چرا برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ نیاز به بازنگری داشت؟

در حالی که برنامه راهبردی و عملیاتی اصفهان ۱۴۰۵ با شعار «اصفهان شهری زیست‌پذیر و رقابت‌پذیر» به‌عنوان ششمین برنامه پنج ساله و سومین برنامه راهبردی، اردیبهشت‌ماه سال گذشته رونمایی شد، به‌تازگی مجموعه جلسات بازنگری تدقیق و تکمیل این برنامه برگزار شده است، اما به راستی دلیل این اقدام چیست؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، طی سال‌های اخیر با پشتوانه علمی و کارشناسی دقیق، برنامه‌های پنج ساله با محوریت معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان تهیه شده است. در این برنامه‌ها اهداف و چشم اندازهایی تعیین شده است تا شهرداری بر اساس آن حرکت رو به جلو داشته باشد.

هدف برنامه اصفهان ۱۴۰۵، تبدیل اصفهان به شهری زیست‌پذیر است که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های مدنظر این برنامه کاهش آلایندگی هوا است، در این راستا برنامه‌هایی به‌منظور کاهش آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان تعریف شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به افزایش سهم دوچرخه‌سواری، گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی از جمله مترو و اتوبوس و افزایش استفاده از حمل‌ونقل غیرموتوری شامل دوچرخه یا موتوربرقی اشاره کرد.

در برنامه اصفهان ۱۴۰۵، دستورالعمل‌ها و سطح پروژه‌های شهری تدوین شده است، به طور مثال در حوزه حمل‌ونقل تعداد و جانمایی پایانه‌ها، احداث مسیرهای اتوبوس تندرو و روند پیشبرد خط دو مترو اصفهان مشخص شده است، در حالی که برنامه اصفهان ۱۴۰۵ در دوره پنجم مدیریت شهری تدوین شده بود، اما با روی کار آمدن دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان برخی از معیارها بر اساس شرایط کنونی اصفهان مدنظر قرار گرفت و به همین جهت بازنگری برنامه ۱۴۰۵ شهرداری در دستور کار قرار گرفت، زیرا مباحث فرهنگی در این سند کمتر دیده شده است.

در راستای مشارکت حداکثری ذی‌نفعان برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ و افزایش همگرایی در مجموعه شهرداری، مجموعه جلسات بازنگری برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ در قالب سه کمیته اصلی (پیشران، پشتیبان و تخصصی) برنامه‌ریزی شده است.

در نظر گرفتن برنامه‌های ۵ ساله برای شهر

سیدامیر سامع، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص بازنگری برنامه ۱۴۰۵ اظهار می‌کند: نخستین برنامه پنج ساله برای اصفهان در سال ۸۵ و سپس برنامه‌های ۹۰، ۹۵، ۱۴۰۰ شکل گرفت که نشان دهنده این است که همیشه برای شهر برنامه‌های پنج ساله در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۸۵ که برنامه سال ۹۰ تدوین می‌شد چشم‌انداز ۲۰ ساله برای شهر تدوین شد که تا ۱۴۰۵ این چشم‌انداز خط مشی اصلی برنامه شهر اصفهان و شهرداری را مشخص می‌کند، تصریح می‌کند: در سال‌های اخیر برای برنامه ۱۴۰۵ اقداماتی توسط اعضای شورای اسلامی شهر در دوره پنجم انجام و در نهایت این برنامه تدوین شد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه می‌کند: با آغاز به‌کار دوره ششم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری احساس شد به‌رغم اینکه زحمات زیادی برای تدوین برنامه ۱۴۰۵ کشیده شده است، اما بعضی از نکات به صورت دقیق، مشخص نشده بود.

