۲ برابر شدن ظرفیت تولید داخلی آنتی‌بیوتیک/ استفاده از ماسک به کمتر از ۲۰ درصد رسید

دو برابر شدن ظرفیت تولید داخلی آنتی‌بیوتیک، کاهش استفاده از ماسک به کمتر از ۲۰ درصد و گسترش همکاری‌های راهبردی ایران و کوبا در عرصه سلامت را در بسته خبری پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: ظرفیت تولید داخلی آنتی‌بیوتیک دو برابر افزایش یافت و کارخانه‌های داروسازی کشور در چند شیفت در حال تولید این محصول هستند تا کمبودها را پوشش دهند.

وی ادامه داد: از اواخر مهر افزایش قیمت نهایی دارو مصوب شد و صنایع داروسازی شروع به افزایش تولید آنتی‌بیوتیک کردند و به‌زودی کمبودها برطرف خواهد شد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: البته افزایش قیمت نهایی دارو منوط به آن نیست که فشاری بر مردم وارد شود بلکه قرار است بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱، هزینه پرداختی دارو از جیب بیمار افزایش نیابد و سازمان‌های بیمه‌گر نیز مابه‌التفاوت این افزایش را پوشش دهند.

وی اضافه کرد: اکنون آنتی‌بیوتیک در ۶۰ درصد کارخانه‌های دولتی در کشور تولید می‌شود و آن‌ها زیر پوشش سازمان تأمین اجتماعی و بانک‌های دولتی هستند.

فاطمی با اشاره به وجود ۱۴ هزار داروخانه در کشور گفت: با اجرای طرح «دارویار» پوشش بیمه‌ای افزایش یافته و سازمان بیمه سلامت تمام مطالبات داروخانه‌ها را به دنبال این طرح پرداخت و به‌روز کرده است، از سازمان تأمین اجتماعی نیز انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر بدهی‌های خود را پرداخت کند تا مشکلی در روند اجرای این طرح به‌وجود نیاید.

استفاده از ماسک به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافت

مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: استفاده از ماسک توسط خدمت‌دهندگان و خدمت‌گیرندگان در اماکن عمومی استان‌های کشور از چهارم تا یازدهم آبان‌ماه به ۱۹.۹۹ درصد کاهش یافت.

بیشترین میزان استفاده از ماسک در فرودگاه‌ها با ۷۶.۴۷ درصد و دانشگاه‌ها ۴۳.۵۲ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک در اماکن تفریحی و مراکز ورزشی با ۱۷.۸۲ درصد و ۱۶.۰۷ درصد بوده است.

بیشترین میزان رعایت شیوه‌نامه فاصله‌گذاری نیز در فرودگاه‌ها با ۷۳.۵۳ درصد و ادارات و سازمان‌ها ۶۳.۲۲ درصد و کمترین میزان فاصله‌گذاری‌ها در پایانه‌های مسافربری درون شهری و سالن‌های سینما و تئاتر با ۲۳.۰۸ و ۱۵.۳۵ درصد بوده است.

بیشترین میزان رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی در استادیوم‌ها و فرودگاه‌ها با ۹۶.۹۷ درصد و ۹۴.۱۲ درصد و کمترین میزان رعایت تهویه مناسب نیز در مراکز ورزشی و رستوران‌ها با ۴۳.۶۷ و ۴۲.۴۸ درصد گزارش شده است.

چالش «دارویار»؛ نقدینگی یا کمبود اقلام دارویی

دارویار طرح کارشناسی و سنجیده‌ای بود که با همت دولت سیزدهم حدود پنج ماه از اجرای آن می‌گذرد، اما این روزها با چالش‌هایی از جمله نقدینگی یا کمبود اقلام دارویی مواجه شده که نیازمند رفع موانع و نظارت دقیق‌تر است.

