۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۹
صدا دادن زانو چه خطرهایی دارد؟

یک متخصص ارتوپدی گفت: اگر صدای زانو با درد همراه باشد، می‌تواند به دلیل پارگی غضروفی یا زخم بافت در تاندون‌ها به وجود آمده باشد. درد مفصل زانو همراه با صدا، گاهی اوقات نشان‌دهنده پوکی استخوان یا سندروم درد پاتروفمورال است.

برزو قزوینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره عمده‌ترین دلایل آب آوردن زانو، اظهار کرد: وارد شدن هرگونه آسیب به زانو می‌تواند موجب تجمع مایع مفصلی در زانو شود، بعضی از شایع‌ترین آسیب‌ها شکستگی استخوان، پارگی مینیسک، پارگی رباط، روماتیسم، عفونت، نقرس و بورسیت است.

وی با اشاره به خطرات صدا دادن زانو، ادامه داد: صدا دادن زانو اگر بدون درد باشد بی‌خطر است، اما اگر این صدا بعد از آسیب، اتفاقات و صدمه‌ها باشد به همراه تورم و در ناحیه مفصل زانو نیاز به معاینه است.

یک متخصص ارتوپدی تصریح کرد: اگر صدای زانو با درد همراه باشد، می‌تواند به دلیل پارگی غضروفی یا زخم بافت در تاندون‌ها به وجود آمده باشد، درد مفصل زانو همراه با صدا، گاهی اوقات نشان‌دهنده پوکی استخوان یا سندروم درد پاتروفمورال است، در چنین شرایطی صدای زانو هنگام بالا رفتن از پله‌ها، نشستن یا انداختن پا روی پا شنیده می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از مردم از صدا دادن زانوی خود شکایت دارند، اما قبل از هر چیز بهتر است بدانند اغلب این موارد هیچ نشانه‌ای از آسیب نیست، بر اساس یک تئوری این صدا به دلیل ترکیدن حباب هوای داخل بافت‌ها است، صدای زانو در همه سنین می‌تواند اتفاق بیفتد، اما در سن رشد رواج بیشتری دارد.

قزوینیان گفت: گاهی اوقات صدای زانو در بعضی افراد بلندتر و در بعضی دیگر آرام‌تر است، حباب‌های موجود در زانو می‌توانند عامل ایجاد صدا باشند، این حباب‌ها هنگام خم شدن زانو با مایع ترکیب می‌شوند و هنگام برخاستن می‌ترکند.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در بعضی از موارد صدای زانو زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف هنگام حرکت زانو روی سطح مفصل کشیده می‌شود، اما این فرایند زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف نازک شده و در چنین شرایطی مراجعه به پزشک ضروری است.

یک متخصص ارتوپدی گفت: زانو بزرگ‌ترین مفصل بدن است، این مفصل ساق را به ران متصل کرده و تمام وزن بدن را تحمل می‌کند، در زانو از یک طرف استخوان ران با درشت‌نی مفصل می‌شود و از طرف دیگر استخوان کشکک و ران در کنار هم یک مفصل را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: درد زانو یکی از شایع‌ترین علل مراجعه افراد به علت مشکلات سیستم حرکتی به پزشکان است، به جز درد مشکلاتی مانند خشکی و محدودیت حرکتی، تورم، قفل شدن، خالی شدن، تغییر شکل یا آسیب‌های خارجی به مفصل زانو می‌توانند علت مراجعه پزشکی باشند، آسیب‌های ورزشی از علل مهم و شایع مشکلات مفصل زانو است.

کد خبر 616701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.