سامع می‌گوید: برنامه اصفهان ۱۴۰۵ دارای سه هدف اصلی در راستای کاهش آلودگی هوا، گردشگری، بهره‌وری و توجه به منابع انسانی است که این موارد اهداف مهمی محسوب می‌شود، اما در بسیاری از بخش‌های مدیریت شهری از جمله مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مباحث مربوط به حوزه شهرسازی، کالبد و هویت شهری و مسائل مربوط به حوزه خدمات شهری به صورت دقیق و کامل اشاره نشده بود، از این رو احساس شد که برنامه نیازمند بازنگری است.

وی خاطرنشان می‌کند: بازنگری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ با این هدف انجام شد که اسناد بالادستی که برنامه بر اساس آن تدوین شده است، نیاز به بازنگری دارد، البته از جمله سند مهم الگوی اسلامی ایران پیشرفت، بیانیه گام دوم انقلاب باید به عنوان اسناد بالادستی برای تدوین برنامه مورد توجه قرار می‌گرفت، از این رو در بازنگری اسناد مورد توجه قرار گرفت.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان می‌افزاید: شورای ششم به عنوان نماینده مردم، نیازهای شهر و اقداماتی که دستگاه‌های استانی و شهری باید انجام دهند تا شهروندان زندگی مناسبی در شهر داشته باشند را در قالب منشور تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ کرد.

مصاحبه با نخبگان پیرامون مشکلات شهری

وی اضافه می‌کند: مصاحبه پیرامون مشکلات شهری با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از نخبگان و خبرگان شهری انجام شد و از دستگاه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، محیط زیستی و بخش‌های مختلف شهری که در استان و شهر سابقه مدیریت داشتند، همچنین نخبگان علمی و دانشگاهیان، متولیان حوزه اصناف و تجارت و همه افرادی که در این بخش صاحب‌نظر بودند مصاحبه قوی انجام شد.

سامع اظهار می‌کند: بر اساس این مصاحبه‌ها، فهرستی از مسائل مهم شهر و راهکارهایی که باید به آن توجه شود، تهیه شد، همچنین اسنادی که در تدوین برنامه ۱۴۰۵ مطرح شده بود، مورد دقت قرار گرفت و در مجموع به بیش از هزار گزاره رسیدیم که در بخش‌های مختلف وضع موجود، نظام مسئله، راهکار و سیاست و اهداف بر مبنای چشم‌انداز مشخص شود.

وی می‌گوید: با دسته‌بندی و اولویت‌بندی این گزاره‌ها به ۳۰۰ موضوع مهم رسیدیم که در قالب شورای راهبری، جلسات شورای بازنگری در هشت ماه گذشته به صورت هفتگی تشکیل شد، همچنین کمیته‌های ارزش، پیشران و پشتیبان تشکیل شد که با موضوعات تخصصی حوزه‌های مختلف شهری اولویت‌بندی و دسته بندی‌ها را انجام دادند؛ سپس به ۲۰۰ گزاره مهم رسیدیم، همچنین در نظام اولویت‌بندی، ارزیابی و تحلیلی این تعداد گزاره به ۴۰ موضوع اصلی رسید.

چرا برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ نیاز به بازنگری داشت؟

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: از جمله موضوعات مورد توجه این است که شهر اصفهان باید در بخش حمل‌ونقل بیشتر چه موضوعاتی را مورد توجه قرار دهد؟، لذا خدمات باید به تمام اقشار جامعه ارائه شود و حمل‌ونقل عمومی قابل دسترس و با قیمت اندک در اختیار عموم قرار گیرد که این نگاه در حوزه حمل‌ونقل شهری ارزشمند است.

در حوزه اقتصاد باید درآمدهای پایدار و حلال داشته باشیم

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد باید درآمدهای حلال و پایدار داشته باشیم، تصریح می‌کند: ارزش‌ها در ۴۰ موضوع اصلی مطرح شد، همچنین در بحث خدمت‌رسانی به مردم، کرامت انسانی و توجه به تکریم شهروندان و زحمت‌کشان در عرصه شهرداری به عنوان ارزش مورد توجه واقع شد.

