باغ «ایران‌زاد» در اصفهان احداث می‌شود

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: اولین باغ «ایران‌زاد» در کشور با هدف نگهداری و حمایت از گونه‌های خاص گیاهی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید عرفان‌منش اظهار کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری با مرکز تحقیقات آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، مقرر شده است «باغ ایران‌زاد» با همکاری همه‌جانبه در زمینی به وسعت پنج هکتار در اصفهان احداث شود.

وی با بیان اینکه «ایران‌زاد» یک باغ اکولوژیکی شامل گونه‌های گیاهی مرتعی و بوم زاد ایران خواهد بود، تصریح کرد: از مجموع ۸۳۰۰ گونه گیاهی موجود در ایران که به شکل خود رو در نواحی مختلف و شرایط آب و هوایی گوناگون کشور رویش دارند، حداقل دو هزار گونه بومی ایران بوده است که اندمیک یا بوم‌زاد گفته می‌شود.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: تنوع زیستی موجود بین گونه‌های گیاهی اندمیک شامل انواع درختان و درختچه‌ها (مانند انار، پسته ارس و بلوط) گونه‌های علفی دائمی و دارویی (مریم گلی، بابونه، آویشن) و گونه‌های یک ساله مرتعی است که از نظر تنوع و محیط زیست بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط اکولوژیکی و توپوگرافی استان «باغ ایران‌زاد» به مکانی برای آموزش و معرفی حداقل ۲۰۰ گونه اندمیک استان اصفهان تبدیل می‌شود، مراحل اولیه این پروژه شامل نقشه‌برداری و جانمایی‌ها، امکان‌سنجی وضع موجود، تطابق نیازها با ملزومات پروژه‌ها در حال بررسی و پیگیری است.

عرفان‌منش خاطرنشان کرد: این باغ برای اولین بار در ایران و برای سومین بار در کل جهان در استان اصفهان تا پایان سال ۱۴۰۲ احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه این باغ در واقع یک بانک ژن است و از انقراض گونه‌های گیاهی نادر جلوگیری می‌کند، اظهار کرد: ایران جز مناطق بسیار غنی از نظر ژنتیک جهان است، از این‌رو می‌طلبد نسبت به حفاظت از این سرمایه اصیل اقدام کنیم.

کد خبر 616356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.