تبادل پیام‌ها ادامه دارد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه، دوازدهم آبان‌ماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تبادل پیام‌ها ادامه دارد» نوشت: امیرعبداللهیان بعد از ظهر دیروز در نشست مطبوعاتی مشترک با فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه به آخرین تحولات مربوط به مذاکرات رفع تحریم پرداخت.

امیرعبداللهیان در بخشی از صحبت‌های خود به روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: در خصوص شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده هیأتی از سوی ایران به وین سفر می‌کند.

در این خصوص بین همکارم آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و آقای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتفاق نظر وجود دارد.

وی افزود: امیدواریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با نگاه فنی و بر اساس آنچه پیش از این توافق کرده‌ایم نسبت به حل و فصل برخی از اتهامات مطرح شده از سوی این آژانس در مورد فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بتواند از این مرحله از مسیر همکاری فنی عبور کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها از تماس تلفنی با مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت: در همین چهارچوب و در راستای رسیدن به گام‌های پایانی توافق، با وجود برخی از اظهارات متناقض مقامات امریکایی تبادل پیام‌ها در این زمینه ادامه دارد و به موازات اقدامات و گفت‌وگوها در وین رایزنی‌ها و گفت‌وگوها برای نهایی کردن توافق از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد و من با آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات در مورد آخرین وضعیت مذاکرات و انجام هماهنگی‌های لازم در این زمینه به صورت تلفنی رایزنی و گفت‌وگو می‌کنم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه نیز در همین خصوص اعلام کرد که در روزهای گذشته ابتکاراتی را با هدف پیشبرد و جمع‌بندی مذاکرات وین برای هماهنگ‌کننده مذاکرات ارسال کرده و امید است این ابتکارات زمینه‌ساز تحرکی جدید در عرصه مذاکرات باشد.

علی باقری که در نشست سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم تهران سخن می‌گفت، درباره تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای رسیدگی به موضوعات ادعایی مربوط به تعهدات پادمانی ایران افزود: «پیرو توافق صورت گرفته، هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آینده به وین اعزام خواهد شد تا در این خصوص با مسئولان آژانس گفت‌وگو کند.»

تبادل پیام‌ها ادامه دارد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برکات دهه هشتاد و نودی‌ها را آیندگان خواهند دید» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در آستانه ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در دیدار پرشور صدها تن از دانش آموزان، ۱۳ آبان را تجسم شرارت‌های آمریکا و آسیب‌پذیری و امکان مغلوب شدن آن خواندند و با اشاره به دروغ وقیحانه و بی‌شرمانه امریکایی‌ها در ابراز دلسوزی برای ملت ایران گفتند: در جنگ ترکیبی چند هفته اخیر، آمریکا، رژیم صهیونیستی، بعضی از قدرت‌های موذی اروپا و برخی گروهک‌ها، همه امکانات خود را برای ضربه زدن به ملت ایران به میدان آوردند، اما ملت به دهان بدخواهان زد و آن‌ها را ناکام گذاشت.

رهبر انقلاب سیزدهم آبان را روزی تاریخی و تجربه‌آموز خواندند و گفتند: آمریکایی‌ها و گرایش امریکایی از این روز مهم و تجمعات همدلانه و وحدت‌بخش آن، خشمگین و اعصابشان خرد می‌شود چرا که این روز هم تجسم شرارت‌های آمریکا است و هم تجسم و اثبات آسیب‌پذیری و امکان مغلوب شدن آمریکا. ایشان در مروری بر حوادث تاریخی ۱۳ آبان به سخنرانی افشاگرانه و تبعید امام خمینی در ۱۳ آبان ۴۳ اشاره کردند و افزودند: امام قانون «مصونیت چند ده هزار امریکایی مستقر در ایران از تبعات قضائی جرم و جنایت» را که به دستور محمدرضا پهلوی در مجلسِ آن روز تصویب شد، تحمل نکرد و به همین علت تبعید شد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با اشاره به کشتار تعدادی از دانش‌آموزان مقابل دانشگاه تهران در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و هجوم دانشجویان به سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ گفتند: در آن هجوم اسناد فراوانی از خیانت‌ها، دخالت‌ها و غارت منابع ایران به دست دولت آمریکا در رژیم ستم‌شاهی و نیز توطئه‌های مختلف آن‌ها علیه انقلاب اسلامی به دست آمد که با وجود تأکید بر گنجانده شدن مضامین آن‌ها در کتاب‌های درسی، متأسفانه این کار انجام نشده است.

رهبر انقلاب اصرار آمریکایی‌ها بر «آغاز چالش میان ملت ایران و آمریکا به‌واسطه هجوم به لانه جاسوسی» را دروغی بزرگ برشمردند و افزودند: این چالش در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و هنگامی آغاز شد که آمریکا به کمک انگلیس، حکومت ملی مصدق را با کودتایی ننگین سرنگون کرد.

