استیل بگیر خوبه یا نگیر؟

استیل‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام با خواص و فرمول شیمیایی ویژه خود تولید می‌شوند. این ورقه‌های استیل بر اساس ماهیتی که دارند، هرکدام در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند.

استیل‌ها به دو دسته کلی بگیر و نگیر تقسیم می‌شوند که از نظر ظاهری شباهت فراوانی به یکدیگر دارند اما خواص و ویژگی‌های هرکدام متفاوت از دیگری است. ما در این مقاله انواع مختلف استیل را به شما معرفی می‌کنیم و ویژگی‌های هرکدام را نام می‌بریم. در انتها خواهید دانست که بسته به نیاز خود کدام نوع استیل بهتر است.

استیل بگیر چیست؟

دلیل انتخاب نام این نوع استیل، خاصیت مغناطیسی آن است. برای اینکه استیل خاصیت مغناطیسی پیدا کند یا باید دارای آهن باشد و یا ساختار کریستالی آن فریتیک یا مارتنزیتی باشد. در بخش انواع استیل بگیر، این عوامل شرح داده خواهند شد.

استیل بگیر نوعی آلیاژ فولاد است که مواد تشکیل دهنده آن شامل آهن، کروم، نیکل و چند آلیاژ دیگر به مقدار جزئی می‌باشد. استیل بگیر را به دو دسته کلی سری 300 و سری 200 تقسیم می‌کنند.

استیل‌های بگیر سری 300 حداقل 8 درصد نیکل در ساختار خود دارند در حالی که در سری 200 این مقدار نیکل با آلیاژهای ارزان‌تر مانند نیتروژن یا منگنز جایگزین شده است. از ویژگی‌های بارز استیل بگیر، مقاومت بالا در برابر خوردگی است؛ به همین دلیل از این نوع استیل بیشتر در کاربردهای استنلس استیل استفاده می‌شود.

استیل بگیر بیش از 70 درصد تولید فولاد را به خود اختصاص داده است که نوع 304 آن بیشترین کاربرد و بیشترین تولید را به دلیل خاصیت ضدزنگ بودن، دارد.

انواع استیل بگیر

استیل بگیر در چند دسته قرار می‌گیرند:

استنلس استیل فریتیک

چون این نو ع استیل در ترکیبات شیمیایی خود مقدار زیادی فریت دارد، معمولاً جزء دسته استیل بگیر قرار می‌گیرد. فریت ترکیبی از آهن به اضافه چند عنصر دیگر است. ترکیب ساختار بلوری فریت با آهن به این استیل خاصیت مغناطیسی می‌دهد. هرچند که ممکن است برخی از آنها کشش مغناطیسی کمتری نسبت به فولاد کربن طبیعی داشته باشند.

استنلس استیل مارتنزیتی

ساختار بلوری مارتنزیتی در صورت وجود آهن خاصیت مغناطیسی پیدا می‌کند و از آنجایی که استنلس استیل نوعی فولاد است، پس مقدار زیادی آهن در ساختار آن وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از استنلس استیل‌های مارتنزیتی در گروه استیل‌های بگیر قرار می‌گیرند.

استنلس استیل دوبلکس

این دسته چون حاوی مخلوطی از آستنیت و فریت هستند، خاصیت مغناطیسی پیدا کرده است. فریت خاصیت مغناطیسی زیادی دارد اما در استنلس استیل دوبلکس، نسبت آستنیت به فریت بیشتر است پس ممکن است کمی خاصیت مغناطیسی این فولاد را کاهش دهد.

استنلس استیل آستنیتی

همانطور که از نامش پیداست در ترکیبات این فولاد مقادیر زیادی آستنیت وجود دارد که این عامل سبب نگیر بودن استیل می‌شود. دیگر ترکیبات این استیل شامل 16 الی 26 درصد کروم، 35 درصد نیکل و 08/0 درصد کربن می‌باشد. آستنیت فولاد را نگیر می‌کند حتی اگر فولاد، دارای مقدار زیادی آهن در ترکیبات خود باشد. اما در صورتی که ساختار کریستالی استنلس استیل آستنیتی از طریق سخت شدن کار یا عملیات حرارتی ویژه تغییر یابد، فریت در بعضی قسمت‌ها تشکیل شده و فولاد را تا حدی مغناطیسی می‌کند.

استیل بگیر خوبه یا نگیر؟

استیل نگیر چیست؟

وجود کربن در ساختار آن مقاومت این استیل را بالا برده است، هرچه کربن بیشتری در ساختار آن استفاده شود، مقاومت استیل نیز بالاتر خواهد رفت. علاوه بر دوام و استحکام بالا، این استیل‌ها مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارند اما بارزترین ویژگی استیل نگیر این است که به هیچ عنوان توسط آهنربا جذب نمی‌شود. به دلیل همین خاصیت‌ها استیل نگیر کاربردهای گوناگونی در تولید شیرآلات و ابزار مکانیکی، قطعات توربین، ابزار پزشکی و... دارد.

انواع استیل نگیر

استیل نگیر در مقاطع ورق، میلگرد و لوله استیل تولید شده و انواع مختلفی دارد که دو نوع 304 و 316 بیشترین کاربرد را دارند. نوع 304 به راحتی رول شده و شکل می‌گیرد و در برابر خوردگی مقاوم و جوش‌پذیری بالایی دارد. نوع 316 مقاومت بیشتری نسبت به خوردگی دارد به همین دلیل در صنایع دریایی، شیمیایی و صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد.

استیل بگیر بهتر است یا نگیر؟

بگیر یا نگیر بودن استیل به درصد ماده‌های به کار رفته در آن بستگی دارد. در استیل بگیر میزان کروم به کار رفته نسبت به استیل نگیر بیشتر است در حالی که فلز نیکل که سبب خاصیت غیرمغناطیسی می‌شود در استیل نگیر بیشتر از استیل بگیر است. بنابراین عناصر به کار رفته در ساختار استیل، خصوصیات و ویژگی‌های آن را تغییر می‌دهند.

به صورت کلی می‌توان خصوصیات این دو نوع استیل را این‌گونه دسته‌بندی کرد:

استیل بگیر:

- دارای خاصیت مغناطیسی

- مقاومت بسیار بالا

- خاصیت ضربه‌ای کمتر

- شکل‌پذیری و جوشکاری دشوارتر

- مقاومت کمتر نسبت به خوردگی

استیل نگیر:

- خاصیت غیرمغناطیسی

- مقاومت نسبتاً متوسط

- خاصیت ضربه‌ای مناسب

- شکل‌پذیری و جوشکاری آسان

- مقاومت بالا در برابر خوردگی

استیل بگیر خوبه یا نگیر؟

حالا در پاسخ به این سؤال که کدام استیل بهتر است باید بگوییم، بسته به نیاز خود می‌توانید یکی از آنها انتخاب کنید. بهتر بودن نسبت به کاربردی که مورد نظر شماست تغییر می‌کند. زمانی که مورد مصرف شما از ورق استیل مشخص شد، باید ببینید چه ویژگی‌هایی برای شما مهم‌تر است و چقدر قصد هزینه کردن دارید، سپس ورق استیل مناسب را انتخاب کنید. در ضمن شما میتوانید برای بهرمند شدن از مشاوره رایگان در زمینه ویژگی ها و قیمت انواع استیل با شرکت تجارت آلیاژ به شماره 671212-021 در ارتباط باشید..

کد خبر 616419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اصغری IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
    0 0
    مچکر مطلب عالی بود
  • مینا IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
    0 0
    از مطلب مفیدتان ممنونم بسیار خوب بود