کمبود تاکسی در حوزه حمل‌ونقل شهری/ پیگیر بیمه رانندگان هستیم

مدیریت شهری خمین طی یک سال گذشته با چالش‌هایی در حوزه حمل‌ونقل شهری مواجه بوده و تلاش داشته است تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اساس حمل‌ونقل عمومی در شهرهای کوچک و کم جمعیت بر پایه تاکسی و مینی‌بوس برنامه‌ریزی شده و تلاش مدیران این است تا به منظور کاهش ترافیک به خصوص در مرکز شهر، شهروندان را ترغیب به استفاده از تاکسی کنند. تاکسی‌ها در شهر خمین همچون سایر شهرهای کوچک نقش مهمی در رونق حمل‌ونقل شهری دارد.

سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری خمین زیرمجموعه شهرداری بوده و از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده است. این سازمان ابتدا به نام سازمان حمل‌ونقل همگانی شهرداری شناخته می‌شد که با توجه به مصوبه وزارت کشور، به سازمان مدیریت حمل‌ونقل تغییر نام داد.

طی یک سال گذشته با وجود موانع زیاد چرخه مدیریت شهری خمین در حوزه حمل‌ونقل به خوبی چرخیده و به منظور بهبود و ساماندهی حمل‌ونقل شهری برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

برای اطلاع از اهم اقدامات شهرداری در حوزه حمل‌ونقل طی شش ماه نخست سال جاری با حمید احمدی، شهردار خمین گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

اقدامات سازمان حمل‌ونقل شهرداری به منظور ساماندهی سرویس مدارس چیست؟

در خصوص ساماندهی سرویس مدارس قبل از سال تحصیلی جدید، سه کارگروه ماده ۱۸ تشکیل شد که با توجه به نظرهای کارشناسی و رانندگان و پس از بررسی و نتیجه‌گیری، مقرر شد مبلغ ۱۸۰ هزار تومان برای سرویس مدارس مینی‌بوس و ۲۵۰ هزار تومان برای هر نفر در سرویس آژانس در نظر گرفته شود.

سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهری اقدامات لازم را نسبت به صدور کارت صلاحیت رانندگانی که در این زمینه فعالیت دارند، انجام داده و در اسرع وقت نسبت به تمدید صلاحیت‌ها که شامل عدم سوءپیشینه، عدم اعتیاد و استعلام گواهینامه، اقدام کرده است تا مشکلی به وجود نیاید.

با توجه به تعطیلی دو سال اخیر مدارس به دلیل شیوع کرونا و خارج شدن ۱۵ مینی‌بوس از ناوگان حمل‌ونقل عمومی، امسال برای تأمین سرویس مدارس با مشکل مواجه بودیم که با هماهنگی مدیران مدارس جبران شد و در حال حاضر از خودروهای سواری شخصی برای سرویس مدارس استفاده می‌شود.

با توجه به راه‌اندازی بعضی شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی خمین و شهید سعیدی شهابیه، فعال شدن این شرکت‌ها و شاغل شدن تعدادی از شهروندان، بعضی از مینی‌بوس‌ها در حال به سرویس‌دهی به این مراکز هستند؛ لذا نمی‌توانیم از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

اقدامات شهرداری در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری چه بوده است؟

طی سال‌های اخیر شهرداری حدود هفت تا ۱۰ دستگاه مینی‌بوس از وزارت کشور دریافت کرد. این دستگاه‌ها تا زمانی که از یارانه دولتی استفاده می‌کردند به مدت هفت سال در اختیار شهرداری بودند و در روزهای جمعه جهت حضور مردم در نماز جمعه به شهروندان سرویس ارائه می‌دادند، در زمان پیک کاری نیز می‌توانستیم از آن‌ها در بحث حمل‌ونقل عمومی استفاده کنیم، اما از سال ۹۵ تاکنون نتوانسته‌ایم یک دستگاه مینی‌بوس برای شهر جذب کنیم که این خود یک معضل است. امیدواریم با پیگیری‌های انجام شده توسط فرمانداری و شهرداری و ابلاغ درخواست به استانداری و وزارت کشور بتوانیم جذب سهمیه داشته باشیم و این خلأ را جبران کنیم.

سال ۱۳۹۸ حدود ۵۴ دستگاه مینی‌بوس برای سرویس مدارس در اختیار داشتیم که امسال به حدود ۳۰ دستگاه کاهش یافته است؛ لذا بیشتر سرویس مدارس به صورت سواری شخصی هستند که موجب ایجاد ترافیک شهری می‌شود.

مینی‌بوس‌های برون‌شهری با توجه به استهلاک بالا و سن بالای ۲۵ سال برای حمل‌ونقل دانش‌آموزان مناسب نیست که امیدوارم با کمک مسئولان مربوطه بتوانیم این مینی‌بوس‌ها را نوسازی کنیم و جذب یارانه دولتی برای این دستگاه‌ها داشته باشیم.

