گامی مهم برای حفظ و احیا بافت تاریخی شهر نایین

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نایین از انعقاد قرارداد تهیه طرح ویژه حفظ و احیاء بافت تاریخی شهر نایین خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهندس مهدی علمی‌انارکی با اشاره به وجود ۱۰۲ هکتار بافت تاریخی و فرسوده در شهر نائین، اظهار کرد: ساماندهی و احیای این مناطق که حدود ۱۰ درصد از محدوده شهر نائین را به خود اختصاص داده، بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: بر این اساس با پیگیری‌های به‌عمل آمده، قرارداد طرح ویژه حفظ و احیای بافت تاریخی شهر نائین با مشاور مجرب منعقد شد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نائین افزود: روند اجرایی تهیه این طرح با حضور مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش وزارت راه و شهرسازی در شهر نائین و پس از بازدید میدانی از بافت‌تاریخی این شهر و محله محمدیه، عملیاتی شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، تهیه طرح ویژه حفظ و احیای بافت تاریخی شهر نائین در نخستین گروه تهیه این طرح‌ها در کل کشور قرار گرفته است.

علمی تصریح کرد: در سنوات گذشته با توجه به عدم وجود طرح ویژه، اعتبارات محدودی به این موضوع اختصاص می‌یافت که تنها امکان تثبیت وضع موجود بود لیکن به استناد این طرح، امکان پیگیری منابع مالی جهت احیا بافت وجود دارد.

وی ادامه داد: انعقاد این قرارداد فرصتی را به وجود آورده است تا طرحی قانونی بر پایه ارزش‌ها و اصالت بافت تاریخی به‌صورت منسجم و یکپارچه تهیه شود.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان نائین با اشاره زمان اجرا شدن طرح مصوب شده، گفت: پس از تهیه طرح و تصویب آن در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، به محض ابلاغ نقشه‌ها، عملیات اجرایی آغاز و در بازه زمانی مشخص که وابسته به ماهیت کار است، بافت تاریخی صیانت و احیا می‌شود.

کد خبر 617478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.