جمهوری‌خواهان در یک قدمی فتح کنگره

انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا در حالی امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود که حزب دموکرات با چالش‌های داخلی از جمله اقتصاد متزلزل و تورم افسارگسیخته، تیراندازی‌های پیوسته گروهی و نیز کارنامه سیاه دولت در زمینه مهار کرونا مواجه‌ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شمارش معکوس انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا آغاز شده است؛ انتخاباتی که از بامداد امروز هشتم نوامبر ۲۰۲۲ برابر با هفدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱ در برخی از ایالات آمریکا آغاز شده است. در جریان این انتخابات تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و یک‌سوم از ۱۰۰ کرسی سنا یعنی ۳۵ کرسی آن مجلس به رقابت گذاشته می‌شود. ضمن اینکه همزمان نامزدهای احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات برای تصاحب سمت فرمانداری در ۳۶ ایالت آمریکا به رقابت خواهند پرداخت.

ناکامی بایدن در برابر چالش‌های متعدد پیش روی دولت در حوزه‌های مختلف، باعث شده است تا انتخابات میان‌دوره‌ای امسال کنگره نسبت به سال‌های گذشته از حساسیت فوق‌العاده برخوردار باشد.

بسیاری از ناظران انتخابات بر این باورند که دموکرات‌ها شانس خوبی برای حفظ اکثریت خود در سنا یا افزایش آن با یک یا دو کرسی دارند، در حالی که پیش‌بینی می‌شود جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را کنترل کنند. به‌طور سنتی، حزب حاکم تمایل دارد کرسی‌های زیادی را در انتخابات میان‌دوره‌ای از دست بدهد که به عنوان همه‌پرسی در مورد مدیریت آن بر کشور تلقی می‌شود.

جمهوری‌خواهان در دوره ترامپ در انتخابات ۲۰۱۸، ۴۱ کرسی مجلس نمایندگان را به نفع دموکرات‌ها از دست دادند و این سناریو پیش از آن در دوره باراک اوباما تکرار شده بود که حزب دموکرات ۶۳ کرسی در مجلس نمایندگان را از دست داد و به همین ترتیب در انتخابات ۲۰۱۰.

جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، از حمایت کمتر از ۴۰ درصد آمریکایی‌ها برخوردار است و بسیاری از تخمین‌ها به پیروزی بزرگ و راحت جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها اشاره می‌کند.

با این حال پیش‌بینی‌ها نامعلوم است و نتایج نظرسنجی بسته به حزبی که نظرسنجی را انجام می‌دهد، تمایلات ایدئولوژیکی متفاوت دارد، به عنوان مثال، نظرسنجی‌های محافظه‌کار «فاکس نیوز» نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان عموماً از دموکرات‌ها بهتر عمل می‌کنند، که برخلاف نتایج نظرسنجی‌های انجام شده توسط شبکه خبری لیبرال «ام‌اس‌ان‌بی‌سی»(MSNBC) است.

شانس بالای جمهوری‌خواهان در انتخابات

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص انتخابات آمریکا اظهار کرد: روال طبیعی در آمریکا این است که همیشه در اولین انتخابات میان‌دوره‌ای که بعد از آغاز به کار یک دولت انجام می‌شود، حزب رئیس‌جمهور در اولین انتخابات میان‌دوره‌ای یا کرسی از دست می‌دهد یا شکست می‌خورد این موضوع تنها مربوط به دولت بایدن نیست و تقریباً در دوره تمام رؤسای جمهور قبلی نیز همین اتفاق افتاد.

وی با اشاره به تکرار این اتفاق در دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۸ و اوباما در سال ۲۰۱۰ افزود: اگر به عقب برگردیم می‌بینیم که این اتفاق سال ۲۰۰۲ برای جرج بوش رخ داد بنابراین یک سنت و عرف است که دلایل مختلفی دارد.

این کارشناس مسائل آمریکا میزان شکست حزب رئیس‌جمهور در این انتخابات را بااهمیت دانست و خاطرنشان کرد: فاصله بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و سنا موضوع مهمی خواهد بود و باید دید که آیا جمهوری‌خواهان یک برتری شکننده به دست خواهند آورد یا خیر، به عنوان مثال در سنا با یکی دو کرسی جلو می‌افتند یا با پنج شش کرسی، فاصله آنها با حزب رقیب در مجلس نمایندگان نتایج متفاوتی را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به پیامدهای برد جمهوری‌خواهان در این انتخابات، گفت: پس از آن که جمهوری‌خواهان به احتمال زیاد پیروز انتخابات شدند، هر کاری انجام می‌دهند که حزب رئیس‌جمهور در انتخابات دو سال بعد موفق نشود و تمام برنامه‌های دولت را در عرصه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و سیاست خارجی که برای رئیس‌جمهور در انتخابات آینده رأی‌آور باشد را زمین‌گیر کند.

ابوالفتح با اشاره به اجرای این سیاست از سوی جمهوری‌خواهان در سال ۲۰۱۰ تاکید کرد: هنگام خارج کردن کنگره از دست دموکرات‌ها در آن زمان، اعلام کردند که ما هیچ وظیفه‌ای نداریم جز اینکه مطمئن شویم باراک اوباما یک رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای می‌شود، البته این اتفاق رخ نداد اما آنها تلاش خود را به کار گرفتند.

