دانشگاه‌ها ضعیف عمل کردند

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها ضعیف عمل کردند؛ مشارکت سیاسی زمانی تحقق عینی پیدا می‌کند که دانشجو احساس کند که در تدوین و اجرای برنامه‌های سیاسی و اجتماعی نقش دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حسین هرسیج امروز _شنبه چهاردهم آبان‌ماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن اشاره به اینکه رسانه‌ها نقش کلیدی در انعکاس اخبار، واقعیت‌ها و تحلیل وقایع دارند و اگر این اقدام را به نحو شایسته و به موقع انجام ندهند، خلأهایی ایجاد خواهد شد و مشکلاتی برای کشور به‌وجود می‌آید، اظهار کرد: ۱۳ آبان روز مقابله با استکبار جهانی بود؛ ملت ایران با تجربه‌هایی که از شکست‌ها کسب کرده بود، توانست انقلاب اسلامی را به رهبری حضرت امام (ره) و حمایت همه‌جانبه مردمی در بهمن ۵۷ به پیروزی برساند. این انقلاب ثمره خون هزاران شهید بوده است که بعد از انقلاب نیز تداوم داشته است.

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در برخی از نهضت‌ها مانند نهضت مشروطیت و ملی شدن صنعت نفت در ایران تنها تاکید بر آزادی مطرح شد.

وی اضافه کرد: با اینکه در نهضت ملی شدن صنعت نفت، هدف آزاد کردن نفت از سلطه کشورهای متخاصم بود ولی شخصی که رهبری این نهضت را عهده‌دار بود، فرد انقلابی نبود و خود را لیبرال می‌دانست، همچنین بیشتر تاکید بر آزادی داشت اما به ذیل بیرونی استبداد که همان استکبار جهانی بود، توجه نداشت. علی‌رغم اینکه مصدق تصور می‌کرد آمریکا حامی وی و نهضتش است، اما این چنین نبود.

هرسیج گفت: ملت ایران نشان داد که از وقایع و رخدادهایی که در نهضت‌های قبلی بوده عبرت گرفتند و برگشتند تا انقلاب ۲۲ بهمن را با دو شعار اصلی استقلال و آزادی را رقم بزنند، این موضوع در قانون اساسی تجلی یافت و مشخص شد استقلال بدون آزادی و آزادی بدون استقلال معنایی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم آزاد باشیم، این اتفاق با حمایت خارجی‌ها هرگز اتفاق نخواهد افتاد، از طرفی دانشگاهیان و روشن‌فکران به‌عنوان موتور محرکه این دو قسمت هستند، یعنی در مبارزه با استبداد و استکبار نقش کلیدی، محوری و پیشران را ایفا کرده‌اند.

رئیس دانشگاه اصفهان، یکی دیگر از عبرت‌ها را اتحاد دانشگاهیان و روحانیون دانست و گفت: تا زمانی نهضت ملی شدن صنعت نفت با حمایت مصدق و آیت‌الله کاشانی موفق بود، اما بعد از ایجاد شکاف منجر به شکست شد یا حتی در نهضت ۱۵ خرداد امام (ره) به میدان آمد، اما روشن‌فکران حمایت نکردند تا به انقلاب ۲۲ بهمن رسیدیم.

وی با بیان اینکه استقلال همراه با آزادی همچنین اتحاد روشن‌فکران و روحانیون در کشور ما رخ داده است، افزود: در کشورهای دیگر مانند مصر و تونس در سال ۲۰۱۱ تغییر و تحولی رخ داد که از حمایت بیرونی غافل شدند و اشتباهات استراتژیکی صورت گرفت که در نهایت منجر به شکست و کودتا شد.

هرسیج گفت: نگاه ما در مورد گذشته ایران بر دو محور استقلال و آزادی استوار است و هریک از این موارد کنار گذاشته شود با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

نقش کلیدی دانشگاهیان در عرصه‌های پژوهشی‌وآموزشی

وی با اشاره به رخداد تسخیر لانه جاسوسی بعد از انقلاب، خاطرنشان کرد: با توجه به عبرت قبلی دانشجویان از وقایع قبل از انقلاب «لانه جاسوسی» که به نام سفارت آمریکا بود تصرف شد؛ این سفارت‌خانه که بیشتر نقش جاسوس‌خانه داشت و به دنبال انجام کودتا علیه ملت ایران بود با هوشیاری دانشجویان از بین رفت.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: بعد از انقلاب، دانشگاه خط مقدم پیشرفت‌های علمی در کشور بود و هیچ شخصی نمی‌تواند این موضوع را کتمان کند؛ در عرصه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی و فناوری پیشرفت‌های جدی داشتیم که دانشگاهیان نقش کلیدی در این عرصه ایفا کردند.

