نصب صحیح دودکش مانع از نشت منوکسیدکربن می‌شود

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه، طریقه نصب انواع بخاری و وسایل گازسوز و به‌خصوص نصب دودکش است؛ نصب صحیح دودکش از این جهت اهمیت دارد که مانع از نشت گاز منوکسیدکربن که حاصل سوخت ناقص است، می‌شود.

فرهاد کاوه‌آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه همواره شاهد حوادث ناگوار گازگرفتگی هستیم، اظهار کرد: تعداد قابل توجهی از این حوادث منجر به مرگ شهروندان شده است، گاز طبیعی و سایر تسهیلات که موجب راحتی و آسایش مردم است، در صورت نبود رعایت نکات ایمنی می‌تواند موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیری شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین روش مقابله با خطرات گازگرفتگی، پیشگیری و رعایت نکات ایمنی است، ادامه داد: یکی از نکات مهم و قابل توجه، طریقه نصب انواع بخاری و وسایل گازسوز و به‌خصوص نصب دودکش است، نصب صحیح دودکش از این جهت اهمیت دارد که مانع از نشت گاز منوکسید کربن که حاصل سوخت ناقص است، می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: منوکسید کربن گاز بی‌رنگ و بی‌بو است، به همین دلیل به سادگی قابل تشخیص نیست، این گاز سمی بسیار خطرناک بوده و حتی در مقادیر بسیار جزئی موجب مرگ انسان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علائم و نشانه‌های مسمومیت با منوکسید کربن در انسان به میزان غلظت آن در خون بستگی دارد، منوکسید کربن در غلظت پایین موجب خواب آلودگی، گیجی، خستگی، سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و در غلطت‌های بالاتر سبب خفگی و در نهایت مرگ می‌شود.

کاوه‌آهنگران با اشاره به نکات ایمنی درخصوص وسایل گازسوز، اضافه کرد: هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش استاندارد، مجزا و مجهز به کلاهک باشد، همواره محل اتصال دودکش به وسایل گازسوز باید بازرسی شود و از استحکام و ثبات آن‌ها اطمینان حاصل شود.

وی ادامه داد: هر چند وقت یک بار کلاهک دودکش‌های وسایل گازسوز بازرسی و اگر کلاهک افتاده باشد، آن را در محل خود نصب کنید، کلاهک علاوه‌بر اینکه از نفوذ باران و برف و افتادن سایر اشیا به داخل دودکش جلوگیری می‌کند، در منظم سوختن وسیله گازسوز نیز مؤثر است، همچنین انتهای دودکش‌های توکار باید حداقل یک متر از سطح پشت بام بالاتر باشد.

کد خبر 617507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.