جواب مردم به آشوبگران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _شنبه، چهاردهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جواب مردم به آشوبگران» نوشت: روز گذشته تهران و ۹۰۰ شهر کشور شاهد تظاهرات و راهپیمایی ضداستکباری ملت ایران بود؛ تظاهراتی که افرادی از گروه‌های سنی و اقشار مختلف در آن حضور داشتند. پرچم ایران، اصلی‌ترین نمادی بود که مردم با خود داشتند، نماد یکپارچگی و انسجام ملت ایران و در عین‌حال، پاسخی به همه کسانی که در داخل یا خارج از مرزها، ایران را یکپارچه نمی‌خواهند.

در تهران، مقصد راهپیمایان، مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا بود؛ جایی که در سال ۱۳۵۸ دانشجویان مسلمان آخرین پایگاه و نماد امریکا در ایران را برچیدند. راهپیمایان در تهران، شعارهایی چون «مرگ بر امریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر منافق» و «مرگ بر فتنه‌گر» سر دادند.

«مرگ بر آل سعود خائن» یکی دیگر از شعارهای راهپیمایان روز گذشته تهران بود که نشان‌دهنده بینش سیاسی آنان و تشخیص یکی از کانون‌های فتنه انگیزی در منطقه بود.

در پلاکاردهایی که در دست مردم بود، همین شعارها به چشم می‌خورد.

تمثال و تصویر رهبر انقلاب و سردار شهیدحاج‌قاسم سلیمانی نیز بسیار در دست راهپیمایان دیده می‌شد.

مطابق تصاویر و گزارش‌ها، شهرهای دیگر کشور نیز شاهد حضور پرشور ایرانیان در راهپیمایی و مراسم روز ملی مبارزه با استکبار بود.

علت شور و خروش مراسم امسال را باید در دخالت‌ها و فتنه‌انگیزی‌های استکبار جهانی، به سرکردگی آمریکا دانست. همان‌طور که رئیس‌جمهور این کشور نیز روز گذشته بی‌پرده عنوان کرد که این کشور همچنان در سودای استیلای دوباره خود بر ایران است.

شعارمحوری راهپیمایی روز ملی مبارزه با استکبار در تهران و شهرهای دیگر کشور «حماسه ایستادگی، مقاومت و استکبارستیزی» بود و بر همین اساس بود که شرکت‌کنندگان با سر دادن شعارهای «مرگ بر امریکا»، انزجار خود را از سیاست‌های خصمانه و استکباری نظام سلطه و در رأس آن آمریکای جنایتکار نشان دادند.

در تهران، سخنران این مراسم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران از دیگر مقامات حاضر در این مراسم بودند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس دستگاه قضا، سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه و جمعی از نمایندگان مجلس نیز در راهپیمایی ۱۳ آبان دیروز تهران حضور داشتند.

جواب مردم به آشوبگران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تهران: تاریخ امریکا آزادی‌بخشی است یا اشغالگری!؟» نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا یک بار دیگر از چیزی که دولت ]مریکا آن را «اعتراضات» ایران خوانده، حمایت کرد و گفت که «ما ایران را آزاد خواهیم کرد»؛ موضعی ظاهراً متفاوت از رویکرد قبلی کاخ سفید که حتی شورای امنیت ملی آمریکا نیز حاضر به اظهارنظر درباره آن نشده است.

جو بایدن پنجشنبه شب در یک موضع‌گیری متفاوت که تعبیر به تنفس مصنوعی به اغتشاشات در ایران شده، گفت که «نگران نباشید، ما ایران را آزاد خواهیم کرد.»

او اضافه کرد: «آن‌ها به زودی خود را آزاد خواهند کرد.» این دومین اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا درباره رویدادهای ایران طی هفته‌های اخیر است.