وی اضافه کرد: اگر جمهوری اسلامی توانسته تاکنون اقتدار خود را حفظ کند و روزبه‌روز بر اقتدار خود بیفزاید نقش کلیدی و مهم را دانشگاهیان ایفا کردند همچنین در عرصه هسته‌ای، نانو، موشکی، پهباد و فناوری‌های مختلف که منجر به افزایش اقتدار در عرصه‌های امنیتی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شد دانشگاهیان نقش کلیدی داشتند.

هرسیج گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرمودند هندسه قدرت در حال بهم خوردن است یعنی با توجه به آمارهایی که وجود دارد افول آمریکا، غرب و استکبار جهانی به صورت مشهود وجود دارد. در عرصه نظامی، اقتصادی و فرهنگی شاهد افول اقتدار غرب هستیم. در آینده‌ای نزدیک قدرت از غرب به شرق منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: علی‌رغم ادعاهایی که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پیش می‌آمد، لیبرال‌دموکراسی روبه شکست است یعنی آلترناتیو به ویژه در کشورهای غرب آسیا دیگر لیبرال دموکراسی نیست.

رئیس دانشگاه اصفهان ادامه داد: از نهضت‌های قبلی عبرت گرفتیم تا به پیروزی انقلاب رسیدیم؛ از این رو دانشگاهیان در پیروزی نهضت و استمرار آن همچنین پیشرفت‌هایی که منجر به اقتدار جمهوری اسلامی ایران شده نقش اصلی و کلیدی را داشتند؛ این موضوع را آمریکا به خوبی می‌داند به همین دلیل اکنون مشاهده می‌کنیم که نشانه اصلی به سمت دانشگاه‌ها هدف‌گیری شده است زیرا به‌دنبال ایجاد اختلال در پیشرفت کشور که منجر به اقتدار شده است، هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها کارکردهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دارند، گفت: نسل‌های مختلف از جمله نسل اول، دوم، سوم و چهارم دانشگاه‌ها را داریم که معطوف به بحث‌های آموزشی، پژوهشی، فناوری و نوآوری است.

مبحث تاثیرگذاری اجتماعی در دانشگاه‌ها مطرح است

هرسیج افزود: دانشگاه‌های بزرگ از جمله دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و یکی از ۱۳ دانشگاه برتر کشور طی یک سال اخیر بحث جدیدی با عنوان تاثیرگذاری اجتماعی را مطرح کرده که تحت عنوان دانشگاه جامع محور و تمدن‌ساز نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: جامع محوری منجر به افزایش اقتدار کشور و تمدن‌سازی منجر به جهت‌دهی اقتدار می‌شود، اما این موارد نباید در جهتی باشد که آمریکایی‌ها و غرب حرکت کردند زیرا در آمریکا دانشگاه و علم منجر به اقتدار شد، اما همزمان منجر به استعمار و بهره‌کشی از نظر امنیتی و سیاسی شد.

رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال آلمان و ژاپن از نظر اقتصادی پیشرفت‌های زیادی داشتند، اما چند پایگاه نظامی و امنیتی در آمریکا، آلمان و ژاپن وجود دارد یعنی هنوز وابستگی‌های نظامی و امنیتی دارند. بعد از جنگ جهانی دوم تاکنون سلطه آمریکایی‌ها بر غرب و به ویژه کشورهایی که مدعی پیشرفت اقتصادی شدند از نظر امنیتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه اقتدار اقتصادی منجر به اقتدار امنیتی نمی‌شود، اما این اتفاق رخ داده است، گفت: در واقع ایران توانسته تحریم‌ها و تهدیدها را تبدیل به فرصت کند. در اکثر رخدادها روبه استقلال هستیم چرا که شعار ما از ابتدا تاکنون بر پایه استقلال بوده است.

