز نقش لجستیکی و پشتیبانی این عملیات را برعهده داشتند. تبعه آذربایجانی پس از ورود به کشور بر اساس دستورالعمل ارائه شده با سرشبکه‌های داعش در ایران ارتباط می‌گیرد. نکته قابل تأمل اینکه داعش عملاً به عنوان پادوی آمریکا در خدمت سیا قرار دارد و این سازمان در راستای اهداف خود از آنان استفاده می‌کند.

نکته مهم دیگر ماجرای تروریستی شاهچراغ، بر مطالبه جدی ایران از کشورهای همسایه برای تقویت همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تبدیل شدن خاکشان به پایگاه فعالیت گروه‌های تروریستی از هر جنس مهر صحت می‌گذارد و مسئولیت این کشورها در این مقابله را یادآور می‌شود.

نکته دیگری که در این اطلاعیه مورد توجه قرار گرفته است، توجه به نقش عوامل رسانه‌ای و سیاسی است که در راستای عناد با جمهوری اسلامی و به‌واسطه موضع‌گیری‌های خود در قامت محرک و تهیه آتش اغتشاشات زمینه و شرایط را برای این اقدامات تروریستی مهیا ساختند و ناگزیر باید پاسخگوی سهم خود از بروز چنین جنایت تروریستی باشند.

غروب چهارشنبه چهارم آبان‌ماه بود که یک تروریست تکفیری با تیراندازی در حرم شاهچراغ سبب به شهادت رسیدن ۱۳ نفر از زائران و زخمی شدن بیش از ۲۰ نفر از زوار شد.

فرد تروریست اگرچه در حین دستگیری زخمی و پس از آن در بیمارستان به هلاکت رسید اما پیگیری‌های اطلاعاتی تنها چند روز بعد به شناسایی و بازداشت عنصر دوم عملیاتی و ۶ نفر از عوامل پشتیبانی تیم جنایتکار تروریستی آن حرم مطهر منتهی شد؛ پیگیری‌هایی که حتی پس از آن نیز ادامه یافت و وزارت اطلاعات در دومین اطلاعیه خود پیرامون حادثه تروریستی شاه‌چراغ با اعلام اینکه تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند به تشریح اطلاعات به‌دست آمده در این باره پرداخت.

در این اطلاعیه با تصریح اینکه «سلسله عملیاتی که سربازان گمنام امام زمان (عج) بلافاصله پس از وقوع فاجعه تروریستی چهارم آبان‌ماه آغاز کرده بودند، به‌صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه استمرار پیدا کرده است.

این پیگیری‌ها در ابعاد اطلاعاتی، ضداطلاعاتی، امنیتی و فنی در جریان بوده و یکی از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین عملیات ضدتروریستی این وزارت را رقم زده»، آمده است: مجموعه رصدها، تحقیقات و عملیات صورت گرفته تاکنون منجر به شناسایی و بازداشت همه عوامل هدایت صحنه، عملیاتی و پشتیبانی آن اقدام تروریستی شد.

مضاف بر آن تعداد دیگری از عواملی که برای عملیات مشابه وارد کشور شده بودند نیز بازداشت شدند. به این ترتیب تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند.

حمله تروریستی با دست‌فرمان «CIA»

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یارانه سوداگران ارز قطع می‌شود» نوشت: هر زمانی که بین ارز دولتی و ارز بازار آزاد فاصله قابل ملاحظه‌ای شکل می‌گیرد، سروکله سوء‌استفاده‌کنندگان در بازار پیدا می‌شود، یکی از شگردهای رایج نیز این است که در ازای پرداخت اندکی پول با جمع‌آوری کارت ملی اشخاص نیازمند از سهمیه ارزی دو هزار دلاری آن‌ها برای خرید ارز به نرخ دولتی و فروش آن در بازار آزاد استفاده می‌کنند.

