کاهش صدور پروانه‌های ساخت‌وساز در اراک

رئیس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک از کاهش صدور پراونه‌های ساخت‌وساز در این کلان‌شهر نسبت به سال گذشته خبر داد.

علی‌اصغر غفاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در شهرداری نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است که عوامل متعددی در این امر مؤثر بوده است، اظهار کرد: افزایش و نابسامانی قیمت مصالح ساختمانی، کاهش فرصت خرید مردم به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب، ایرادات طرح جامع و بوروکراسی‌های اداری از جمله این دلایل است.

وی افزود: بنا بر اظهارات بعضی سازندگان، محدودیت‌هایی که در طرح جامع جدید ایجاد شده است، باعث شده بازسازی یک زمین قدیمی برای سازندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد، به گونه‌ای که اگر ملکی در حال حاضر در سه طبقه ساخته شده و هر سه طبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد، در صورت نوسازی طبق قوانین طرح جامع باید دو طبقه به‌علاوه یک پیلوت در زمین ساخته شود، اما در عمل تنها دو طبقه از ساختمان کاربری مسکونی و تجاری خواهد داشت که این مسئله برای سازنده به صرفه نیست.

رئیس کمیسیون فنی، عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه در حال مطالعه راهکارهای تشویقی برای رفع این مشکل هستیم و پیشنهاداتی نیز در این زمینه مطرح کرده‌ایم، گفت: پیشنهادات می‌کنیم شهرداری زمینی را در نزدیکی مجتمع‌های تجاری و اقتصادی تملک کند و با احداث پارکینگ در این محدوده به رونق احداث ساختمان‌های جدید کمک کند.

وی ادامه داد: این پیشنهاد برای اجرا محدودیت دارد، چرا که پروانه‌های ساخت‌وساز در یک محدوده متمرکز نشده است و در شهر پراکنده است و در حال حاضر این مسئله به عنوان یک ایده مطرح شده است.

غفاری تصریح کرد: عامل دیگری که نباید در بررسی‌ها آن را از نظر دور راند این است که افزایش قیمت مصالح و هزینه‌های ساخت‌وساز در حالی بوده است که قدرت اقتصادی یک خانواده و درآمدهای آن افزایش چشمگیری نداشته است و همین امر مانع از اقبال شهروندان به ساخت‌وسازهای عمرانی می‌شود.

کد خبر 617572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.