هرسیج افزود: از مراکز علمی به ویژه دانشگاه اصفهان انتظار می‌رود که کارکردهای اساسی و مبنایی آن‌ها که بحث آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری و تاثیرگذاری بر جامعه و جهت‌گیری درست در راستای اهداف نظام و انقلاب براساس بیانیه گام دوم است را نهادینه کنند تا در نهایت مقدمات تمدن‌سازی نوین را ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی شاهد افول تمدن غرب به رهبری آمریکا در جهان هستیم و از طرفی تمدن جدید یعنی تمدن نوین اسلامی در حال ظهور است که ایران نقش کلیدی در آن دارد. همان‌گونه که در تمدن اسلامی، ایران نقش کلیدی داشته در تمدن نوین هسته اصلی ایران است و بعد از آن دانشگاهیان نقش پیشران را در این حوزه دارند.

ضریب نفوذ اینترنت ایران برابر با آمریکا و اروپا است

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور، ادامه داد: فرآیند افول قدرت غرب و به ویژه آمریکا در غرب آسیا و از طرفی رویش اقتدار و قدرت جدید تحت عنوان جبهه مقاومت به رهبری ایران را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: براساس آمار، ضریب نفوذ اینترنت ایران حدود ۹۱ درصد است؛ یعنی تقریباً با کشورهای اروپایی و آمریکا برابر است، اما از نظر محتوایی اقدامات لازم صورت نگرفته و سواد رسانه‌ای که باید به جوانان و نوجوانان می‌آموختیم، تعلیم نداده‌ایم؛ این غفلت منجر به این شده که در فرصت به وجود آمده رسانه‌های مدعی در شبکه‌های اجتماعی تغذیه فکری جوانان و نوجوانان را جهت اهداف خود بیاورند.

هرسیج افزود: در دانشگاه اصفهان بیشتر افرادی که در ماجرای اعتراضات اخیر دخیل بودند از دانشجویان جدیدالورود و به ویژه افرادی که در دو سال اخیر ارتباط حضوری و فیزیکی با آن‌ها نداشتیم، بودند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان به همراه دانشگاه علوم پزشکی ۳۱ هزار دانشجو دارد که در مرکز شهر قرار گرفته و مساحت آن حدود ۴۰۰ هکتار است همچنین حدود هفت کیلومتر وسعت دانشگاه است، اما تعداد نیروهای حفاظت فیزیکی دانشگاه محدود است.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه طی ۱۵ سال گذشته حدود ۳۰۰ نیروی حفاظت فیزیکی در دانشگاه اصفهان وجود داشت این در حالی است که اکنون این تعداد به ۷۵ نفر رسیده است، ادامه داد: برخی از افرادی که در این اعتراضات حضور داشتند از دانشجویان نبودند و از بیرون از دانشگاه وارد شده محیط شده بودند، البته در حال حاضر شرایط در دانشگاه آرام و کنترل شده است.

وی با بیان اینکه از تعداد کل دانشجویان دانشگاه اصفهان در جریان اعتراضات حدود ۴۰۰ نفر اقداماتی انجام دادند که بسیار ناچیز است، اضافه کرد: از ابتدا جلسات متعددی با دانشجویان معترض، تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها داشتیم که مباحث تاثیرگذاری در این راستا مطرح شد که نشان می‌داد دانشجویان خلا اطلاعاتی دارند و زمانی که از مباحث مطلع شوند، آرام می‌شوند.

هرسیج گفت: طی ۴۰ روز گذشته تلاش کردیم به صورت دوستانه با دانشجویان صحبت کنیم و نهاد نمایندگی، مجموعه‌های فرهنگی، اساتید و مسئولان و مدیران گروه‌ها به خوبی اقدامات لازم را انجام دادند همچنین ۹۵ درصد کلاس‌ها تشکیل شد، در جریان اعتراضات تنها دو روز با مشکلاتی مواجه بودیم که خوشبختانه اکنون به شرایط عادی بازگشته‌ایم.

بودجه دانشگاه اصفهان ۵۰۰ میلیارد تومان است

وی اظهار کرد: برخی از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه اختلال در فعالیت‌های دانشگاه به وجود آوردند و به تهدید دیگر دانشجویان و اساتید روی آوردند همچنین برخی از افراد اقداماتی در راستای تخریب انجام دادند به گونه‌ای سر در دانشگاه را تخریب کردند و اختلالاتی در سلف دانشگاه به وجود آوردند و برنامه‌های دیگری نیز داشتند که به هیچ‌عنوان در شان یک دانشجوی جمهوری اسلامی نبوده است.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه دانشگاه اصفهان سالانه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه دولتی دارد، اضافه کرد: با توجه به تخریب‌های صورت گرفته در این مقطع جمع‌بندی مسئولان و مدیران دانشگاه بر این بود که اگر روند ادامه یابد کل فعالیت‌های دانشگاه مختل می‌شود.