در این میان برای جلوگیری از این پدیده در شرایط کنونی قوه قضائیه به مردم درباره اجاره کارت ملی به سوداگران ارز هشدار داده است که اطلاعات هویتی آن‌ها به سازمان‌های هدفمندی یارانه‌ها و امور مالیاتی ارسال می‌شود تا ضمن قطع یارانه این اشخاص، مالیات حقه دولت نیز در این رابطه دریافت شود.

در همین راستا پیگیری‌های رسانه‌ای از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها حاکی از آن است که اطلاعات هویتی افرادی که اقدام به خرید دلار با کارت ملی خود می‌کنند، به عنوان فعالیت اقتصادی خانوار در سامانه ثبت خواهد شد و معیاری برای دهک‌بندی قرار خواهد گرفت.

مشکلات ساختاری اقتصاد ایران از یکسو و تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها از سوی دیگر شرایطی را ایجاد کرده است که تورم در اقتصاد ایران به شکل شناور در جریان است، در این میان برای اینکه فعالان اقتصادی فرصت برنامه‌ریزی داشته باشند، آزادسازی نرخ برخی کالاها به شکل شناور امکانپذیر نیست، از این رو تلاش می‌شود بازه زمانی تغییر برخی نرخ‌ها شش ماهه یا سالانه باشد، همین فاصله زمانی زمینه‌ای ایجاد می‌کند برخی سوداگران به شکلی در بازارها حضور پیدا کنند که از نوسان نرخ‌ها سود به دست بیاورند.

از آنجا که نظام امور مالیاتی نیز با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه است، سوداگران و دلالان طی دهه‌های اخیر برندگان سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران بوده‌اند، در صورتی که این دست اشخاص در مقابل تولیدکنندگان که برای اقتصاد ایران مفید هستند، خیر چندانی نداشته‌اند، اما با وجود این گاه بدون پرداخت مالیات و متحمل شدن ریسک به سودها و ثروت‌های افسانه‌ای دست پیدا کرده‌اند.

سوداگران ارزی از قدیم‌الایام یکی از گروه‌هایی بوده‌اند که بدون متحمل شدن زحمت و ریسک سودهای زیادی را به جیب زده‌اند.

تصور کنید وقتی نرخ ارز از چهار هزار تومان در دولت دوازدهم به یکباره در مدت کوتاهی حتی به ۲۰ هزار تومان نیز رسید، سوداگران ارزی که معمولاً از رانت اطلاعاتی برخوردارند، به چه ثروت افسانه‌ای دست یافتند، همین اتفاق در بازارهایی، چون خودرو، سهام و مسکن نیز تکرار شده است و گویی عده‌ای سرمایه‌دار تنها فعالیت اقتصادی مطلوب نظرشان این است که فقط و فقط از تورم و نوسان قیمت‌ها سود به دست بیاورند.

در کشورهای توسعه‌یافته نظام مالیاتی به شکلی رشد یافته که سوداگران نمی‌توانند فعالیت کنند، از این‌رو سرمایه به سمت بازارهای مرتبط با تولید ورود می‌کند.

سرمایه پیوسته در خدمت تولید کالا و خدمات است، به همین دلیل رشد و توسعه اقتصاد به شکلی است که تورم چندانی در این کشورها وجود ندارد و به جهت تورم تک‌رقمی آرامش در اقتصاد و جامعه برقرار است.

حمله تروریستی با دست‌فرمان «CIA»

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر ««نهضت ارتباط» با جوانان و نوجوانان» نوشت: باز هم بیان دغدغه رهبر انقلاب درباره ضرورت توجه به جهاد تبیین و این بار، تأکید بر لزوم پرداختن به این مقوله مهم در میان جوانان و نوجوانان.