مقابله حزب جمهوری‌خواه با تمام برنامه‌های دولت بایدن

وی مقابله با تمام برنامه‌های دولت در حوزه‌هایی که زمینه‌ساز پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سال ۲۰۲۴ خواهد بود را مهم‌ترین پیامد پیروزی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سنای آمریکا دانست و گفت: این رویارویی از مسائل زیست‌محیطی، مالیاتی و کمک‌های دولتی به اقشار آسیب‌پذیر در عرصه داخلی تا بحث اوکراین، ایران، رابطه با چین و مانند آن را در بر می‌گیرد، بنابراین امروز شاهد تشدید تنش‌های سیاسی در واشنگتن خواهیم بود.

این کارشناس مسائل آمریکا رقابت این دو حزب را فراتر از دعواهای مرسوم حزبی توصیف کرد و ادامه داد: درگیری کنونی بین دو تفکر است زیرا گروهی معتقدند که ترامپ و دار و دسته او فاشیست هستند و گروه دیگری یعنی ترامپ و حزب او بر این باورند که بایدن و حزب او در حال نابودی آمریکا هستند؛ این به آن معنا است که بحث‌ها بر سر برنامه نیست، بلکه بر سر آینده آمریکا و خط مشی این کشور است.

ابهام در آینده دموکراسی آمریکا

وی این انتخابات را بر آینده دموکراسی آمریکا تأثیرگذار اعلام کرد و گفت: انتخابات سال ۲۰۲۲ نخستین رأی‌گیری پس از کشمکش و قائله سال ۲۰۲۰ است، یعنی زمانی که ادعای تقلب در انتخابات از سوی رئیس‌جمهور شکست‌خورده مطرح شد و نپذیرفتن شکست از سوی او اتفاقات ششم ژانویه در کنگره را رقم زد.

ابوالفتح با تاکید بر اهمیت نوع رفتار بازنده این انتخابات افزود: اینکه حزب بازنده آیا شکست را می‌پذیرد و حاضر است به رأی اکثریت تمکین کند یا اینکه دوباره موضوع تقلب در انتخابات مطرح می‌شود، پرسش‌های مهمی است که می‌تواند تبدیل به یک رویه شود.

وی با اشاره به ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا تصریح کرد: در صورتی که این اتفاق در سال ۲۰۲۲ نیز تکرار شود و به انتخابات ۲۰۲۴ سرایت کند، صحت و سلامت نظام انتخاباتی آمریکا از دست می‌رود و اطمینان به ساختارهای دموکراتیک در جامعه آمریکا دچار تردید خواهد شد و اثرات این موضوع بسیار بیشتر از این است که دموکرات‌ها دو تا سه سال کنگره را در اختیار داشته باشند.

این کارشناس مسائل آمریکا درباره احتمال بازگشت ترامپ به عرصه سیاست پس از پیروزی جمهوری‌خواهان در این انتخابات اظهار کرد: پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات اخیر تقریباً قطعی است اما اینکه چه جریان و جناحی در درون حزب جمهوری‌خواه دست بالا را داشته باشد به این موضوع بستگی دارد که هم در دموکرات‌ها و هم در جمهوری‌خواهان دو سر طیف افراطی یعنی راست طرفدار ترامپ و حزب جمهوری‌خواه و چپ لیبرال ترقی‌خواه در حزب دموکرات در حال قدرت‌گیری هستند و اگر ترکیب کرسی‌های متعلق به جمهوری‌خواهان زیر نفوذ تفکرات ترامپ قرار بگیرد، برای آینده آمریکا خطرناک است.

وی موضوع استیضاح بایدن را قطعی دانست و یادآور شد: به طور حتم بایدن استیضاح خواهد شد اما حزب جمهوری‌خواه نمی‌تواند رأی به برکناری او بدهد، زیرا برای این کار به ۶۶ رأی نیاز دارد و در سنا چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

ابوالفتح ادامه داد: حتی پیروزی در انتخابات سال ۲۰۲۲ باعث نخواهد شد که جمهوری‌خواهان تعداد آرایی را داشته باشند که بدون کمک دموکرات‌ها بتوانند رئیس‌جمهور را عزل کنند، دموکرات‌ها نیز به طور حتم برای عزل رئیس‌جمهور هم‌حزب خود با آنها همراهی نخواهند کرد.

وی درباره احتمال اجرای متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا گفت: احتمال اجرای این متمم به سلامت جسمانی بایدن بستگی دارد باید ببینیم که نتایج انتخابات سال ۲۰۲۲ چه خواهد شد البته تنها نه اینکه چه کسی پیروز می‌شود بلکه باید ببینیم میزان کرسی‌های جریان اصلی یا مرکز جریان حزب چه خواهد بود، زیرا جو بایدن به این جریان تعلق دارد و اگر ترقی‌خواهان دست بالا را داشته باشند، ممکن است آن‌قدر فشار روی بایدن زیاد شود که او را وادار کنند از ثبت‌نام در انتخابات آینده انصراف دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا این شرایط را موجب نامزدی کاملاً هریس از سوی حزب جمهوری‌خواه دانست و ادامه داد: همه احتمالات بستگی به آن دارد که ترکیب آرا چگونه باشد و چه جناحی دست بالا را داشته باشد که این وضعیت تکلیف جمهوری‌خواهان را نیز مشخص خواهد کرد، اما هنوز درباره احتمال پیروزی ترقی‌خواهان یا دموکرات‌ها در انتخابات نمی‌توان قضاوت کرد.

کد خبر 617623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.