هرسیج گفت: در حال حاضر در حدود ۳۰ هکتار از دانشگاه پهنه نوآوری ایجاد کردیم، شرکت‌های دانش بنیان و مراکز رشد و فناوری روز به روز در این پهنه توسعه می‌یابد. طی یک سال اخیر درآمدهای اختصاصی از طرح‌های برون دانشگاهی حدود هشت برابر شده است که باید تداوم یابد؛ ما نمی‌توانیم معطل ۲۰۰ دانشجو باشیم که هرروز قصد اختلال در سیستم دانشگاهی دارند.

فعالیت دانشجویان متخلف متوقف می‌شود

وی با بیان اینکه طی هفته گذشته از ظرفیت‌ها و اختیاراتی که داریم، استفاده کردیم، اضافه کرد: براساس مصوبات شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که در سال ۷۴ و شیوه نامه اجرایی آنکه در سال ۹۸ تصویب شد تخلفات آموزشی، اداری و سیاسی مشخص شده است، از این رو دانشجویان متخلف با مستندات شناسایی شدند و کمیته انضباطی در حال پیگیری مسائل است. در یکی از بندهای این شیوه‌نامه به رئیس دانشگاه اختیار داده شده که در چنین شرایطی برخی از فعالیت‌های دانشجو را متوقف کند.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: خوشبختانه اکثر اساتید، دانشجویان و خانواده‌ها در تماس با ما عنوان می‌کنند اولین مسئله امنیت و آرامش است و اگر آرامش و امنیت نباشد هیچ‌یک از فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و نوآوری نمی‌توانند تحقق علمی پیدا کند.

علی‌رغم تاکیدات رهبری دانشگاه‌ها ضعیف عمل کردند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر اینکه نقش دانشجو در مسائل سیاسی چیست و اینکه دانشگاه اصفهان چه اقداماتی در راستای فرهنگ‌سازی در راستای بیان اعتراضات به‌صورت قانونمند انجام داده است؟ گفت: طی چند سال اخیر شاهد کاهش مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشجویان بودیم.

هرسیج با بیان اینکه به دنبال تربیت دانشجویانی نیستیم که صرفاً درس بخواند، ادامه داد: اگر دانشجو آگاه و بصیر باشد به مباحثی ورود پیدا نمی‌کند که منجر به اغتشاش و مشکلاتی برای پیشرفت کشور شود؛ از این رو باید نقاط ضعف را اصلاح کنیم یعنی دانشجو و استاد باید همان‌گونه که نظر علمی پیشرفت می‌کنند، بتوانند نظرات سیاسی و اجتماعی خود را بیان کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه در راستای دو راهبرد جامع‌محوری و تبیینی شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تاکید مقام معظم رهبری دانشگاه‌ها ضعیف عمل کردند؛ مشارکت سیاسی زمانی تحقق عینی پیدا می‌کند که دانشجو احساس کند که در تدوین و اجرای برنامه‌های سیاسی و اجتماعی نقش دارد یعنی نباید انفعالی باشد و تنها به بیان برنامه‌ها اکتفا کنیم بلکه باید به صورت عملی برنامه‌ها را پیاده‌سازی کنیم؛ از این رو دانشجو باید مشارکت داشته باشد.

رئیس دانشگاه اصفهان گفت: مسائل و مشکلات فکری دانشجویان باید شناسایی و متناسب با آن برنامه‌ریزی شود که این اقدام در دست اجرا است. در دانشکده‌های مختلف برنامه‌هایی به صورت مناظره، میزگرد و گفت‌وگو برنامه‌ریزی شده و جلسات متعددی با دانشجویان داشتیم که در اعتراضات اخیر تاثیرگذاری این گفت‌وگوها را مشاهده کردیم.

وی افزود: وظیفه خود می‌دانیم که بخش‌هایی که از آن‌ها غفلت شده و جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری است را فعال کنیم، اما متاسفانه گروهی که در نقش معترض ظاهر شدند گفت‌وگو را نمی‌پذیرند.