جمله کوتاه بایدن در یک سخنرانی نسبتاً طولانی در یک کمپین انتخاباتی در کالیفرنیا بیان شد که چندین نفر تلفن همراه خود را بالاگرفته بودند که روی آن نوشته شده بود: «ایران آزاد». بایدن در سخنرانی خود توضیح بیشتری درباره اینکه منظورش چیست نداد و آنگونه که رویترز گزارش کرده، شورای امنیت ملی، زیر نظر کاخ سفید هم از اظهار نظر درباره سخنان او خودداری کرده است.

اینکه رویترز از شورای امنیت ملی امریکا خواسته چه توضیحی درباره صحبت‌های بایدن بدهد، مشخص نیست، ولی اگر صحبت‌های بایدن در زمینه اصلی سخنرانی او فرض شود، احتمالاً یک نقطه انحراف از موضع رسمی قبلی امریکا است که گفته از تغییر رژیم در ایران حمایت نمی‌کند.

تازه‌ترین موضع‌گیری در این باره، صحبت‌های هفته قبل رابرت مالی در بنیاد کارنگی بود که گفته بود نقش ایالات متحده باید «بسیار واقع‌بینانه» و همچنین «بسیار جاه‌طلبانه» باشد: «سیاست ما [در قبال ایران] مداخله برای ایجاد تغییر رژیم نیست.»

این رویکرد دولت امریکا بارها مورد انتقاد اپوزیسیون خارج از کشور قرار گرفته که خواستار اعلام سیاست رسمی آمریکا درباره حمایت از تغییر رژیم در ایران هستند.

معلوم نیست صحبت‌های پنجشنبه شب رئیس‌جمهور آمریکا که گفت «نگران نباشید، «ما» ایران را آزاد خواهیم کرد» و بلافاصله ادامه داد ««آنها» به زودی خود را آزاد خواهند کرد»، عبور از سیاست اعلانی امریکا در خصوص ایران است یا نه، به خصوص که صحبت‌های بایدن در یک کمپین انتخاباتی ابراز شده و شورای امنیت کاخ سفید آمریکا نیز از اظهارنظر درباره آن خودداری کرده است.

با این حال، ناظران در تهران با اشاره به کاهش دامنه آشوب‌ها طی یک هفته گذشت

ه، معتقدند که این موضع‌گیری تلاش برای تکان به جسد آشوب‌ها در شرایطی است که در مقایسه با هفته‌های قبل، گستردگی آن کمتر، ولی میزان اعمال خشونت آن بیشتر شده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، دیروز در واکنشی، تلویحاً به خشونت‌ها در آشوب‌های ایران اشاره کرده و به طعنه از بایدن خواسته «رفتار ریاکارانه و حمایت از داعش» را متوقف کند.

امیرعبداللهیان در توئیتر نوشت: «کاخ سفید که به شکل فزاینده‌ای در اغتشاشات اخیر ایران، مروج خشونت و ترور شد، همزمان برای توافق هسته‌ای تلاش می‌کند. آقای بایدن، رفتار ریاکارانه و حمایت از داعش را متوقف کنید!»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه هم در توئیتر نوشت: «امریکا در طول تاریخ اشغالگر بوده و هیچ‌گاه آزادیبخش نبوده است. امریکا هر جا پا گذاشت، قتل، غارت و بی‌ثباتی به همراه آورد.»‌

کنعانی نوشته است: «افغانستان، عراق، لیبی و سوریه پیش چشم ملت‌های منطقه و جهان است. از پدرخوانده داعش، آزادسازی به سبک داعش برمی‌آید نه غیر آن.»

جواب مردم به آشوبگران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یاری موقت «دارویار»» نوشت: دستور رئیس جمهور، ورود سازمان بازرسی، برکناری دو معاون وزیر بهداشت و هشدارهای جدی بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها، بالاخره سازمان تامین اجتماعی را وادار به پرداخت بدهی‌هایش کرد تا طرح دارویار فعلاً سرپا بماند و مشکلاتش بیشتر از این دامنگیر سلامت مردم نشود؛ اگرچه معلوم نیست این حمایت از دارویار دایمی خواهد بود، یا این طرح حیاتی، چندماه دیگر باز هم به دلیل کوتاهی متولیان، دچار سکته بعدی خواهد شد.

