نصیری: نقشه هوایی شیراز به‌روز می‌شود

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شهر شیراز گفت: تهیه عکس‌های هوایی برای به‌روز رسانی نقشه این کلان‌شهر و انجام پایش و نظارت بر محدوده‌های حریم و باغ‌های شیراز در حال انجام است.

به گزارش ایمنا، مهدی نصیری اظهار کرد: تهیه عکس‌های هوایی و به روزرسانی نقشه شهر یعنی تبدیل عکس به نقشه در محدوده و حریم شهر و نظارت و پایش هوایی با استفاده از پهپاد در دستور کار قرار دارد و شهرداری مکلف است با هماهنگی مراجع ذی‌صلاح با استفاده از ابزارهای فناورنه در نوبت اول عکسبرداری را انجام داده و الگوی رقومی سطح زمین به همراه مدل سه‌بعدی از کل شهر تهیه کند.

وی گفت: در این بحث عکسبرداری و تهیه الگوی رقومی سطح زمین و مدل سه‌بعدی شهر، تا سقف ۵۰ هزار هکتار و در فواصل زمانی اعلامی توسط شهرداری انجام می‌شود؛ البته فواصل زمانی برداشت بر اساس اعلام نیاز حوزه معاونت شهرسازی و معماری تعیین می‌شود.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: نقشه برداری با پهپاد به جای فتوگرامتری برد بلند و دیگر روش‌ها، به دلیل بالا بودن کیفیت تصاویر از جهت نزدیک بودن آن به زمین برتری دارد؛ پهپاد در ارتفاعی کمتر از ارتفاع ابر حرکت می‌کند حال آنکه عکسبرداری با روش‌های ماهواره‌ای، نظیر لندست یا هواپیمایی، ابر مقابل دوربین قرار گرفته و موجب کاهش کیفیت می‌شود.

نصیری ادامه داد: با استفاده از پهپاد می‌توان مناطق را با جزئیات بیشتر برداشت کرد. در نقشه‌برداری با این ابزار در زمانی کوتاه منطقه وسیعی کار انجام خواهد شد، البته در نقشه‌برداری زمینی همان پروژه زمان زیادی را نیاز دارد؛ از طرفی پردازش داده‌های پهپاد طی چند روز قابل انجام خواهد بود که این در مقایسه با فتوگرامتری هوایی بسیار کوتاه است.

وی در خصوص نظارت و پایش هوایی این شهر گفت: باید در مناطق شش و ۱۰ و محدوده باغ‌های قصردشت، اقدامات لازم در خصوص نصب و استقرار سامانه بالن از نوع هلی‌کایت انجام شود؛ در برنامه اجرایی ۱۵۰ سورتی پرواز چهار تا پنج ساعته دوبار در هفته انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی شورای شیراز گفت: این اتفاق می‌تواند در به‌روز رسانی داده‌های مورد نیاز مدیریت شهری کمک کند و از تغییرات ناخواسته یا تخلفات حادث شده یا در حال انجام، جلوگیری شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 617102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.