ایشان دکتر مصدق را فردی خوش‌بین و دارای اعتماد به آمریکا خواندند و گفتند: او نه حجت‌الاسلام بود نه ادعای اسلام‌خواهی داشت فقط جرمش این بود که می‌گفت نفت ایران باید دست ملت ایران باشد نه انگلیسی‌ها، اما امریکایی‌ها به خاطر منافعشان حتی این فرد را هم تحمل نکردند و بر خلاف انتظارِ مصدق برای کمک آمریکا، از پشت به او خنجر زدند و با خرج کردن پول و کمک برخی خائنین و اراذل و اوباش سرنگونش کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سخنان این روزهای سیاستمداران امریکایی را درباره طرفداری از ملت ایران، اوج بی‌شرمی و ریاکاری خواندند و با طرح یک پرسش خطاب به آن‌ها گفتند: آیا کاری علیه ملت ایران هست که شما در این چهار دهه توانایی انجام آن را داشته‌اید، اما انجام نداده باشید؟ اگر هم کاری مثل جنگ مستقیم نظامی انجام نداده‌اید، یا نمی‌توانستید و یا از جوانان ایرانی ترسیده‌اید.

تبادل پیام‌ها ادامه دارد

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اعلام بدها در یک سالگی قانون خوب» نوشت: کوتاهی‌های صورت گرفته در اجرای قانون جوانی جمعیت، کار را به ورود دستگاه قضائی کشاند و رئیس سازمان بازرسی کل کشور، فهرست سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دارای عملکرد ضعیف در اجرای این قانون را اعلام کرد.

آبان ۱۴۰۰، یعنی درست یک‌سال قبل، مجلس شورای اسلامی دست به کار بزرگی زد و با تصویب قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت»، بستر قانونی حمایت از ازدواج و فرزندآوری در کشور را فراهم کرد؛ اقدامی که راهکاری منطقی برای جلوگیری از رویارویی با ایران پیر و ایران بدون نیروی کار جوان بود و پیش‌بینی می‌شد به دلیل تعامل خوب مجلس و دولت، در اجرا هم مشکلی نداشته باشد اما …. آن‌طور که دیروز، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست ویژه با رئیس دستگاه قضا گزارش داد، ۱۰ دستگاه در انجام وظایفی که این قانون برایشان مشخص کرده، ضعیف عمل کرده‌اند؛ دستگاه‌هایی که نقش‌های کلیدی برای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برعهده داشته‌اند اما به دلایلی که حتماً باید آن را اعلام کنند، عملکردی ضعیف داشته‌اند. حالا ببینیم این رفوزه‌های اجرای قانون جوانی جمعیت کدام دستگاه‌ها هستند و چه وظایف قانونی برعهده‌شان بوده است؟

طبق گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور، صدرنشین این فهرست، سازمان تأمین اجتماعی است و این‌ها برخی از مهم‌ترین وظایفی است که قانون برای تأمین اجتماعی تعیین کرده بود: کاهش سن بازنشستگی مادران شاغل، یک سال کاهش به ازای هر فرزند و ۱.۵ سال به ازای فرزند سوم و بیشتر، پوشش کامل بیمه‌ای درمان ناباروری، پوشش کامل بیمه‌ای مادران فاقد بیمه در دوران بارداری و شیردهی، پوشش بیمه‌ای خدمات پایه درمانی برای کودکان، تا پنج سالگی بر اساس آزمون وسع.

سازمان برنامه و بودجه دومین رفوزه این ارزیابی، یعنی سازمان برنامه و بودجه، همان‌طور که از نامش مشخص است، متولی تخمین و تأمین اعتبارات اجرای قانون توسط دستگاه‌های متولی بوده و قرار گرفتن نامش در ردیف دوم این فهرست، نقش مهم این سازمان در اجرای ضعیف قانون را نشان می‌دهد.

سازمان اداری و استخدامی قرار گرفتن نام سازمان اداری و استخدامی در فهرست منتشرشده نیز، نشان می‌دهد که احکام و امتیازات اداری و استخدامی قانون جوانی جمعیت، اجرایی ضعیف داشته؛ احکامی که این‌ها مهم‌ترین‌هایش است: - اضافه شدن سقف محدوده سنی استخدام نیروهای جدید، به ازای تأهل و یک سال به ازای هر فرزند - لحاظ کردن ۲ درصد امتیاز بیشتر به ازای هر فرزند، تا سقف ۱۰ درصد - مرخصی زایمان با پرداخت کامل حقوق و فوق العاده‌ها، ۹ ماه برای فرزند اول، ۱۲ ماه برای دوقلو و بیشتر - یک سال افزایش سنوات خدمتی به ازای هر فرزند، برای کارکنانی که صاحب فرزند سوم تا پنجم شوند. - ممنوعیت تعدیل یا اعلام عدم نیاز، نسبت به مستخدمین دارای حداقل سه فرزند، مادران باردار و مادران دارای فرزند شیرخوار.

مرکز آمار ایران تنها مسئولیت مهمی که در قانون جوانی جمعیت، برای مرکز آمار مصوب شده بود، این است: تهیه نقشه روزآمد تراکم جمعیت و هدفمندکردن طرح‌های حمایتی این قانون با توجه به پراکندگی خانواده‌ها در سطح کشور و انتشار آمارهای مهاجرت برحسب فرد و خانواده.

وزارت میراث فرهنگی این وزارتخانه هم با اینکه فقط یک وظیفه قانونی داشته، اما طبق گزارش سازمان بازرسی، در انجام همان هم ضعیف عمل کرده است. وظیفه‌اش هم این بوده است که برای مادران دارای سه فرزند و بیشتر، بلیت ورودی همه اماکن تاریخی، فرهنگی و موزه‌ها را نیم‌بها کند.

تبادل پیام‌ها ادامه دارد

کد خبر 616441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.