سازمان تامین اجتماعی کشور که ۷۳ درصد مردم را تحت پوشش دارد، بزرگ‌ترین متهم اجرای ناموفق طرح دارویار در ماه‌های گذشته بود؛ سازمانی که به دلیل پرداخت نکردن مطالبات داروخانه‌ها و مراکز درمانی، کار را به جایی رسانده بود که برخی بیمارستان‌ها مثل فیروزگر تهران، اطلاعیه عدم پذیرش بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را منتشر کرده بودند و داروخانه‌داران هم خود را برای کاری مشابه آماده می‌کردند، اما خوشبختانه فعلاً بخش بزرگی از این مشکل حل شده است و مدیر عامل این سازمان اعلام کرد: «کل بدهی معوقه تا پایان شهریورماه را تسویه کرده‌ایم و تنها مبالغ مربوط به مهرماه باقی مانده است.»

البته میرهاشم موسوی دلایل بروز تاخیر در پرداخت‌ها را هم توضیح داده است: «در آغاز اجرای این طرح، ۲,۴۰۰ میلیارد تومان در اختیار تأمین‌ اجتماعی قرار گرفت که ما از محل منابع داخلی خود هزار میلیارد تومان به آن اضافه و به داروخانه‌ها تزریق کردیم اما منابعی که قرار بود در اختیار ما قرار بگیرد تا بدهی معوقه تا آن مقطع به داروخانه‌ها را تسویه کنیم، تأمین و پرداخت نشد؛ در حالی‌که بیمه‌های دیگر مثل بیمه سلامت منابع خوبی دریافت و کل بدهی معوقه خود را تسویه کردند.»

با وجود این گلایه‌ها، موسوی این وعده را هم داده است که پرداخت‌های تامین اجتماعی را به‌روز کند تا به گفته او «طرح ارزشمند و مفید دارویار»، درنهایت به کاهش پرداختی از جیب مردم برای تهیه دارو منجر شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، قول‌هایی هم برای تسویه بدهی به دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی داده و گفته است: «بدهی ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود هشت هزار میلیارد تومان بود که هفته گذشته هزار میلیارد تومان آن را پرداختیم و ۵,۲۰۰ میلیارد تومان هم به زودی با تأمین منابع مالی پرداخت خواهیم کرد که امیدواریم این مراکز نیز در پرداخت‌های خود از جمله در پرداخت به کارکنان بخش سلامت مشکلی نداشته باشند.»

اتفاق مهم و مثبت دیگر برای حل مشکلات دارویی کشور، کاهش مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارویی بود. در ماه‌های گذشته، تعیین مالیات ۹ درصدی برای ترخیص این مواد، مشکلاتی را برای داروسازان ایجاد کرده بود، به گونه‌ای که طبق گفته مهدی پیرصالحی، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی، سبب شده حدود ۶۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارویی در گمرکات بماند و شرکت‌ها به دلیل هزینه بالای مالیات بر ارزش افزوده نتوانند این اقلام را ترخیص کنند. اما حالا با نامه‌ای که رئیس گمرک در تاریخ هفتم آبان ۱۴۰۱ صادر کرده، نرخ مالیات بر ارزش افزوده مواد اولیه دارو و دارو به یک و دو درصد کاهش یافته است.

با تسویه بخش قابل توجهی از بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به داروخانه‌ها، یک نگرانی بسیار مهم مردم، یعنی بی‌اعتبار شدن دفترچه‌های بیمه، کمرنگ شده است و نباید این اتفاق خوب را نادیده گرفت؛ اما مشکل کمبود اقلام دارویی همچنان در کشور وجود دارد و این واقعیت هم قابل انکار نیست.

جواب مردم به آشوبگران

کد خبر 616969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.