ادعای سرویس امنیت دولتی آذربایجان برضد ایران

همزمان با سفر نخست وزیر ارمنستان به تهران که به دعوت رئیس جمهور کشورمان انجام شد، سرویس امنیت دولتی آذربایجان از دستگیری اعضای یک گروه مسلح غیرقانونی خبر داد و ادعاهایی را درباره مرتبط بودن آن به ایران مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان در حالی این ادعاها را مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران از الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان نیز برای سفر به تهران دعوت به عمل آورده بود اما به دلیل تعلل باکو، این سفر تاکنون انجام نشده است.

با این وجود سرویس امنیت دولتی آذربایجان در اقدامی که همزمان با سفر نیکول پاشینیان؛ نخست وزیر ارمنستان به تهران صورت گرفت، اقدام به بازنشر اسامی و موضوعات کهنه بر ضد ایران کرد.

در این ارتباط خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: سرویس امنیت دولتی آذربایجان با اطلاعاتی که درباره دستگیری اعضای یک گروه مسلح غیرقانونی ارائه داد، ادعاهایی را درباره مرتبط بودن آن به ایران مطرح کرد.

سرویس امنیت دولتی جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای مدعی شد که تحقیقات جامعی در خصوص آموزش نظامی، تأمین مالی و ارجاع اتباع آذربایجانی به خارج از مرزهای کشور توسط آنچه «نیروهای ویژه ایرانی» و بازداشت آن‌ها در حوزه نفوذ با باج‌خواهی و سایر روش‌های خشونت‌آمیز علیه منافع امنیتی کشور، خوانده شده، انجام داده است.

حکم بازداشت غیابی و بازرسی بین‌المللی برای توحید ابراهیم بیلی، روشن اسداف، اورهان ممدوف، الشات حاجی‌اف و برخی دیگر که سال ۲۰۱۸ نیز متهم به رهبری گروه مسلح سری و غیرقانونی با القای عقاید مذهبی تحت کنترل اطلاعات ایران بوده و در آن کشور مخفی شده‌اند، صادر شده است.

اتباع آذربایجانی عضو سازمان موسوم به «جنبش وحدت مسلمین» هستند و از طریق کشور ثالث ابتدا به تهران و سپس با هواپیماهای نظامی به دمشق انتقال یافته‌اند.

این افراد دوره‌های آموزشی نحوه استفاده از سلاح و تاکتیک‌های جنگی را در سوریه گذرانده‌اند و به هر یک از شرکت کنندگان در رزمایش در ازای امضای رسید، مبالغ متفاوتی پرداخت شده است.

۱۹ شهروند آذربایجانی که در رزمایش شرکت کرده بودند به بخش بازجویی ارجاع و مقادیر زیادی مدارک کشف و ضبط شد که اسناد مربوط به دستورات روح الله آخوندزاده و دیگر مظنونان مقیم ایران را نیز شامل می‌شود.

منبع ایرنا

کد خبر 616438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.