هرسیج با بیان اینکه اکنون اعتراضات به آرامش رسیده است، ادامه داد: باید برنامه‌های تبیینی در نظر گرفته شود؛ هفته گذشته با روسای دانشگاه‌ها و مسئولان جلسه‌ای داشتیم و تصمیم بر این شد هر دانشکده متناسب با مطالبات و درخواست‌های دانشجویان در راستای مباحث اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جلساتی برگزار کند و نقش کلیدی را در این جلسات دانشجویان ایفا کنند.

وی اضافه کرد: باید اقداماتی صورت گیرد تا مشارکت سیاسی و اجتماعی به صورت واقعی نه تشریفاتی در دانشگاه‌ها شکل گیرد؛ افرادی که وارد فضای اختلالی، اغتشاشی و تخریبی می‌شوند تعداد محدودی هستند حتی افرادی که گفته می‌شود فعالیت آن‌ها متوقف شده اندک هستند، اما باید برای همه دانشجویان و استادان برنامه داشته باشیم و این موضوع محقق نمی‌شود مگر اینکه تفکرات را اصلاح کنیم.

هیچ دانشجویی در داخل دانشگاه اصفهان بازداشت نشده است

رئیس دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا دانشجویی در جریان نا آرامی‌های اخیر بازداشت شده است؟ گفت: علی‎رغم اینکه دانشگاه اصفهان در مرکز شهر واقع شده و این دانشگاهی تجمیعی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و اصفهان است از طرفی با توجه به موقعیتی مکانی از مباحثی در راستای ناآرامی‌های جلوگیری کرده است.

وی با بیان اینکه در جریان نا آرامی‌های اخیر حتی یک بازداشتی در داخل دانشگاه نداشتیم، اضافه کرد: برخی از دانشجویان وارد فضاهای بیرونی شدند که نیروهای اطلاعاتی-امنیتی برخوردهای لازم را انجام دادند همان‌گونه که افراد عادی را بازداشت می‌کنند؛ از این رو تعهدی نسبت به افرادی که بیرون از دانشگاه اقداماتی انجام می‌دهند، نداریم.

هرسیج گفت: اینکه دانشجویان خارج از فضای دانشگاه در اعتراضات شرکت کردند و بازداشت شدند، مسئولیتی برعهده دانشگاه نیست این در حالی است که در صورت لزوم از دانشجویان حمایت می‌کنیم، اما در اصل رئیس دانشگاه مسئول عملکرد افراد خارج از دانشگاه نیست.

وی در خصوص فعالیت‌های دانشگاه در حوزه پژوهشی اظهار کرد: در بحث ارتباط دانشگاه با صنعت فعالیت‌ها و قراردادهای خوبی در نظر گرفتیم، از این رو برخی از شرکت‌های دانش بنیان را وارد مذاکره کردیم تا وارد پهنه نوآوری شوند و تولیدات و محصولات خود را مبتنی بر فناوری جدید به مرحله اجرایی برسانند.

رئیس دانشگاه اصفهان در خصوص قراردادهای بیرونی این مرکز علمی، گفت: بسیاری از قراردادهای دانشگاه هنوز وارد درآمدهای اختصاصی نشده است، براساس آمار درآمد اختصاصی دانشگاه بابت طرح‌های برون دانشگاهی یعنی ارتباط با صنعت حدود ۱۰ برابر شده است که کم‌کم وارد سیستم درآمدهای دانشگاه می‌شود.

دانشگاه اصفهان ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی داشت

وی افزود: چارت برخی از رشته‌ها مربوط به ۲۰ الی ۳۰ سال گذشته است که منجر به مشکلاتی در راستای فارغ‌التحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بیکاری بیشتر می‌شد؛ چرا با دست خودمان فارغ التحصیل بیکار تربیت کنیم؟ منابع زیادی هزینه می‌شود که یک فوق لیسانس و دکتری بیکار تربیت شود از این رو مشکل بزرگ از نوع آموزش و پژوهش بود.

هرسیج اضافه کرد: اکنون بحث «هر دانشجو یک مهارت» را راه‌اندازی کردیم و با فنی حرفه‌ای وارد مذاکره شدیم و قرارداد بین دو طرف امضا شده که هر دانشجو باید وارد یک حرفه شود، یعنی دانشجو ضمن اینکه دروس عادی را می‌خواند باید متناسب با آن یک مهارت فرا بگیرد تا بعد از فارغ‌التحصیلی شغلی داشته باشد.

