نگران‌کننده بودن روند افزایشی آمار سالمندان کشور

روان‌شناس اجتماعی از نگران‌کننده بودن روند افزایش سالمندان در کشورخبر داد و گفت: برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی نیازمند نیروی جوان، مولد و پرانرژی هستیم.

احسان کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آمار دقیقی از سالمندان کشور موجود نیست، اما روند افزایش سالمندان نگران‌کننده است. افزایش مراقبت‌های پزشکی، خودمراقبتی‌ها و توسعه بهداشت عمومی منجر به افزایش میانگین عمر افراد شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از جوامع درگیر پیری جمعیت هستند، افزود: روند افزایشی سالمندان، روندی نگران کننده است؛ چراکه برای برنامه‌ریزی‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی نیازمند نیروی جوان، مولد و پرانرژی هستیم. ممکن است آمار سالمند در یک جامعه از کشور ما بیشتر باشد، اما به علت مؤلفه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به بحران سالمندی نرسیده باشند، اما جامعه ایران که جامعه‌ای در حال توسعه است، به طور قطع به نیروی کار جوان نیاز دارد.

این روان‌شناس با اشاره به علت افزایش سالمندانی که به تجرد قطعی رسیده‌اند، تصریح کرد: عوامل متعددی در این موضوع دخیل هستند و مسائل اقتصادی، تنها علت این اتفاق نیست. جامعه به سمتی می‌رود که در خصوص بسیاری از مفاهیم پایه و کلیدی زندگی دچار معنازدایی شده است؛ در واقع معنای برخی مسائل نظیر ازدواج کم‌رنگ شده است.

لزوم توجه و ایجاد منزلت اجتماعی برای سالمندان

وی ادامه داد: یک یا دو نسل قبل برای ازدواج چرایی نمی‌پرسیدند و آن را به عنوان یکی از مراحلی که باید طی شود، طی می‌کردند، اما هنگامی که جامعه به رشد رسید، افراد جامعه باسواد شدند، با سایر جهان ارتباط برقرار و از سبک‌های زندگی کشورهای متمدن الگوبرداری کردند، چراهایی به وجود آمد و با وجود این چراها، معناهایی که نسل‌های قبل به آن باور داشت رنگ باخت.

کاظمی با بیان اینکه نمی‌توان ازدواج را به عنوان یک رفتار اجتماعی از سایر مسائل اجتماعی جدا کرد، خاطرنشان کرد: هنگامی که انسان معاصر، در مباحثی نظیر مسکن، بهداشت و سلامتی خود دچار مشکل است، چگونه می‌توان مفهوم ازدواج را برای وی تبیین کرد؟، فقدان انگیزه، اشتیاق و امنیت اقتصادی و تصور نکردن افق و چشم‌اندازی خوب برای آینده، منجر به دوری افراد از ازدواج شده است.

وی اضافه کرد: سالمندان با معضلات بسیاری مواجه هستند که اولین آنها، منزلت اجتماعی است. با بررسی روند کلی جامعه می‌توان گفت روزبه‌روز به سمت بی‌معناتر شدن زندگی در همه ابعاد پیش می‌رویم؛ چراکه در جامعه ما تمرکز روی مناسب است نه روی نفس عمل.

کد خبر 616911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.