راه برون‌رفت از وضع کنونی گفت‌وگو است/ نقش‌آفرینی احزاب جوان و پویا در رفع مشکلات

دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان تاکید سران نظام و خواص دلسوز کشور بر اهمیت گفت‌وگو و آزاداندیشی را معیاری بر حقانیت نظام ارزشی جمهوری اسلامی دانست و گفت: با وجود ایرادات و اشکالاتی در کشور، اصل و اساس کشور بر پایه‌هایی است که نه تنها از آزاداندیشی نمی‌هراسد، بلکه از آن استقبال می‌کند.

احمد فروزبخش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ضرورت برگزاری نشست‌های آزاد اندیشی اظهار کرد: در فضای کنونی که هر روز با بمبارانی از اطلاعات و اخبار درست و نادرست روبه‌رو هستیم، ارزش و ضرورت گفت‌وگو بسیار بیشتر از پیش احساس می‌شود و هیچ عاملی نمی‌تواند جای یک گفت‌وگوی منطقی و هدفمند را برای بیان دیدگاه‌ها و انتقال نظرات پر کند.

این فعال سیاسی اصولگرا توجه به کم‌کاری‌های انجام شده در این زمینه را ضروری دانست و افزود: از این نکته نباید غافل شویم که در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم و از وضعیت مطلوب بسیار عقب‌تر هستیم، این غفلت‌ها همزمان با افزایش گسست‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جامعه می‌تواند منجر به کم شدن هم‌زبانی مردم و حاکمیت شود که در درازمدت در کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به خطرات کاهش سرمایه اجتماعی گفت: راه برون‌رفت از این وضعیت گفت‌وگو است، البته در این زمینه لازم است که روش و منش سخنگوی دولت و بعضی از نمایندگان را در حضور مستقیم میان مردم و قشر دانشگاهی تحسین کنیم زیرا یک حرکت خوب و ارزشمند بود.

فروزبخش یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت کنونی را کاهش فاصله میان مردم و مسئولان دانست و ادامه داد: این هدف تنها با شعار، قابل دستیابی نیست و نیازمند انجام اقدامات و فعالیت‌هایی از این جنس هستیم، امیدوارم دیگر اعضای دولت به ویژه مسئولان استانی نیز به این کمپین بپیوندند؛ مسئولان استانی و شهری را نیز به حضور میان مردم در چنین بزنگاه‌هایی دعوت می‌کنیم.

خسارت‌های رخوت و بی توجهی دانشگاه به مسائل روز

وی درباره برگزاری نشست‌های آزاداندیشی در میان همه اقشار جامعه یادآور شد: دو قشر دانشجویان و دانش‌آموزان هم پذیرش بیشتری نسبت به حرف حق دارند و هم مطالبات را به شکل علمی‌تر و واقعی‌تری دنبال می‌کنند، به طور حتم فضای دانشگاهی باید پویا باشد و شکی وجود ندارد که اگر فضای دانشگاه دچار رخوت و بی‌توجهی نسبت به مسائل روز شود، کشور به شدت ضرر خواهد کرد.

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره تاکید مقام معظم رهبری بر کرسی‌های آزاداندیشی و نقد و نظر در سال‌های گذشته گفت: اکنون زمان مناسبی است که اقدامات نهادهای رسمی کشور مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه‌ها در این زمینه ارزش‌گذاری و نمره‌دهی شود، نکته قابل توجه این است که اساسنامه خانه ملی گفت‌وگوی آزاد در سال ۱۳۸۵ تصویب شد اما هنوز اقدام قابل توجهی در این زمینه نشده است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی ۱۵ ساله به این اساسنامه افزود: حتی برخی از اعضای هیئت امنای این خانه ملی از وجود چنین طرحی بی‌خبر هستند، بنابراین به نظر می‌رسد اکنون زمان حساب‌کشی از نهادهایی است که وظیفه ترویج گفت‌وگو در جامعه را بر عهده داشتند اما کم‌کاری کرده‌اند.

فروزبخش یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود در مسئله گفت‌وگو را دانش‌آموزان دانست و تصریح کرد: نگاه عاری از سیاسی‌بازی و منفعت‌طلبی همچنین نزدیک بودن به فطرت در این قشر، زمینه مناسبی را برای گفت‌وگو ایجاد می‌کند از سوی دیگر چالش تاثیرپذیری بالای این قشر از فضای مجازی باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت پاسخگویی به سوالات ایجاد شده در فضای مجازی

وی با اشاره به گیرایی بالای ذهن دانش‌آموزان افزود: اگر به سوالات ایجاد شده در فضای مجازی در فضای واقعی پاسخ درخوری داده نشود به نظام ذهنی دانش‌آموز آسیب جدی وارد می‌کند که تا سال‌ها قابل ترمیم نیست.

این فعال سیاسی اصولگرا یکی از نیازهای دانش‌آموزان به ویژه نسل جدید دهه هشتادی و نودی را شنیده شدن و جدی گرفته شدن دانست و گفت: اگر این نیاز دیده و شنیده شدن در گفت‌وگوهای منطقی، جدی و هدفمند پاسخ داده نشود ممکن است جاهایی مانند کف خیابان خود را نشان دهد، با توجه به این دلایل، بی‌شک آموزش و پرورش، نهادهای فرهنگی و خواص باید به کرسی‌های آزاداندیشی و گفت‌وگوی دانش‌آموزی نگاهی ویژه داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر آموزش و پرورش دغدغه کشور و نظام ارزشی دانش‌آموزان را داشته باشد باید موضوع برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و زنگ‌های گفت‌وگو در مدارس را مورد توجه قرار دهد.

نقش‌آفرینی احزاب جوان و پویا در حل مشکلات

فروزبخش درباره نقش احزاب در برگزاری جلسات آزاداندیشی و ارائه راهکار برای حل مشکلات جامعه گفت: احزاب واسطه میان مردم و حاکمیت، زبان مردم در برابر حاکمیت و مفسر زبان حاکمیت برای مردم هستند، به همین دلیل می‌توانند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند، به ویژه احزاب جوان‌تر که از نیروهای خوش فکر و پویاتر تشکیل شده‌اند باید پیش‌قدم شوند.

وی وظیفه احزاب در شرایط کنونی را تمرکز بر خواص سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دانست و ادامه داد: گاهی وضعیت بعضی از خواص سیاسی و احزاب ما از میانگین سطح مردم پایین‌تر است به همین دلیل خواص در اولویت قرار دارند و سپس احزاب می‌توانند به سمت مردم حرکت کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید سران نظام و خواص دلسوز کشور بر اهمیت گفت‌وگو و آزاداندیشی را معیاری بر حقانیت نظام ارزشی جمهوری اسلامی دانست و گفت: نظامی که ارزش‌های آن برگرفته از حق نباشد، هیچ‌گاه جرأت ترویج گفت‌وگو را در جامعه نخواهد داشت، بنابراین اگر چه ایرادات و اشکالاتی در کشور وجود دارد که قابل چشم‌پوشی نیست اما اصل و اساس کشور بر پایه‌هایی است که از گفت‌وگو و آزاداندیشی نه تنها نمی‌هراسد، بلکه استقبال هم می‌کند.

کد خبر 616158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرف IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    احسنت. مطلب خوبی بود