تاثیر موسیقی بر بیماری آلزایمر

یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، گفت: موسیقی آرام‌بخش و ملایم، به‌طورقطع تأثیر مثبتی بر بیماری آلزایمر دارد و با ایجاد آرامش، می‌تواند منجربه کاهش شدت بیماری شود.

فرشته اشتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: بیماری آلزایمر در افرادی که از سلول‌های مغزی خود در سنین جوانی استفاده بیشتری کرده باشند دیرتر بروز می‌کند، این موضوع اهمیت افزایش اندوخته‌های ذهنی را یادآور می‌شود. رعایت رژیم غذایی سالم نیز در راستای پیشگیری از ایجاد عوامل تشدید این بیماری حائز اهمیت است تا فرد مبتلا به این بیماری، دیرتر یا کمتر ناتوان شود.

وی با بیان اینکه سکته‌های کوچک یکی از عوامل تشدیدکننده این بیماری محسوب می‌شود، افزود: آلزایمر به طور معمول زمانی افراد را درگیر خود می‌کند که مستعد سکته‌های مغزی هستند. رخ دادن سکته‌های مغزی در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر، منجر به تشدید اختلالات حافظه و شناختی خواهد شد، از همین رو کنترل ریزفاکتورها و عوامل خطری که منجر به سکته می‌شود، حائز اهمیت است. مصرف مواد دخانی و مشروبات الکلی نیز از عوامل تشدید بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: بیماری آلزایمر، ژنتیکی و ارثی است و هیچ عاملی به طور قطع مانع ابتلاء به آن نمی‌شود، اما استرس کمتر، آرامش بیشتر و کنترل عوامل خطر، در بروز کمتر علائم تأثیرگذار است. موسیقی در صورتی که آرام‌بخش و ملایم باشد، به طور قطع تأثیر مثبتی بر این بیماری دارد و با ایجاد آرامش می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد، اما ممکن است موسیقی‌های دارای هیجان بالا، تأثیر مثبتی بر این بیماری نداشته باشند.

کند کردن پیشرفت بیماری آلزایمر

وی ادامه داد: درحال‌حاضر درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما یکی از عوامل مؤثر بر حافظه، استیل‌کولین است. در بیماری آلزایمر، سلول‌های حاوی و سازنده استیل‌کولین از بین می‌رود و سطح استیل‌کولین مغز کاهش می‌یابد. برخی داروها توان بالا بردن استیل‌کولین سطح مغز را دارد و به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند؛ درواقع این درمان‌ها، کاهنده علائم هستند اما درمان قطعی بیماری محسوب نمی‌شوند.

اشتری گفت: بروز علائم در زمان ابتدایی ابتلاء به این بیماری، فرد مبتلا را نگران می‌کند که این موضوع، منجربه تشدید علائم می‌شود؛ در چنین مواقعی حمایت خانواده و اطرافیان حائز اهمیت و کمک‌کننده است. ازآنجاکه نگهداری از یک بیمار مبتلا به آلزایمر (که توانایی‌های خود را از دست داده)، با دشواری‌های روحی و جسمی زیادی همراه است، خانواده نیز به مرور زمان دچار آسیب می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه این است که در ابتدای بروز علائم، خانواده باید از جابه‌جایی فرد مبتلا از منزلی به منزل دیگر جلوگیری کند. هنگامی که فردی سال‌های طولانی در منزلی سکونت دارد، نقل مکان وی به منزل دیگر، دشوار است، چراکه توان وفق دادن خود را با مکان جدید ندارد؛ به همین منظور باید سعی شود که فرد مبتلا در محیط‌های آشنای خود به زندگی ادامه دهد. تغذیه بیماران مبتلا به آلزایمر نیز اهمیت بالایی دارد و همه عواملی که منجر به بالا بردن چربی، قند و فشار خون می‌شود، باید کنترل شود.

این متخصص مغز و اعصاب خاطرنشان کرد: محیط زندگی افراد مبتلا به آلزایمر باید دارای آرامش باشد. یادآوری مداوم فراموش کردن موضوعات به بیماران مبتلا به آلزایمر، منجر به اضطراب می‌شود، اما در مراحل ابتدایی بروز علائم، مسائل گذشته باید به صورت غیرمستقیم به آن‌ها یادآوری شود.

کد خبر 616910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.