وی با بیان اینکه زمانی که مدیریت این مرکز علمی را برعهده گرفتم دانشگاه اصفهان حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی داشت، اظهار کرد: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که صد درصد تخصیص خود را در پایان سال دریافت کرد، این در حالی است که تخصیص کامل یکی از مشکلات دانشگاه بود از این رو با مذاکرات صورت گرفته توانستیم ۱۱۰ درصد تخصیص بگیریم؛ به واسطه اینکه جزو دانشگاه‌های برتر بودیم بودجه جداگانه‌ای به دانشگاه اختصاص پیدا کرد که توانستیم بسیاری از بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

رئیس دانشگاه اصفهان با اشاره به درنظر گرفتن جایزه تشویق مقالات در مباحث پژوهشی، خاطرنشان کرد: این جایزه پنج سال به دانشجویان تعلق نگرفته بود از این رو با تخصیص صورت گرفته تمام بدهی‌های مربوط به تشویق مقالات پژوهشی را پرداخت کردیم همچنین طی ۱۰ سال سختی کار به کارمندان پرداخت نشده بود، مطالبات مربوط به حق‌التدریس پایان نامه‌ها واریز نشده بود که با پرداخت آن‌ها بدهی‌ها را به‌روز کردیم؛ از طرفی فعالیت‌های عمرانی با کمک خیران در حال انجام است.

وی گفت: برای بهره‌برداری از خوابگاه متاهلین با خیران و ارتش وارد مذاکره شدیم همچنین با توجه به سیاست‌های جمعیتی کشور برنامه‌ای طراحی خواهیم کرد تا قسمتی از دانشگاه را برای ساختن مسکن اساتید جوان و دانشجویان متاهل اختصاص دهیم، امیدواریم این پروژه اجرایی و عملیاتی شود و از اعتبارات دولتی و حامیان و خیران در این راستا استفاده کنیم زیرا یکی از مشکلاتی که در خصوص اساتید جوان داریم بحث مسکن است که متاسفانه این مورد منجر به خروج نخبگان از کشور شده است.

۶۰ درصد دانشجویان از بانوان هستند

هرسیج با بیان اینکه آزادی باید در بیان نظرات وجود داشته باشد، اضافه کرد: حد آزادی آن جایی است که منجر به خدشه وارد کردن به کشور نشود.

وی گفت: برای اینکه امید ایجاد کنیم باید اقدامات انجام شده را به صورت واقعی بیان کنیم، از نظر سیاسی در مقایسه با کشورهای منطقه از امنیت، استقلال و آزادی در کشور بهره‌مند هستیم همین‌که هیچ‌کس نمی‌تواند برای کشور ما تصمیم‌گیری کند به معنای بهره‌مندی از امنیت است.

رئیس دانشگاه اصفهان افزود: در حال حاضر دو نفر از بانوان به عنوان رئیس دانشکده‌های این مرکز علمی منصوب شدند که این اقدام در طول تاریخ دانشگاه بی‌سابقه بوده است همچنین در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از دانشجویان ما را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به واکسیناسیون کرونا، خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها نمی‌توانستیم واکسن وارد کشور کنیم و با مشکلاتی روبه‌رو بودیم از این رو دولت جمهوری اسلامی ایران اقدام به تولید واکسن کرد و با واکسینه شدن مردم و به لحاظ بهداشتی نسبت به کشورهای منطقه وضعیت بهتری داشتیم.

هرسیج گفت: حدود ۹۵ درصد از داروها در داخل کشور تولید می‌شود، اما برخی افراد به داروهای خاص که کمیاب هستند واکنش نشان می‌دهند و عنوان می‌کنند دارو در بازار نیست. متاسفانه مدعیان آزادی اجازه نمی‌دهند داروهای نادر و کمیاب وارد کشور شود، اما عنوان می‌کنند باید اینترنت آزاد باشد.

وی اضافه کرد: در حوزه‌ها و دستگاه‌های مختلف پزشکی باید به سمت پیشرفت حرکت کنیم؛ موشک‌ها و پهبادهایی در ایران تولید شده است که حدود بیست کشور خواهان آن هستند زیرا هزینه کمتر و کارآمدی بیشتری دارند، این موضوع جزو پیشرفت‌های کشور است.

رئیس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: تعداد پزشک متخصص زن در کشور افزایش یافته این در حالی است که قبل از انقلاب پزشکان هندی و بنگلادشی داشتیم؛ از این رو باید پیشرفت‌ها را برای افرادی که تصور می‌کنند بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اقدامی انجام نشده است، بیان کنیم و تصویر درست را به آن‌ها نشان دهیم.