سامع ادامه می‌دهد: در بحث فضای سبز اینکه بتوانیم فضای سبز مناسب اقلیم با توزیع عادلانه در سطح شهر داشته باشیم به عنوان ارزش مورد توجه قرار گرفت، در بخش‌های مختلف ۴۰ ارزش کنار یکدیگر قرار گرفته و با اقدامی تحلیلی و پرسشنامه و نظام رأی‌گیری هفت ارزش پیشنهاد شده در حال تصویب است.

وی می‌افزاید: موارد مطرح شده ارزش‌هایی است که بخش‌های مختلف شهرداری که بر اساس نقاط ضعف و نیازهای شهروندان و اهداف شهرداری اقدامات را اولویت‌بندی می‌کند، نظام ارزشی مورد توجه قرار می‌گیرد و با توجه به این ارزش‌ها، اولویت‌های مهم فعالیت در مدیریت شهری برای سال ۱۴۰۵ استخراج می‌شود، معاونت‌ها با مجموعه اداره کل‌های مربوطه و سازمان‌ها جلسات مربوطه را آغاز کرده است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می‌کند: با توجه به نیازها، مسائل مهم، راهکارها و نظام ارزشی، اولویت مهم حوزه‌های مختلف شهرداری برای برنامه ۱۴۰۵ استخراج می‌شود و در تدوین برنامه ۱۴۰۵ که از اواخر ماه آبان و اوایل آذرماه در بخش‌های مختلف شهرداری به آن پرداخته می‌شود، امیدواریم این اطلاعات و مبانی، اصول تدوین برنامه ۱۴۰۵ قرار گیرد.

لزوم توجه به مشارکت شهروندان در برنامه‌های تدوین شده

وی می‌گوید: موضوع مهمی که در حال حاضر در مدیریت شهری مورد بررسی قرار گرفته است، اینکه زمانی که برنامه‌ای تدوین می‌شود تمام نیروها و ظرفیت‌های شهرداری در خدمت این برنامه قرار گیرد و باید به مشارکت مردم در این زمینه توجه کنیم، به طور قطع اقدامات شهرداری با مشارکت شهروندان انجام می‌شود.

سامع اضافه می‌کند: در هر حوزه باید مشارکت و همراهی شهروندان وجود داشته باشد تا فضاهای زیبا و با نشاطی را در شهر داشته باشیم و اقتصاد شهر پویا و پررونق باشد.

وی می‌گوید: موضوعی که اکنون به آن توجه می‌شود این است که شهرداری در بخش‌های مختلف برنامه‌ای تدوین می‌کند تا با استفاده از این ظرفیت‌ها، برنامه را به منصه ظهور برساند تا درصد موفقیت خوبی برای اجرای برنامه داشته باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: یکی از مشکلات در برنامه ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این بود که در بخش‌هایی، مواردی که در بودجه دیده شده بود به صورت کامل اجرایی نمی‌شد، از این رو امیدواریم با پیگیری‌هایی که بخش‌های مختلف مدیریت شهری انجام می‌دهد و جلساتی که کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر با شهردار و معاونان برگزار می‌کند، درصد تحقق عملیاتی بودجه ۱۴۰۱ به حداکثر برسد و برنامه‌ها و پروژه‌های مهمی که در بودجه ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است، عملیاتی شود و از نتایج آن شهروندان بهره‌مند شوند.

وی تصریح می‌کند: باید اقدامات پیش‌بینی شده برنامه، در راستای تملک، طراحی، اجرا و احصا مدنظر قرار گیرد و اگر موضوعی در بخش‌های مختلف شهری در حوزه تملک، برنامه، درآمد، طراحی و انتخاب پیمانکار رصد می‌شود، هر بخش باید وظایف خود را به درستی انجام دهد.

سامع می‌افزاید: کارکنان شهرداری با ایده‌ها و تخصص خود باعث شدند اتفاقات مهمی در شهر رقم زده شود، از این رو امیدواریم در این دوره مدیریت شهری با انگیزه و انرژی بیشتر این برنامه‌ها را عملیاتی کنیم.

کد خبر 616304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.