چهارشنبه هفته قبل بود که ایشان، در دیدار با دانش‌آموزان، ضمن بیاناتی تفصیلی، به این دغدغه همیشگی نیز، اشاره کردند و گفتند: «این حقیقت را همچنان که ما می‌فهمیم، دشمن هم می‌فهمد؛ دشمن هم می‌فهمد که چشم و گوشِ جوانِ امروز باز است، حواسش جمع است، هوشمند است، قابل تحلیل است؛ چه کار می‌کند؟ دشمن که بیکار نمی‌ماند؛ دشمن برای اینکه این حالت جوان ما را خنثی کند، شروع می‌کند محتوای ذهنی برای جوان درست کردن؛ این حجم عظیم دروغ‌ها در شبکه‌های مجازی به خاطر این است. این همه دروغ، این همه خلاف واقع، این همه حرف‌های انحرافی، این همه تهمت، برای این است که دشمن برای این ذهنِ فعال محتوا درست کند. اینکه من مدام می‌گویم «جهاد تبیین، جهاد تبیین» برای این است. محتوا را شما درست کنید؛ به مسئولان دارم می‌گویم؛ مسئولان رسانه‌ها، مسئولان امور ارتباطات. قبل از اینکه دشمن، محتوای غلط و انحرافی و دروغ درست کند، شما محتوای دارای حقیقت و صحیح را درست کنید، انتقال بدهید به ذهن جوان‌ها؛ دشمن مشغول این کار است … مسئولان باید احساس مسئولیت کنند، بدانند که چرا دشمن روی فلان کلمه، روی فلان اسم حساس است و می‌بندد آن را و چرا این همه حجمِ دروغ را در فضای مجازی منتشر می‌کند؛ و علاج کنند، مقابله کنند؛ این [وظیفه] مسئولان. خود شما جوان‌ها هم وظیفه دارید، خود شما هم باید احساس مسئولیت کنید. بایستی احساس مسئولیت کنید برای اینکه بتوانید تشخیص بدهید حقیقت را از دروغ.»

توجه به جهاد تبیین، در واقع بسترسازی برای حرکت به سوی جامعه‌ای آرمانی است؛ جامعه‌ای که می‌تواند مرزهای محدودیت را بشکند، از دام‌های دشمنان عبور کند و به نقطه نهایی و هدف خود که همان تعالی دنیوی و اخروی است، برسد. بدیهی است که برای چنین امر مهم و قابل توجهی، به لوازم مخصوصی نیازمندیم.

عبور از این جاده طولانی و دشوار و در عین حال، راهبردی و تعیین کننده، تنها زمانی میسر است که شناخت صحیح و طرحی مبتنی بر معرفت وجود داشته باشد.

ورود بی‌گُدار به چنین عرصه‌ای، اگر نتیجه عکس نداشته باشد، بی‌گمان سبب‌ساز هدر رفت هنگفت سرمایه‌های مادی و معنوی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد نظافت، عضو شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس درباره ضرورت‌ها، لوازم و نکته‌های مهمی که باید در این زمینه مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: جهاد تبیین، الزامات و مقدماتی دارد که توجه نکردن به آنها، اسباب به نتیجه نرسیدن آن است. یکی از این اسباب و مقدمات، وجود داشتن گوشِ شنوا است، برای آنچه که می‌گوئید و چشمِ بینا است، برای آنچه که می‌نویسید؛ باید شنونده و خواننده‌ای وجود داشته باشد تا بشود تبیین کرد.

وی این شنیدن و دیدن را نیازمند مقدماتی دانست و افزود: مهم‌ترینِ این مقدمات، نداشتن ذهنیت منفی است؛ اینکه فرد بخواهد با میل خودش حرف شما را بشنود و درباره آن فکر کند وگرنه غیر از این باشد، حتی فردی در تراز حضرت ختمی مرتبت (ص) هم نمی‌تواند مأموریت مهم خودش را که دعوت مردم به سوی خدا است، به سرانجام برساند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه مشهد مقدس گفت: باید در جامعه فضایی وجود داشته باشد که زمینه شنیده شدن حرف در آن فراهم شود، وقتی جامعه ما در وضعیتی قرار می‌گیرد که نوجوان ما، درگیر ذهنی پر از ابهام، شبهه، بدگمانی و بی‌اعتمادی می‌شود، اصلاً کتابِ ما را نمی‌خواند و نمی‌آید پای صحبت ما بنشیند، ما نمی‌توانیم اقدام مؤثر تبیینی داشته باشیم.

حمله تروریستی با دست‌فرمان «CIA»

کد خبر 617803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.