وی خاطر نشان کرد: کدام رهبر در دنیا وجود دارد که بصیرت و دانش سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی، فرهنگی، مذهبی و مباحث هویت‌بخش داشته باشد و مایه اقتدار کشور باشد؟ در این راستا مقام معظم رهبری جزو افتخارات کشور هستند از این رو اجازه نمی‌دهیم عده‌ای به ایشان توهین کنند.

مشکلات کنونی برآمده از تفکر نئولیبرالیسم است

هرسیج گفت: البته کمبودهایی وجود دارد و من نیز از معترضان کمبودها هستم و بارها مباحث جدی در راستای اختلاس‌ها، رانت خواری‌ها و ویژه خواری‌ها مطرح کردم، اما آیا مسائل و مشکلات به وجود آمده، تفکر برآمده از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری یا تفکری که برآمده از لیبرالیسم یا نئولیبرالیسم بوده است؟ باید بدانیم که در حال حاضر تاوان تفکرات لیبرالیسم را می‌دهیم.

وی ادامه داد: اصحاب رسانه باید نقاط قوت و ضعف را بیان کنند و کمک کنیم تا این نقاط ضعف کمتر شود، باید از قوه قضائیه مطالبه کرد تا افرادی که این اقدامات را انجام دادند و کشور را به سمت اغتشاشات سوق دادند و وابستگی‌ها را در حوزه بهداشتی و دارویی افزایش دادند، پاسخگو باشند.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید در راستای کالاهای استراتژیک که حیات کشور در گرو آن است مستقل شویم.

بیش از ۱۹ هزار دانشجو در دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل هستند

وی با بیان اینکه ۱۹ هزار و ۴۱۸ دانشجو در ۱۷ دانشکده دانشگاه اصفهان مشغول به تحصیل هستند، افزود: ۱۵ دانشکده در اصفهان و دو دانشکده در شهرستان‌های خوانسار و شهرضا مستقر هستند؛ ۴۱۰ رشته در این دانشکده‌ها وجود دارد همچنین حدود ۶۰ درصد در مقطع کارشناسی و ۴۰ درصد در تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

هرسیج گفت: ۶۰۰ نفر عضو هیئت علمی دانشگاه هستند که حدود ۱۸ درصد از اساتید دانشگاه و ۶۰ درصد از دانشجویان دانشگاه را بانوان تشکیل می‌دهند همچنین ۳۶ درصد از کارکنان دانشگاه حدود ۷۰۰ نفر را به بانوان اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه دانشگاه اصفهان است، خاطرنشان کرد: در بسیاری از پروژه‌ها و اقدامات نیاز به بودجه داریم؛ برخی از پروژه‌ها مانند دانشکده علوم‌وفناوری‌های نوین نیازمند بودجه ملی است. قصد داریم در این دانشکده، رشته‌های مرتبط با فناوری‌های نوین را گسترش دهیم، این در حالی است که این اقدام در دوره قبل به دلیل مشکلات بودجه‌ای متوقف شده بود.

رئیس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برای عملیاتی شدن طرح دانشکده علوم و فناوری‌های نوین به حدود یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم، اضافه کرد: طرح مجموعه ورزشگاه ولایت نیز در به سفر مقام معظم رهبری به اصفهان حدود ۲۰ سال آغاز شده است و اکنون برای بهره برداری کامل از آن به ۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی اضافه کرد: دانشگاه اصفهان در سفر ریاست جمهوری به اصفهان توانست حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کند، اما طی سه سال آینده این اعتبار اختصاص پیدا می‌کند؛ پیگیر هستیم که حداقل یک سوم آن را در سال جاری دریافت کنیم تا برخی پروژه‌های بر زمین مانده به‌ویژه پروژه ورزشگاه ولایت را به بهره‌برداری برسانیم.

هرسیج گفت: یکی از اقدامات جدید دانشگاه تاسیس سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری است، از این رو مجوزهای لازم دریافت شده و این سازمان به دنبال آن است که با خیران ارتباط داشته باشد، تعدادی از شرکت‌ها زیرمجموعه این سازمان می‌شوند و مالکیت آن برعهده دانشگاه است، اما منابعی که وارد می‌شود از بیرون دانشگاه است.

کد خبر 617105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.