طرح دارویار بر اساس تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و با دستور رئیس جمهور به اجرا درآمد که براساس آن، یارانه دارو به طور مستقیم به مصرف کننده نهایی می‌رسد، هرچند در طرح دارویار نرخ داروها افزایش دارند با این حال قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود و این هزینه را بیمه‌گر پرداخت می‌کند تا به این ترتیب میزان پرداختی از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این خصوص گفت: در گذشته که ارز ترجیحی برای دارو پرداخت می‌کردیم عراق، افغانستان و سایر کشورها داروی ما را مصرف می‌کردند؛ در واقع با جمعیت کشور به حدود ۴۰۰ میلیون نفر دارو ارائه می‌دادیم اما اجرای طرح دارویار گام بزرگی بود که با حذف ارز ترجیحی، دارو صرفاً برای مردم کشور ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: سازمان بیمه تأمین اجتماعی در طرح دارویار عقب است و اگر شرکت دارویی، اقلام موردنیاز را به موقع تأمین نکنند و طرح دارویار شکست بخورد، من مقصر نیستم.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: در آغاز اجرای طرح دارویار، ۲,۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار گرفت که ما از محل منابع داخلی یکهزار میلیارد تومان به آن اضافه و به داروخانه‌ها تزریق کردیم اما منابعی که قرار بود در اختیار ما قرار گیرد تا بدهی معوقه تا آن مقطع به داروخانه‌ها را تسویه کنیم تأمین و پرداخت نشد، در حالی‌که بیمه‌های دیگر مانند بیمه سلامت منابع خوبی دریافت کردند و کل بدهی معوقه خود را تسویه کردند.

خطر مصرف آسپرین در زمان ابتلاء به آنفلوانزا را جدی بگیرید

خسرو رحمانی، دبیر اجرایی هجدهمین کنگره بین‌المللی اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان گفت: مصرف آسپرین برای کاهش تب در زمان ابتلاء به آنفلوانزا خطر «سندروم ری» را افزایش می‌دهد و باعث آسیب شدید کبدی و مغزی خواهد شد.

وی با بیان اینکه بهتر است مصرف آسپرین در کودکانی که دچار بیماری تنفسی هستند، استفاده نشود، افزود: دو سال دوری کودکان از مدرسه در زمان شیوع کرونا و تحصیل به صورت مجازی باعث شد تا آن‌ها مواجهه با یکدیگر نداشته و از ویروس‌های بیماری‌زا در امان باشند.

رحمانی اضافه کرد: کودکان ایمنی کافی برای مقابله با ویروس‌ها را ندارند به همین علت احتمال ابتلاء به بیماری‌های ویروسی و تنفسی فوقانی از جمله آنفلوانزا در آن‌ها افزایش یافته است.

دبیر اجرایی هجدهمین کنگره بین‌المللی اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع کودکان تصریح کرد: آنفلوانزا دارای عوارض کوتاه‌مدت بوده و عوارض بلندمدت آن بسیار نادر است البته این بیماری دارای یک دوره هفت تا ۱۰ روزه است که تب، درد عضلات و علائم تنفسی مانند آبریزش بینی و سرفه ایجاد می‌کند و در صورت درمان نشدن، استراحت و مصرف مایعات کافی امکان اضافه شدن عفونت‌های دیگر به این بیماری نیز وجود دارد و منجر به عوارضی مانند سینوزیت و ذات‌الریه در کودک خواهد شد.

وی تزریق واکسن آنفلوانزا را بسیار مؤثر دانست و افزود: در کودکانی که به آنفلوانزا مبتلا نشدند بهتر است در صورت دسترسی، واکسن آنفلوانزا تزریق شود و کودکانی که مبتلا شدند، نیز بعد از بهبودی این واکسن را دریافت کنند، زیرا واکسن از چهار نوع ویروس شایع آنفلوانزا جلوگیری می‌کند در حالی که شخص مبتلا به این بیماری تنها در مقابل یک نوع ویروس آن ایمن خواهد شد و این موضوع نیاز به تزریق واکسن بعد از بهبودی را اهمیت می‌دهد.

گسترش همکاری‌های راهبردی ایران و کوبا در عرصه سلامت

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و کوبا، راهبردی و مهم است، از کوبا به عنوان یکی از شرکای ایران در منطقه آمریکای جنوبی یاد کرد و افزود: گسترش همکاری‌های حوزه سلامت در دستور کار دو کشور قرار دارد.

وی گفت: مسئولیت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کوبا با وزارت بهداشت و این کمیسیون، فرصت ارزشمندی برای گسترش روابط دو کشور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: هجدهمین کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و کوبا سال جاری در تهران برگزار شد و چنین تعاملاتی به تحکیم روابط دو کشور کمک بزرگی می‌کند، در جلسات این کمیسیون، اسناد مشترک همکاری دو کشور امضا شد که تلاش ما بر اجرایی شدن این اسناد همکاری است.

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و کوبا در حوزه سلامت به ویژه در زمینه ساخت واکسن کرونا، گفت: فرهنگ انقلابی کوبا و مقاومت مردم این کشور در برابر تحریم‌های ناجوانمردانه آمریکا به سایر کشورهای آمریکای جنوبی نیز گسترش یافته است.

کد خبر 617665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.