چقدر طول می‌کشد تا منوکسید کربن وارد خون شود؟

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: اگر خودرو را در یک پارکینگ با فضای بسته و در بسته روشن کنیم باید منتظر مسمومیت با منوکسیدکربن باشیم، در این راستا حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا گاز منوکسیدکربن در جریان خون ظاهر شود.

فرهاد کاوه آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن و راه درمان آن، اظهار کرد: منوکسید کربن قاتل بی‌صدا است، زیرا نه می‌توان متوجه حضور آن در بدن شد و نه می‌توان آن را استشمام کرد، چرا که گاز منوکسید کربن، گازی بی‌رنگ و بدون بو است، با پیشگیری از مسمومیت گاز منوکسید کربن می‌توان جان خود و خانواده را نجات داد.

وی ادامه داد: منوکسید کربن از سوختن ناقص مواد حاوی کربن و ترکیب آن‌ها با اکسیژن ایجاد می‌شود، منوکسید کربن در منازل بیشتر از سوختن مواد نفتی مانند گاز شهری، نفت و بنزین ایجاد می‌شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: در بدن انسان هموگلوبین که ترکیب شیمیایی موجود در گلبول‌های قرمز است، وظیفه انتقال اکسیژن از ریه به بافت‌های بدن را برعهده دارد، مشکل زمانی به وجود می‌آید که مولکول اکسیژن باید برای نقل و انتقال به بافت‌ها با مولکول هموگلوبین ترکیب شود، اما منوکسید کربن توانایی بسیار بالاتری از اکسیژن برای پیوند با هموگلوبین دارد.

وی با بیان اینکه مولکول منوکسیدکربن ۲۵۰ برابر میل بیشتری نسبت به مولکول اکسیژن برای ترکیب شدن با هموگلوبین دارد، خاطرنشان کرد: گاز منوکسیدکربن با هموگلوبین ترکیب شده و این مولکول را از بین می‌برد، بنابراین هموگلوبین دیگر نمی‌تواند با اکسیژن ترکیب شود و بافت‌ها و اعضای بدن دچار کمبود اکسیژن می‌شود.

کاوه آهنگران اضافه کرد: دستگاه‌هایی که در منزل می‌توانند گاز منوکسید کربن را تولید کنند دستگاه‌های حرارت مرکزی، بخاری، آب‌گرمکن، اجاق‌ها، گاز آشپزخانه و خودروها هستند، داشتن تهویه مناسب یا بسته شدن دودکش‌ها در این وسایل باعث سوختن ناقص مواد نفتی شده و انسان را در معرض خطر مسمومیت با منوکسیدکربن قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال اگر خودرو را در یک پارکینگ با فضای بسته و در بسته روشن کنیم، باید منتظر مسمومیت با منوکسیدکربن باشیم، در این راستا حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا گاز منوکسیدکربن در جریان خون ظاهر شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: با شروع فصل سرما، لازم است شهروندان نسبت به بازدید دودکش‌های وسایل گرمایشی اقدام کرده و به توصیه‌های ایمنی در این خصوص توجه کنند.

کد خبر 617381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.