چه تعداد تاکسی در سطح شهر فعال است؟

در حال حاضر ۳۰۵ دستگاه تاکسی زیر نظر سازمان در حال فعالیت است و اقدام به جابه‌جایی مسافران در سطح شهر می‌کند و در این خصوص مشکلی نداریم. حدود ۵۰۰ راننده آژانس، اسنپ و ماکسیم نیز در سطح شهر فعال است. تاکسی عمومی متعلق به تمام شهروندان و یک خانه امن برای آنان است؛ به شهروندان توصیه می‌کنم تا از سرویس حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند.

با توجه به شرایط حاکم، سن تاکسی‌ها باید به زیر ۱۰ سال برسد. این مهم با توجه به استقبال رانندگان از به‌روز شدن حمل‌ونقل عمومی محقق می‌شود، طبق رایزنی‌های انجام شده سن ناوگان حمل‌ونقل تا دو سال آینده به زیر ۱۰ سال می‌رسد.

مشکل عمده حوزه حمل‌ونقل شهر خمین چیست؟

یکی از مشکلات، تخصیص نیافتن وام به رانندگان تاکسی است، با توجه به افزایش استهلاک ماشین و قیمت بیمه و لاستیک انتظار می‌رود تسهیلاتی به صورت اقساط در اختیار رانندگان تاکسی قرار داده شود، از مسئولان مربوطه و اتحادیه سازمان حمل‌ونقل عمومی کشور درخواست داریم تسهیلات مورد نظر را به این قشر آسیب‌پذیر اختصاص دهند تا مشکلاتشان برطرف شود.

اقدامات شهرداری برای تأمین رفاه رانندگان و شهروندان چیست؟

به منظور تشویق تاکسی‌داران و تأمین سلامت آنان در کنار پایانه مسافربری وسایل ورزشی و استراحتگاه در نظر گرفته شده است. به منظور تأمین لوازم یدکی، روغن موتور ماشین‌ها و تعویض مخزن CNG هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا بتوانیم به رانندگان برای خرید وسایل یدکی کمک کنیم.

از سال ۱۳۹۳ با توجه به بسته شدن سایت بیمه تأمین اجتماعی برای استفاده رانندگان از هدفمندی یارانه‌های دولتی، راننده جدیدی نداشتیم که بیمه شود، رایزنی‌های انجام دادیم و امیدوارم بتوانیم راننده‌های جدید را برای بیمه معرفی کنیم. در حال حاضر حدود ۵۰ نفر از رانندگان تاکسی که مشغول فعالیت هستند، بیمه ندارند که این خود یک معضل بزرگ است، به دلیل شرایط حاکم رانندگان وانت‌بارها و تاکسی‌ها نتوانسته‌اند از یارانه و بیمه برخوردار شوند، با رایزنی‌های انجام شده لیست‌های جدیدی برای اتحادیه کشوری ارسال کردیم تا بتوانیم سهمیه جدید جذب کنیم.

چنانچه تخلفی توسط برخی از رانندگان انجام شود، افرادی که شکایتی دارند می‌توانند شکایت خود را با شماره تلفن ۴۶۳۳۳۴۳۳ داخلی ۲۴۶ واحد بازرسی مطرح کنند. رانندگان خارج از ساعت‌های اداری می‌توانند از سامانه ۱۳۷ استفاده کنند. این سامانه به صورت شبانه‌روزی فعال است و در اسرع وقت به مشکلات شهروندان رسیدگی می‌شود.

سلامت فنی خودروها بررسی می‌شود؟

معاینه فنی زیر نظر سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری انجام می‌شود. دو نفر نیرو، فرآیند معاینه فنی را به نحو احسن انجام می‌دهند و بدون هیچ ضریب منفی در سطح شهرستان در حال فعالیت هستند که جای بسی امیدواری برای شهرداری و شهروندان زادگاه امام راحل است.

اقدامات سازمان حمل‌ونقل در زمینه تمدید صدور پروانه فعالیت ناوگان حمل‌ونقل چه بوده است؟

تمدید و صدور پروانه فعالیت برای ناوگان بنزینی به تعداد ۴۸۵ مورد، تمدید و صدور پروانه فعالیت ناوگان گازوئیلی ۳۹۷ مورد، صدور دفترچه تاکسی ۳۸ مورد، صدور و تمدید کارت عضویت وانت‌بار ۲۸۹ مورد، شارژ سرعتکاه‌ها ۶۵ مورد طی دو مرحله، شارژ خطوط عابر پیاده ۸۲ مورد طی دو مرحله، نصب یا تعویض علائم ترافیکی ۱۳۵ مورد، صدور برگه معاینه فنی خودرو (۵۵۱۲ مورد قبولی بنزینی، ۸۲۰ مورد مردودی، ۹۱۸ مورد قبولی و ۱۴۴ مورد مردودی بازدید چشمی گازسوز) و حذف رانندگان حوزه حمل‌ونقل بار و مسافر (۱۸ راننده کمک تاکسی، ۲۸ نفر راننده آژانس و ۷۵ نفر راننده وانت و یک نفر راننده مینی‌بوس) بوده است.

کد خبر 616779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.