نقش سیاست در حفاظت از محیط‌زیست

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: نمی‌شود به محیط‌زیست بی‌توجهی کرد، بلکه باید مبنای هر فعالیتی را حفظ محیط‌زیست در نظر گرفت، در غیر این صورت وضعیت هر روز نامطلوب‌تر خواهد شد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش سیاست‌گذاری در حفظ محیط‌زیست، اظهار کرد: تأثیر پروژه‌های مختلف بر محیط‌زیست و سیاست حفظ آن در هر زمینه‌ای، عواملی را در بر می‌گیرد که می‌تواند حائز اهمیت و تأثیرگذار باشد.

وی افزود: یکی از عواملی که در پروژه‌های مختلف می‌تواند از محیط‌زیست حفاظت کند، نقش سیاست و قوانینی است که باید در بالاترین سطوح سیاسی، اجتماعی و اجرایی کشور نهادینه شود؛ درواقع جامعه و دولت باید مسائل زیست‌محیطی را بیش از هر فعالیتی مورد توجه قرار دهد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: درواقع نمی‌شود به محیط‌زیست بی‌توجهی کرد، بلکه باید مبنای هر فعالیتی را حفظ محیط‌زیست در نظر گرفت در غیر این صورت وضعیت هر روز نامطلوب‌تر خواهد شد.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل حائز اهمیت در حفظ محیط‌زیست رعایت پروتکل‌ها و قوانین حاکم بر کنوانسیون‌های بین‌المللی است که این مسئله در ایران وجود دارد، اما پس از امضای پروتکل‌های بین‌المللی افراد به این قوانین اهمیت نمی‌دهند.

نصراصفهانی اشاره کرد: هنگامی که قوانین و پروتکل‌های بین‌المللی امضا می‌شود و به تأیید جامعه می‌رسد باید خود را نسبت به انجام این پروتکل‌ها ملزم بدانیم؛ درواقع این کنوانسیون‌ها حساب شده است و جوامعی که قوانین آن را می‌پذیرند باید در انجام هر فعالیتی این قوانین را نیز در نظر بگیرند.

وی در همین رابطه افزود: در کنوانسیون‌های بین‌المللی دیگر رابطه در انجام امور اهمیت ندارد و در هر پروژه یا فعالیتی که متعلق به جامعه یا حتی دولت‌مردان است باید قوانین حاکم بر کنوانسیون‌های بین‌المللی رعایت شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در ایران مسائل مرتبط با این موضوع بسیار مشاهده می‌شود و معمولاً قوانین بیشتر برای عموم جامعه مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در برنامه‌های دولتی به این مسائل توجهی نمی‌شود.

کد خبر 616306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.