چرا مباحث مدیریت انرژی عملیاتی نمی‌شود؟

یک دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی گفت: یکی از عواملی که در عملیاتی‌نشدن قوانین مختلف ازجمله مبحث ۱۹ تاثیر دارد، نبود زیرساخت و تکنولوژی مناسب در این حوزه است؛ درواقع قوانینی که در حوزه انرژی تدوین می‌شود به دلیل نبود زیرساخت قابلیت اجرایی ندارد.

ساسان صفریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه علم شیمی در ایران و اهمیت این دانش، اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر در ایران با دانش انرژی به‌صورت گزینشی برخورد شده و هر گاه یکی از مباحث این دانش مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از مباحثی که در ایران مورد توجه قرار گرفته، مسائل مربوط به نظام مهندسی است که در این زمینه مبحث ۱۹ مطرح شده و می‌توان از آن به عنوان شاخص‌ترین مبحث مدیریت انرژی کشور نام برد.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی ادامه داد: مبحث ۱۹ توسط نظام مهندسی اجرا می‌شود، اما طی دو سال اخیری که این مبحث مطرح شده و مورد توجه قرار گرفته، تنها ۲۰ درصد عملیاتی شده است.

وی تاکید کرد: یکی از عواملی که در عملیاتی نشدن قوانین مختلفی از جمله مبحث ۱۹ تاثیر دارد، نبود زیرساخت و تکنولوژی مناسب در این حوزه است؛ درواقع قوانینی که در حوزه انرژی تدوین می‌شود به دلیل نبود زیرساخت قابلیت اجرایی ندارد.

صفریان گفت: قوانینی که اکنون در کشور تصویب می‌شود مانند نسخه‌ای است که هیچ داروخانه‌ای نمی‌تواند داروهای آن را تامین کند، بنابراین بیمار مجبور است از داروهای مشابهی استفاده کند که قدرت و توانایی لازم برای مقابله با بیماری را ندارد و تنها مانند مسکن عمل می‌کند.

وی تصریح کرد: گام‌هایی که اکنون در حوزه انرژی توسط دولت برداشته شده، تنها در حد مسکنی برای حل مشکلات جامعه عمل کرده است. به‌طورکلی برای مرتفع ساختن مشکلات فعلی باید این دانش را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار دهیم.

این دکترای مدیریت و آینده‌پژوهی انرژی افزود: اگر به دانش انرژی از تمام زوایای آموزشی، اجرایی، مقرراتی و الزاماتی که سازمان‌های دولتی باید رعایت کنند، توجه نشود و چشم‌انداز و سند مدونی برای آن تدوین نشود در آینده این دانش مانند صنعتی خواهد شد که بین کارشناسان و فعالان مختلف این حوزه صرفاً منتقل می‌شود.

کد خبر 616862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.